مرسی برای برجسته کردن طرح خود درباره سوریه در نشست نم شرکت می‌کند

رئیس جمهور مصر برای برجسته کردن طرح خود درباره سوریه در نشست جنبش غیرمتعهدها شرکت می کند.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی، محمد مرسی رئیس جمهور مصر در اجلاس جنبش غیرمتعهدها شرکت می کند. پیداکردن راه حلی مسالمت آمیز برای مناقشه سوریه در صدر برنامه های سفر مرسی به ایران و شرکت در این اجلاس است.

مرسی معتقد است بازیگران منطقه ای از قبیل مصر و ترکیه و عربستان سعودی و ایران باید با یکدیگر همکاری داشته باشند تا صلح و ثبات را در سوریه به ارمغان بیاورند. این درحالی است که بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد روز گذشته وارد ایران شده و با سران ایران و دیگر کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها که در تهران حضور دارند دیدار کرده است.

قرار است بان کی مون امروز در تهران با محمد مرسی دیدار کند و توجه دبیرکل سازمان ملل متحد را به طرح خود برای مناقشه سوریه جلب کند. 

به گفته ماترین نسیرکی سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد، بان کی مون در تلاش است در تهران به دنبال راهی برای ایجاد تعامل بین المللی درخصوص مناقشه سوریه باشد. سازمان ملل متحد هنوز نتوانسته است مناقشه سوریه را حل کند.

طرح محمد مرسی برای فعال کردن قدرتهای مستقل چهارگانه ای در مناقشه سوریه است که خارج از حوزه نفوذ آمریکا و متحدانش قرار دارند. البته طرح محمد مرسی چالشهای خاص خودش را دارد. عربستان سعودی و ترکیه از حامیان سرسخت و شدید گروههای مسلحی هستند که در سوریه فعال هستند. این در حالی است که ایران حامی سرسخت دولت سوریه است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند، ایران برای حل مناقشه سوریه نقش کلیدی می تواند داشته باشد اما آمریکا با هر سازوکاری برای سوریه مخالف است که جمهوری اسلامی ایران در آن حضور داشته باشد.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.