هجمه رسانه ای علیه سوریه در تاریخ کم نظیر است/ معرفی تروریست‌های سوری راهکار مناسب برای مقابله با هجمه رسانه ای غرب

یک کارشناس ارشد رسانه گفت: بر خلاف موضع رسانه های غربی در قبال بحرین، هجمه رسانه ای علیه سوریه در تاریخ کم نظیر است و این مسئله بدین علت است که آنان اکنون در بازار داغ سوریه خواسته های حیله گرانه خود را دنبال می کنند.

غلامحسین طاهری کارشناس ارشد رسانه و تحلیلگر مسائل خاورمیانه در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار دفاعی – امنیتیممتازنیوز، تحولات سوریه را به کلافی سر در گم تشبیه کرد و گفت: این تحولات در رسانه های دیداری، گفتاری و شنیداری جهان بازتاب متفاوتی داشته است.

وی با اشاره به اینکه سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا بیش از ۱۶ ماه است که در حال فشار آوردن به دولت بشار اسد و ایجاد شکاف در حاکمیت سوریه هستند؛ افزود: با توجه به اینکه سوریه در مقابل رژیم صهیونیستی و آمریکا به عنوان یکی از خطوط مقدم جبهه پایداری در منطقه است، غرب با تنگ کردن دایره قدرت بشار اسد و فشار بیشتر به سوریه، به دنبال فروپاشی یکی از خاکریزهای اصلی جبهه پایداری در خاورمیانه و تفرقه افکنی در منطقه است.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه، اجلاس ژنو برای حل مشکلات سوریه را کاملا بی نتیجه خواند و تصریح کرد: در این نشست، اختلاف بین روسیه و چین با آمریکا مشخص و عمیق بود به طوری که مقامات ارشد روسیه در جلسه دوم اجلاس حاضر نشدند.

وی با اشاره به موضع سازمان ملل در تصویب قطعنامه ای که تحریم ها علیه سوریه در‌ آن مطرح شود تصریح کرد: کشورهای مخالف با نظام حاکم بر سوریه هر یک در راستای سیاست‌های خود به دنبال فشار به سوریه هستند.

طاهری ضمن تاکید بر مخالفت مسکو با صدور هر قطعنامه علیه سوریه مبنی بر برکناری بشار اسد، اظهار داشت: این موضوع حتی در ملاقات هیلاری کلینتون با سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز مطرح شد.

وی تصریح کرد: کوفی عنان نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه نیز تلاش هایی انجام داد تا مفاد پیشنهادی وی مورد قبول اعضای جلسه قرار گیرد، اما برخی کشورها مانند قطر، عربستان و ترکیه که در حال حاضر سلاح آشوبگران سوری را تأمین و به خشونت در این کشور دامن می زنند، در راستای اجرای این طرح نیز سنگ اندازی کردند.

طرح کوفی عنان عملاً شکست خورده است

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه با بیان اینکه قدرت های خارجی، عمیقاً خود را در مسائل سوریه درگیر کرده اند؛ افزود: طرح ۶ ماده ای کوفی عنان هم علی‌رغم اینکه می توانست نوعی اعتماد دوجانبه را ایجاد کند با کارشکنی دشمنان سوریه، عملاً با شکست روبه رو شده است.

وی تصمیم قدرت های استکباری مبنی بر ایجاد منطقه حائل در مرز سوریه به عنوان پایگاهی مستقل را برای فشار بیشتر به حکومت این کشور دانست و ابراز داشت: غرب قصد دارد با اجرای این طرح، مانند لیبی در جهت فروپاشی نظام سوریه گام بردارد غافل از اینکه در لیبی، مردم نظام حاکم را به زیر کشیدند اما ملت سوریه همواره پشتیبان نظام خود هستند.

