نکات مهم در خرید کفش برای دیابتی‌ها

۲۷م آذر ،

کفش مناسب برای بیماران دیابتی بسیار حیاتی است. آنها باید مراقبت ویژه‌ای از این عضو حساس در این بیماری داشته باشند. در ادامه بعضی نکات مهم در خرید کفش و مواردی که باید به آنها توجه کرد، مرور می‌کنیم.

برترین مجله اینترنتی ایران

 مجله سیب سبز
کفش مناسب برای بیماران دیابتی بسیار حیاتی است. آنها باید مراقبت ویژه‌ای از این عضو حساس در این بیماری داشته باشند. در ادامه بعضی نکات مهم در خرید کفش و مواردی که باید به آنها توجه کرد، مرور می‌کنیم.

نکات مهم در خرید کفش برای دیابتی‌ها
  •      کف کفش باید نرم و انعطاف‌پذیر و در عین حال با دوام باشد. رویه کفش نیز باید با کیفیت بالا و چرم انعطاف‌پذیر تهیه شده باشد.
  •     نوک کفش باید جای کافی برای شست پا داشته باشد. این پیشنهاد که کفش بعدا جاباز می‌کند برای یک دیابتی پذیرفتنی نیست.
  •     اندازه بودن کفش بسیار مهم است. بنابراین بهتر است عصرها سراغ خرید کفش بروید زیرا طی روز پا  متورم می‌شود.
  •     در صورتی که با رعایت تمام نکات فوق هنگام خرید باز هم پا ناراحت بود بهتر است سراغ خرید سفارشی کفش بروید.   
  •    هیچگاه فرد دیابتی نباید پابرهنه راه برود و حتی در خانه هم باید یا از کفش رو فرشی یا جوراب استفاده کند.
  •     برای پوشیدن کفش‌های پاشنه‌بلند بهتر است جنس کفش از مواد انعطاف‌پذیر باشد تا مواد مصنوعی مانند پلاستیک و وینیل. کفش‌هایی که انگشت شست پا در آن کاملا به کفش چسبیده باشد گردش خون را مختل می‌کند و این فشار در کفش پاشنه بلند بیشتر است و خطر آسیب‌دیدگی نیز بالاتر. بهتر است انواعی را انتخاب کنید که راحت است.  پاشنه‌ها نباید هیچگونه فشاری به هیچ قسمت پا وارد کند.
  •     از پوشیدن کفش‌های جلوباز، صندل، دمپایی و کفش‌های راحتی دارای تسمه‌های بین انگشتی اجتناب کنید. کفش‌های لاانگشتی می‌تواند به پوست انگشت شست آسیب برساند.
  •    هنگام خرید کفش‌های ورزشی باید بدانید این کفش‌ها از همان ابتدا باید راحت باشند و انگشتان پا باید مقداری فضا در جلوی کفش داشته باشند. بنابراین بهتر است کفش‌هایی را انتخاب کنید که پنجه پهنی دارند. کفی کفش هم باید به اندازه کافی ضخیم باشد تا از پا دربرابر سطوح ناصاف محافظت کند.
  •     در بعضی اشخاص مبتلا به دیابت عوارضی مانند نوروپاتی و تغییر شکل پا ممکن است ایجاد شود که در این موارد پزشک، کفش درمانی خاصی را پیشنهاد می‌کند.
  •     کفش‌های بنددار گزینه‌های مناسبی برای خرید کفش می باشند زیرا با کمک بند آنها می‌توان اندازه را تنظیم کرد.
  •    زمانی که کفشی می‌خرید در فواصل زمانی مختلف بپوشید و هر بار پایتان را معاینه کنید. از کفش نو در هفته اول بیش از یک ساعت در روز استفاده نکنید.
  •     قبل از پوشیدن کفش، داخل آن را بررسی کنید تا سنگریزه یا خرده‌های کفی کفش در آن نباشد، زیرا ممکن است هنگام راه رفتن مرتبا به کف پایتان مالیده شده و سبب تاول  یا زخم شود.
  •     زمانی کفشتان را عوض کنید که پاشنه آن به یک طرف کج، پاشنه‌اش خرده، پوشش داخلی کفش پاره یا بخش خارجی کفش دچار پارگی شده باشد.
  •    نکته آخر اینکه باید پایتان را به طور منظم  معاینه کنید تا در معرض خطرهای ناشی از عوارض دیابت قرار نگیرید. به محض دیدن یک ضایعه پوستی در پا باید با پزشک مشورت کنید.


مراقب زخم‌ها باشید

دیابت یک بیماری هزارچهره با عوارض مختلف قلبی، کلیوی، پوستی، اعصاب و روان و… است. طبق آخرین اطلاعات علمی ۷۰درصد از این بیماران، از بیماری خود مطلع نیستند. یکی از عوارض مهم دیابت درگیری عروق مخصوصا  عروق کوچک و گرفتگی و تنگ شدن آنها و گاهی پارگی مویرگ‌ها خواهد بود. به سبب مشکلات عصبی و درگیری عروق کوچک خونرسانی مختل شده و در نتیجه عارضه پای دیابتی بروز می‌کند و ایمنی بدن را کاهش می‌دهد. این زخم‌ها اگر ایجاد شود یا دیر خوب می‌شود یا منجر به سیاه شدن استخوان و قطع عضو می‌شود. بنابراین پیشنهاد می‌شود بیماران دیابتی از پای‌شان به عنوان قلب دوم مراقبت کنند و با ملاحظه کوچک‌ترین زخمی به درمان آن بپردازند.

مهم‌ترین نکته این است که فرد دیابتی نباید هیچگاه پابرهنه راه برود. بهتر است کف پا و میان انگشتان پای خود را به صورت روزانه بررسی کند و هر روز پای خود را بشوید و پوست پای خود را با استفاده از مرطوب کننده‌ها مرطوب نگه دارد و از آعشته کردن مابین انگشتان پا به کرم مرطوب کننده اجتناب کند. ناخن‌های پای فرد دیابتی باید همیشه کوتاه باشد و هنگام کوتاه‌ کردن آن را به صورت صاف کوتاه کند و گوشه‌های ناخن‌ها را طوری کوتاه کند که داخل گوشت نرود. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کند این است که در صورت بروز میخچه یا فرورفتگی ناخن در گوشت به هیچ عنوان خوددرمانی نکند و حتما با متخصص مشورت کند. سرانجام خبر خوب اینکه این روزها با کمک لیزرهای کم توان می‌توان تا حد بسیاری این عارضه پا را پیشگیری و درمان کرد.


مجله اینترنتی برترین ها سبک زندگی سلامت دکوراسیون موفقیت کودک
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.