موضوع”سوریه”در اجلاس تهران

جام جم آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه از حضور بیش از ۸۰ کشور در سطح وزیر خارجه و بالاتر از آن در شانزدهمین اجلاس کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها تاکنون خبر داد و گفت:مساله”سوریه”درزمان برگزاری اجلاس غیر متعهدها در تهران به صورت ویژه پی گیری می شود.

رامین مهمان‌پرست در نشست مطبوعاتی که با موضوع برگزاری شانزدهمین اجلاس کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها برگزار شد، اظها رداشت: این اجلاس از فردا (یک شنبه) با حضور هیاتهای کارشناسی کشورهای عضو آغاز می‌شود.

وی با اشاره به حضور اعضای عالی رتبه هیاتهای کشورهای عضو این جنبش خاطر نشان کرد که امیدواریم شاهد نقطه عطفی در تاریخ جنبش غیرمتعهدها باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: بعد از مجمع عمومی سازمان ملل متحد، جنبش غیر متعهدها دومین مجمع بین‌المللی و بزرگترین نهادی است که می‌تواند در مسائل بین‌المللی تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

مهمان پرست همچنین با اشاره به آغاز ریاست ایران بر جنبش غیرمتعهدها به مدت سه سال افزود: با آغاز ریاست ایران بر این جنبش امیدواریم شاهد اقدامات و ابتکارات قابل توجهی باشیم تا در طول این دوره‌ سه ساله این جنبش هر چه بیشتر از ظرفیت خود استفاده کند.

وی گفت: بحث‌های سیاسی و بین‌المللی و اجتماعی و اقتصادی و غیره در دستور کار این اجلاس است که امیدواریم به بهترین شکل شاهد جمع بندی نقطه نظرات اعضا باشیم.

وی با بیان این که این اجلاس بزرگترین اجلاسی است که در سطح بین‌المللی و در تاریخ کشورمان برگزار می‌شود، گفت:‌همه مسوولان به عنوان یک وظیفه‌ ملی در برگزاری این اجلاس مشارکت داشته و امیدواریم با همراهی ملت عزیزمان شاهد برگزاری این اجلاس به نحو مطلوبی باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره‌ سطح میهمانان شرکت کننده در این اجلاس خاطر نشان کرد:‌ تاکنون از سوی ۱۰۸ هیات شرکت کننده در اجلاس درخواست‌ها و لیست افراد شرکت کننده را دریافت کرده‌ایم از مجموع ۱۳۷ کشور عضو و ناظر و ده سازمان بین‌المللی عضو جنبش غیرمتعهدها تاکنون ۱۲۰ کشور و ۶ سازمان و نهاد بین‌المللی سطح حضورشان در اجلاس مشخص شده است. ارزیابی ما از سطح حضور این هیاتها بسیار قابل توجه است چرا که تاکنون حدود ۵۰ هیات در سطح سران که شامل روسای جمهور، پادشاهان و نخست وزیران می‌شوند در اجلاس شرکت دارند. همچنین ۳۰ هیات در سطح وزیر خارجه شرکت می‌کند. بنابراین تاکنون ۸۰ کشور در سطح وزیر خارجه و بالاتر از آن در این اجلاس شرکت دارند.

مهمان‌پرست همچنین در رابطه با حفظ امنیت و تامین آن در طول برگزاری اجلاس از سوی ایران با تاکید بر برقراری امنیت در بالاترین سطح گفت: امنیت این اجلاس برای ما در بالاترین سطح قرار دارد و مجموعه نهادهای مسوول در این زمینه از جمله نیروی انتظامی و قوای پدافندی کشور به بهترین شکل آماده‌اند. همچنین دیگر مجموعه‌های امنیتی کشور در بالاترین سطح امنیت لازم را برقرار کرده‌اند و معتقدیم یکی از بهترین اجلاس‌های جنبش غیرمتعهدها در بالاترین سطح امنیت در تهران برگزار خواهد شد.

وی همچنین در مورد سطح هیات‌های شرکت‌کننده در اجلاس تهران نیز گفت: در این نشست از ۵۰ کشوری که در سطح سران شرکت می‌کنند تاکنون ۲۷ رییس‌جمهور، هفت نخست‌وزیر، ۹ معاون رییس‌جمهور و دو رییس مجلس و حدود پنج نماینده ویژه روسای کشورها هستند. و دو نفرنیز پادشاه هستند.

وی درباره برگزاری نشستی در حاشیه این اجلاس درباره سوریه نیز گفت: از جمله مباحثی که در دستور کار اجلاس قرار خواهد داشت، سند آن است که در سه فصل به آن پرداخته می‌شود و شامل ۶۸۸ بند می‌شود که بعضی از این موضوعات درباره مسائل جهانی، سیاسی منطقه‌ای و همچنین توسعه و حقوق بشری است.

مهمانپرست توضیح داد: در مسائل منطقه‌ای موضوعات مختلفی در سند پیش‌بینی شده است که از جمله مباحث مربوط به فلسطین و عراق و افغانستان و سوریه خواهد بود، البته موضوع مربوط به کشورهای آمریکای لاتین و آفریقایی نیز در دستور کار قرار دارد، بنابراین به صورت طبیعی در دستور کار اجلاس موضوعات مختلف و مسائل منطقه‌ای مورد بحث و رایزنی قرار خواهد گرفت و اگر مورد اتفاق نظر روسای هیات‌های شرکت‌کننده باشد، در سند نهایی درج خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: موضوعی که درباره سوریه مطرح شده است، این است که در حاشیه این اجلاس فرصت فراهم است که طرحی که ایران به صورت جامع برای بحران سوریه آماده کرده است، با حضور کشورهایی که همراه هستند و نسبت به حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه اتفاق نظر دارند، رایزنی صورت گیرد. این رایزنی و نشست در حاشیه اجلاس می‌تواند کمک کند تا طرح‌های موردنظر برای حل هرچه سریع‌تر بحران سوریه به نتیجه برسد و پس از اتمام اجلاس سران جنبش عدم تعهد هم این مساله در دستور کار ما خواهد بود.(ایسنا)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.