مهتدی: ما هنوز نتوانسته‌ایم طرف مقابل خود را در مصر مشخص کنیم

۱۸ام بهمن ،

Mona Hoobehfekr-4-63.jpg

مهتدی گفت: مهار انقلاب در مصر از طریق تفاهم بین ارتش و اخوان‌المسلمین زیر نظر آمریکا رخ داده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدعلی مهتدی که روز سه‌شنبه در نشست “بررسی تحولات مصر” در موسسه دیپلماسی ایرانی سخن می‌گفت، با بیان این که تحول اخیری که در مصر رخ داد حرکت جمعی بود که در ابتدا تصور می‌شد رهبری به صورت جمعی عمل می‌کند، خاطرنشان کرد: مسائل دو سال قبل نشان داد که رهبری جمعی در مصر عمل نمی‌کند و انقلاب در این کشور به نوعی مهار شد.

وی با بیان این که نقش منطقه‌یی مصر همواره اهمیت ویژه‌ای داشته است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت، افزود: تصور این که آمریکا، مصر را رها می‌کند که مردم مصر خودشان انقلاب کنند تا به آرمان‌های‌شان برسند دور از منطق است.

مهتدی توضیح داد: ‌از زمانی که سادات پیمان کمپ‌دیوید را امضا کرد، شاهد تقویت دستگاه امنیتی مصر بوده‌ایم و در مقابل ارتش مرتب تضعیف شده است و دستگاه امنیتی با ۱٫۵ میلیون عضو فعال شد که از زمان کمپ‌دیوید تاکنون جلسات دوره‌یی منظمی با آمریکا و رژیم صهیونیستی دارند و هم‌چنان دستگاه قدرتمندی در مصر محسوب می‌شوند و این دستگاه امنیتی است که نقش اصلی را دارد نه ارتش، احزاب و جریان‌های سیاسی.

وی با بیان این که مساله مهار انقلاب از طریق تفاهم بین ارتش و اخوان‌المسلمین زیر نظر آمریکا رخ داد، اظهار کرد: اخوانی‌ها در جریان انقلاب حضور نداشتند و اصلا فعال نبودند و با آمریکا تفاهم کردند. آن چه که رخ داد مهار انقلاب و روی کار آوردن اخوان‌المسلمین با این هدف بود که نقش منطقه‌یی مصر تحت تاثیر قرار نگیرد و آن چه که در دوران حسنی مبارک وجود داشت ادامه یابد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: تجربه اخوان‌المسلمین در طول مدت یک سال و نیم پیش نوعی سرخوردگی در مصر ایجاد کرده است. در تظاهراتی که رخ داد شاهد بودیم که اخوان‌المسلمین را دروغگو خطاب کردند.

مهتدی ادامه داد: اسراییل، ذخیره و گنجه استراتژیک خود را با رفتن حسنی مبارک از دست داده است اما در عین حال بسیار با احتیاط و آرام حرکت کرد زیرا نقش اصلی را در مهار کردن مصر به عهده آمریکا گذاشته بودند. آن‌ها می‌دانند که جامعه مصر نمی‌تواند اسراییل را بپذیرد و ملت مصر این رژیم را نمی‌پذیرند بنابراین از طریق دستگاه امنیتی وارد شدند و اهداف خود را پیش بردند.

وی افزود: از سویی به جز قطر در کشورهای حاشیه‌یی جنوبی خلیج‌فارس همه با اخوان‌المسلمین مخالفند و تنها قطر از اخوان حمایت می‌کند. در مقابل عربستان، گروه‌های سلفی را ایجاد کرده است و با حمایت از آن‌ها در منطقه، اهداف خود را پیش می‌برد.

مهتدی با اشاره به نقش ترکیه در تحولات منطقه،‌گفت: ترکیه سعی کرده است که نقش مهمی ایفا کند و در ابتدا فرض بود که الگوی ترکیه را در مقابل مصر بگذارند اما غرور ملی مصری‌ها و اخوان مانع از این شد که ترکیه را به عنوان الگو قرار دهند و اعلام کردند که ما نمی‌گذاریم کسی به ما الگو بدهد و ما خودمان مدل ایجاد می‌کنیم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به سیاست‌های ایران در مقابل مصر، اظهار کرد:‌ ما هنوز نتوانسته‌ایم طرف مقابل خود را در مصر مشخص کنیم.

وی با اشاره به تحلیل‌های مطرح شده دربارهٔ آینده پیش‌روی مصر، گفت: در حال حاضر هیچ کدام از دو طرف قادر نیستند که طرف مقابل را از صحنه خارج کنند، ادامه این وضعیت ممکن است با حرکتی از سوی ارتش و با اشاره محافل امنیتی همراه باشد.

مهتدی در عین حال گفت: اگر برای آمریکایی‌ها ثابت شود که مرسی قادر به مهار اوضاع نیست آن‌ها از مرسی بی‌نیاز می‌شوند و وی نخواهد توانست دوران خود را ادامه دهد. ضمن این که سناریویی که در آن هرج و مرج و کوچک شدن دولت مطرح است سناریوی جدی است. از سویی خوشبینانه‌ترین سناریو نیز تفاهم میان احزاب است.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.