معرفی کتاب خبرنگاری پارلمانی

جام جم آنلاین: کتاب خبرنگاری پارلمانی برای نخستین بار در کشور به صورت علمی به موضوع خبرنگاری پارلمانی پرداخته است.

این کتاب شامل مقدمه، پیشگفتار و ۱۱ فصل و پیوست به همراه عکس هایی از مجالس مختلف می‌باشد.

پارلمان و قوه مقننه از آنجا که مقوله‌ای مشتمل بر مسایل حقوقی، سیاسی و تاریخی در عین حال خبری و رسانه‌ای است،نویسنده در هر فصل از کتاب به صورت جداگانه به این موارد پرداخته است.

نویسنده در صدد این بوده تا اثبات کند تهیه خبر در پارلمان نسبت به قوای دیگر از جمله مجریه و قضاییه  دارای تفاوت های اساسی است از جمله مهمترین این موارد می‌توان  به حق انتشار مذاکره ها یا مشروح مذاکرات پارلمانی  اشاره کرد که در قوانین اساسی بریتانیا در ۱۷۷۱ میلادی آمده به موازات در اصل ۱۳ قانون مشروطه و اصل ۶۹ قانون اساسی پس از پیروزی انقلاب نیز به این موضوع  توجه شده است .

در فصل دیگری از کتاب به موضوع تعریف خبرنگاران پارلمانی، ضرورت آگاهی خبرنگاران پارلمانی از مصونیت‌های قانونی، تقسیم بندی خبرنگاران پارلمانی، وسایل و مهارت لازم برای آنها، سابقه خبرنگاران پارلمانی در مجالس اول تا هشتم و سابقه حضور خبرنگاران رسانه ها در مجلس و تفاوتهایی که در هریک از مجالس در خصوص تهیه خبر رخ داده نیز به طور مبسوط اشاره شده است.

در فصلی از کتاب به مساله شناسی کار خبری در پارلمان، اهمیت تهیه خبر و عملکرد خبرنگاری پارلمانی، گزارش خبری در پارلمان های ایران و جهان وسابقه انتشار اخبار مجلس، جایگاه حقوقی پارلمان نیز مورد توجه قرارگرفته است .

رویکرد نظری خبر نویسی در پارلمان با موضوع اهمیت قدرت ارتباط کلامی، تسلط و شناخت زبانی محیطی و زبان ارتباطی، کنشی – توانش ارتباطی از دیگر موارد مهم  این کتاب است. در ادامه نویسنده به مسئولیت اجتماعی خبرنگاران پارلمانی، دروازه بانی خبر در پارلمان و انطباق آن با ۳ مدل معروف دروازه بانی خبر پرداخته است .

با توجه به اینکه تاکنون هیچ کارعلمی، دانشگاهی و رسانه ای تخصصی در حوزه پارلمان انجام نشده است کتاب خبرنگاری پارلمانی را باید پیشتاز و مطلع در حوزه خبر و پارلمان نامید.

کتابی که می تواند مورد توجه مدیران مسئول رسانه‌ها اعم از خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و حتی صداو سیما و…قرار گیرد به نحوی که اگر قرار است افرادی را به عنوان خبرنگار به حوزه مجلس معرفی کنند خبرنگار باید از برخی فاکتورها به خصوص تجربه در عرصه خبر و تخصصی بودن رشته خبرنگاری برخوردار باشد.

او در بخشی تاکید دارد این کتاب می تواند مورد توجه مسئولان اداره کل روابط عمومی و اداره اخبار مجلس قرار گیرد. چنانچه خبرنگاری به مجلس معرفی شد و دارای نقاط ضعفی در اصول قانون اساسی مرتبط با مجلس، آیین نامه داخلی مجلس و بخش های حقوقی و حتی خبرنویسی بود می توان با استفاده از آموزش ضمن خدمت در صدد رفع این کاستی ها برآمد .

کتاب خبرنگاری پارلمانی با نویسندگی یزدان امیدی مدرس دانشگاه و خبرنگار پارلمانی فعال در مجلس توسط انتشارات معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در ۳۵۲ صفحه  با قیمت ۵۵۰۰تومان با ۸ موضوع مرتبط در شناسنامه کتاب به چاپ رسیده است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.