طاهری رفع تنش‌های موجود در سوریه را در گروِ حل و فصل مشکلات در چارچوبی ملی دانست و تاکید کرد: حتی در صورت به قدرت رسیدن مخالفین نیز مسائلی مانند اشغال ارتفاعات جولان توسط رژیم صهیونیستی از نظر ملت سوریه، قابل اغماض نخواهد بود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه غرب با محوریت آمریکا و همراهی انگلیس و فرانسه، مخالف اصلی اصلاحات در سوریه است؛ تصریح کرد: کشورهای غربی با دادن پول، سلاح و مواد منفجره باعث انجام اقدامات ضد اخلاقی و ضدبشری در سوریه شده‌اند.

وی ایجاد ناامنی در سوریه را محدود به این کشور ندانست و تأکید کرد: در صورت فروپاشی حکومت بشار اسد نا امنی در منطقه گسترش پیدا می کند.

هجمه رسانه ای علیه سوریه در تاریخ کم نظیر است

این کارشناس رسانه با اشاره به سکوت غرب درباره اوضاع بحرین ابراز داشت: بر خلاف موضع رسانه های غربی در قبال بحرین، هجمه رسانه ای علیه سوریه در تاریخ کم نظیر است و این مسئله بدین علت است که آنان اکنون در بازار داغ سوریه خواسته های حیله گرانه ی خود را دنبال می کنند.

وی ترکیه را آتش بیار معرکه در سوریه خواند و تصریح کرد: ترکیه با دراختیار گذاشتن تجهیزات و پایگاه به مخالفان سوری نقش شایانی در ایجاد نا آرامی ها در سوریه دارد.

طاهری تلاش غرب در شکل‌دهی افکار عمومی جهان علیه حکومت سوریه را ناکام ارزیابی کرد و اظهار داشت: مردم دنیا می دانند پشت تمام جنایات و عملیات های تروریستی سوریه، کشورهای غربی قرار دارند و مستکبرین اکنون به دنبال جنجال آفرینی و تحریم اقتصادی این کشور هستند.

این کارشناس رسانه ادامه داد: ما با تبلیغات صحیح و انعکاس بیشتر اخبار سوریه می توانیم گامی ارزنده در یاری رسانی به مردم این کشور و روشنگری اذهان عمومی برداریم.

طاهری ضمن یادآوری ادعای وزیر امورخارجه انگلیس مبنی بر لزوم برکناری بشار اسد با این ادعا که رئیس جمهور سوریه و نزدیکانش نمی توانند روند انتقال سیاسی را مدیریت کنند، اذعان داشت: هر کسی می تواند چنین ادعایی را نسبت به دیگران داشته باشد اما چنین ادعایی وجاهت قانونی ندارد.

وی اقدام اخیر اتحادیه اروپا در تصویب دور شانزدهم تحریم‌ها علیه سوریه را نشان‌دهنده بکارگیری تمام توان مخالفین بشار اسد در آسیب رسانی به منافع ملت سوریه ارزیابی کرد و خاطرنشان شد: ممکن است این سیاست ها نسبت به برخی کشورها جوابگو باشد اما انسجام و همدلی مردم سوریه با نظام خود باعث خنثی شدن این توطئه‌ها خواهد شد.

طاهری سیاست رژیم صهیونیستی را سیاستی حیله گرانه دانست و افزود: این رژیم همواره درباره سوریه دو پهلو صحبت می کند، چون خوب می داند اگر کبریتی توسط غربی‌ها در منطقه علیه سوریه روشن شود، آتش آن دامن‌گیر صهیونیست‌ها هم خواهد شد.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه نکته قابل توجه در نشست ژنو را عدم حضور نمایندگان دولت سوریه خواند و گفت: اگر قرار بود موضوع سوریه در چارچوب طرح سازمان ملل و کوفی عنان پیگیری شود می بایست طرف سوری هم در این نشست ها حضور داشته باشد و به بیان مواضع خود بپردازد.

حضور مؤثر ایران در حل مسائل منطقه

وی ادامه داد: مخالفت آمریکا با حضور سوریه و جمهوری اسلامی ایران که تعیین کننده ترین کشور در مسائل منطقه بشمار می رود اشتباه بزرگ آمریکا بود چرا که تجربه ثابت کرده بدون حضور ایران، هیچ موضوع منطقه ای در خاورمیانه بطور کامل حل و فصل نمی شود.

طاهری با بیان اینکه آمریکا و کشورهای ناتو بدنبال وارد کردن ترکیه در این میدان هستند تصریح کرد: این برنامه ریزی ها در حالی انجام می شود که مردم ترکیه مخالف جنگ با سوریه هستند و ترجیح می دهند مسئولان این کشور به حل مشکلات داخلی خود بپردازند.

وی تاکید کرد: غرب باید حوادث تروریستی در سوریه را محکوم کند اما حمایت از تروریست ها و آشوبگران در سوریه و دعوت نشدن دولت این کشور در نشست ژنو نشانگر این است که مستکبرین به حل بحران سوریه از روش‌های غیرقانونی کمر بسته اند که این امری بسیار خطرناک است و وحدت ملی این کشور را به خطر می اندازد.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه با اشاره به مخالفت مداوم روسیه و چین با انتقال قدرت در سوریه به سبک دلخواه کشورهای غربی اظهار داشت: نکته قابل توجه این است که کشورهایی مدعی برپایی دموکراسی و انتخابات در سوریه هستند که خودشان طی ۲۰ سال اخیر حتی یک مورد انتخابات در کشورشان اتفاق نیفتاده و اگر بحران سوریه به فاجعه ای در منطقه بیانجامد تنها در نتیجه ماجراجویی غربی‌ها است.

وی یادآور شد: چون سوریه یکی از کشورهای محور مقاومت در منطقه است حامیان بسیاری در میان کشورهای بین المللی دارد و قطعاً تنها نخواهد بود.

این کارشناس رسانه با بیان اینکه با رصد تمام رسانه های غربی و حامیان آنها متوجه سناریوی از پیش نوشته ای خواهید شد که هر یک مأموریت ارائه بخشی از آن را برعهده دارند تصریح کرد: فیلم های ساختگی و حرف های تکراری برای سیاه‌نمایی دولت سوریه در تمام این رسانه ها مشهود است.

معرفی تروریست‌های سوری راهکار مناسب برای مقابله با هجمه رسانه ای غرب

وی وظیفه رسانه های داخلی را مبنی بر شفاف سازی و بیان بیشتر واقعیت ها و انعکاس نظرات مخالفان شناسنامه دار سوری دانست و افزود: باید غربی‌ها با صراحت بگویند که اصرار برای انتقال دولت با وجود قانون اساسی در کشور و برپایی انتخابات قانونی به چه علت است و یا منابع مالی گروه‌های مسلح سوریه از کجا تامین می شود.

طاهری ادامه داد: با روشن شدن این مسائل در اذهان عمومی، جهانیان بیشتر متوجه قدرت طلبی برخی عناصر آشوبگر سوری و وجاهت حکومت این کشور خواهند شد.

عملکرد ضعیف رسانه های داخلی در پوشش تحولات سوریه

این کارشناس رسانه عملکرد کنونی رسانه های داخلی، بویژه رسانه ملی در پوشش تحولات سوریه را عملکردی نسبتاً ضعیف دانست و تاکید کرد: در موضوع سوریه ما نباید به دنبال این باشیم که ببینیم سی بی اس، سی ان ان و بی بی سی چه می گویند و حتی با استفاده از همان تصاویر، صرفا نظرات آنان را محکوم کنیم بلکه باید دیدگاه خود را در مسئله سوریه داشته باشیم و از این دیدگاه، واقعیات را به جهان مخابره کنیم و متوجه باشیم غرب به دنبال کم رنگ کردن برخی واقعیات در سوریه است.

وی برخی مطالبات مخالفین حکومت سوریه(به غیر از گروه‌های مسلح) را مطالباتی منطقی ارزیابی کرد و اظهار داشت: موضع ایران در قبال مردم سوریه موضعی صریح و اصولی است و آن اجرای کامل طرح کوفی عنان و انجام تلاش کافی از سوی بشاراسد برای ایجاد اصلاحات و رفع مشکلات مردم این کشور است.

طاهری حساسیت بیش از حد برخی مسئولین در خصوص انعکاس اخبار سوریه را عدم استفاده صحیح از ابزار رسانه ای تعبیر کرد و یاد آور شد: معرفی مخالفین شناسنامه دار سوری می تواند راهکاری مناسب در مقابله با هجمه رسانه ای غرب علیه سوریه باشد؛ البته باید در انتخاب این مخالفین دقت لازم را بعمل آورد تا افراد انتخاب شده بواقع سوری باشند نه آمریکایی و یا صهیونیست؛ چرا که امروز در سوریه برخی افراد بدون هویت در هیات هایی به نام شورای ملی حضور دارند.

وی ضمن ابراز تاسف از دروغ پردازی های بزرگ رسانه های غربی درباره سوریه گفت: برخی از این رسانه ها ادعاهایی مثل فرار ۱۰ هزار نفری سربازان از ارتش سوریه، یا جدایی ۳۰۰ نفر از ژنرال‌های ارشد از نظام سوریه را داشته اند که با کمترین شناخت از اوضاع سوریه می توان کذب بودن این ادعاها را فهمید.

خبرنگاران ایرانی باید در خاورمیانه و به ویژه سوریه فعالتر باشند

این کارشناس رسانه افزود: خبرنگاران ایرانی باید در خاورمیانه و به ویژه سوریه فعالتر باشند و با شکار اخبار، مصاحبه با مخالفان و انعکاس مواضع کشورهایی مثل روسیه و چین می توانیم نقش عمده ای در یاری رسانی به سوریه در جنگ نابرابر رسانه ای داشته باشیم.

طاهری مشکل اصلی رسانه های داخلی را عدم آموزش کافی به خبرنگاران در این زمینه خواند و اظهار داشت: نداشتن تخصص و حرفه ای گری خبرنگاران ایرانی در انعکاس تحولات سوریه باعث شده نتوانیم آنطور که شایسته است دروغ پردازی و درشت انگاری غرب علیه سوریه را به جهانیان اثبات کنیم.

وی با بیان اینکه داشتن راهبردی مستقل در قبال سوریه می‌تواند عامل اصلی پیروزی رسانه ای ایران در دفاع از سوریه باشد؛ افزود: اتفاقات تاسف باری در رسانه های غربی در قبال سوریه در حال وقوع است که پیگیری سناریوی از قبل نوشته شده توسط مستکبرین جهانی را نمایان می کند.

این کارشناس رسانه ادامه داد: مطبوعات و رسانه های غرب در کنار دولتمردان خود، گام به گام مسئله تحریم ها علیه سوریه، قبولاندن آتش بس یکطرفه دولت این کشور در برابر تروریست‌ها و آشوبگران، اعزام نیروهای نظامی بین المللی، تمرکز و ایجاد پایگاه مخالفین در مرز ترکیه را مطرح می‌کنند.

وی تصریح کرد: رسانه های داخلی برای مقابله با هجمه رسانه‌ای غرب علیه سوریه، با افشاگری و بیان علل اصلی منازعات می توانند این توطئه‌ها را خنثی کنند.

طاهری گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچگاه تبلیغ یک طرفه به نفع بشار اسد را راهبرد خود قرار نداده اما ضعف رسانه ای باعث شده غرب، ایران را به یکجانبه گرایی متهم کند.

این کارشناس رسانه تأکید کرد: با انعکاس واقعیات پشت پرده و تصویر سازی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه سوریه و استفاده از شیوه های جدیدتر تبلیغاتی و بکارگیری تمامی ابزارهای رسانه ای می توانیم اجازه چنین سواستفاده ها و تهمت هایی را از دشمنانمان بگیریم.

وی با اشاره به اینکه انسان امروز در عصر رسانه به سر می برد اظهار داشت: دسترسی به رسانه اکنون برای همه به راحتی مقدور است و انسانهای حقیقت جویی که به دنبال یافتن حقایقی فراتر از سناریوی نوشته شده آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند به چنین منابعی احتیاج دارند.

رسانه ملی می تواند منبع ارزشمندی برای رجوع آزاد اندیشان باشد

طاهری تشکیل جبهه ای واحد، متشکل از رسانه های ایرانی، لبنانی، سوری،‌ فلسطینی و کشورهایی مثل مصر که بیداری اسلامی در آنها رخ داده را کمک بزرگی در ایفای نقش اصلی محور مقاومت در قضیه سوریه دانست و افزود: به دلیل سیاست استکبار شناسی و استکبارستیزی جمهوری اسلامی ایران، رسانه ملی با اندکی به روز شدن می تواند منبع ارزشمندی برای رجوع آزاد اندیشان و شناساندن مسیر صحیح به آنان باشد.

این کارشناس رسانه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر ” تفاوت قیام مردم در کشورهایی که بیداری اسلامی در آنها رخ داده با تحولات سوریه” تصریح کرد: مخاطبین باید با دیدن شبکه های ایرانی از واقعیاتی که غرب با جنجال آفرینی همواره سعی در پوشاندنشان دارد مطلع شده و تفاوت در ریشه این تحولات را تشخیص دهند.

وی با اشاره به آشفتگی غرب در قبال مسئله سوریه، اذعان داشت: اکنون که آشفتگی و درماندگی در میان غربی ها مشهود است، رسانه های داخلی باید با بهره گیری از این مسئله و اخذ تدابیر صحیح، زمینه پیروزی رسانه ای را برای خود فراهم آورند.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: دعوا بر سر روی کار ماندن بشار اسد، مقدمه ای بر ضدیت آشکار غرب با همه مجموعه مقاومت در منطقه است و در واقع غرب با چنین اقداماتی قصد دارد مقدمات طرح خاورمیانه جدید آمریکا را عملی کند.

وی یکی از علل فشار غرب بر سوریه را بروز نشانه هایی از بیداری اسلامی در آمریکا و برخی کشورهای غربی ارزیابی و تاکید کرد: این بیداری ها در بدنه کشورهای غربی باعث دشمنی بیشتر آنان و فشار گسترده تر بر محور اصلی مقاومت و پایداری شده است.

طاهری یادآور شد: غرب با تجربه عراق و افغانستان می داند با لشکرکِشی مستقیم در سوریه به جایی نخواهد رسید، پس با تامین مالی و تسلیحاتی و اجیر کردن نیروهای خارجی در قالب تشکیلات امنیتی و شورشیان سوری برای آسیب زدن به نظام سوریه طرح ریزی کرده است.

وی وجود برخی نقاط ضعف در حکومت سوریه را غیر قابل انکار دانست و تصریح کرد: غرب به دنبال اجرای طرح کوفی عنان و یا حل و فصل مشکلات مردم سوریه نیست و آنها فقط خواستار پاره کردن نوار مقاومت در منطقه هستند.

غرب حتی به برکناری بشار اسد نیز قانع نیست

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه خاطرنشان شد: حتی اگر بشار اسد از قدرت کناره گیری کند، غرب قانع نمی شود و با به کارگیری نیروهای حافظ منافع خود به دنبال اقداماتی عمیق تر در کمرنگ کردن بیداری اسلامی در منطقه خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تحولات بین المللی و بیداری اسلامی، بشدت منافع رژیم صهیونیستی و حامیانشان را به خطر انداخته، بنابراین طبیعی است که آنها دنبال ایجاد فتنه و طراحی اختلاف در منطقه باشند.

/ش۳


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.