ورود کوفی عنان به تهران؛ آیا بحران سوریه در ایران حل خواهد شد؟

دوشنبه ۱۹ تیر – ۰۷:۴۴:۰۸ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

گزارش خبری تحلیلی آریا؛

بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا-کوفی عنان نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه عصر امروز (دوشنبه) وارد تهران شد.
کوفی عنان نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه به منظور گفتگو و رایزنی با مقامات عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران عصر روز دوشنبه وارد تهران شد و حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه از وی استقبال کرد. 
 به گزارش خبرگزاری آریا، کوفی عنان در خلال سفر خود به تهران قرار است در دیدار با مقامات کشورمان درباره مساله سوریه تبادل نظر کند.
 کوفی عنان “قرار است در سفر خود به تهران، با “علی‌اکبر صالحی” وزیر امور خارجه و “سعید جلیلی” دبیرعالی شورای امنیت ملی ایران دیدار و درباره تحولات سوریه گفت‌وگو و رایزنی کند.
این دومین سفر عنان در مقام نماینده سازمان ملل در امور سوریه به کشورمان است.
عنان پیش از این تأکید کرده بود که ایران نقش مهم و موثری در حل مسائل سوریه دارد.
کوفی عنان سه شنبه با علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه دیدار و گفتگو خواهد کرد.
 وی پس از سفر به دمشق برای بار دوم راهی تهران شده است.
 امروز دوشنبه ” کوفی عنان ” در سفر یک روزه به دمشق در دیدار با بشار اسد در باره راه های حل بحران این کشور گفت و گو کرد .
“کوفی عنان ” پس از دیدار با بشار اسد در کنفرانسی مطبوعاتی ضمن مثبت و سازنده ارزیابی کردن نتایج این دیدار تصریح کرد: با رئیس جمهور سوریه در خصوص راه حلی برای پایان دادن به بحران این کشور به توافق رسیده است .
“عنان ” ، ضمن تاکید بر لزوم برگزاری گفت و گوهای ملی در سوریه خاطر نشان کرد : نتایج مذاکرات خود با بشار اسد را با معارضان دولت دمشق هم مطرح خواهد کرد .
فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه تاکید کرد : به مذاکرات با دولت دمشق برای حل بحران این کشور همچنان ادامه خواهد داد.
تلاش های کوفی عنان برای حل بحران سوریه در حالیست که کشورهای غربی بخصوص امریکا با همراهی هم پیمانان غربی و عربی خود می کوشند با به بن بست کشاندن تلاش های عنان ، سوریه را همچنان در حالت بی ثباتی نگه داشته و زمینه حضور نظامی را در این کشور فراهم کنند .
موافقت دولتمردان دمشق بخصوص بشار اسد رئیس جمهوری سوریه به طرح کوفی عنان در خصوص پایان بحران در این کشور بیانگر این واقعیت است که نظام مردمی دمشق همکاری خود را با جامعه بین الملل بطور شفاف اعلام کرده است تا بدین وسیله به تبلیغات سو رسانه های غربی و برخی کشورهای عربی که اسد را عامل اصلی بحران در سوریه معرفی می کنند پایان دهند .
همزمان با سفر کوفی عنان به دمشق و تهران، بشار اسد ، رئیس جمهوری سوریه در گفت و گو با تلویزیون ” آ آر دی ” آلمان ضمن اعلام آمادگی برای مذاکره با مخالفان ، بر پشتوانه مردمی خود در سوریه و همچنین ادامه همزمان مبارزه و اجرای اصلاحات برای برون رفت از شرایط جاری تاکید کرد.
گفتگوی بشار اسد با تلویزیون ” آ آر دی ” آلمان دارای سه محور مهم تحلیل شرایط داخلی، نقش قدرتهای خارجی و در نهیات راه برون رفت از بحران در سوریه است.
در بعد داخلی بشار اسد ضمن اینکه اذعان کرد سوریه و مردم آن با چالش های سختی مواجه هستند، شرط خروج خود از قدرت را نداشتن پشتوانه مردمی اعلام کرد. بشار اسد بر این نکته مهم تاکید کرد که اگر بدانم در سوریه پشتوانه مردمی ندارم ، در قدرت باقی نخواهم ماند و موجب آسیب وارد شدن به مردم نمی شوم.
شرایط گفتگو با مخالفان بخش دیگر سخنان رئیس جمهور سوریه بود. این یک واقعیت است که گفتگو تنها یک مرحله از سیاست های مخالفان برای نزدیک شدن به خواست شان یعنی مداخله نظامی در سوریه است. بشار اسد نیز با درایت به این موضوع اشاره کرد که نتیجه بخش بودن گفتگو منوط به صداقت در رفتار و گفتار است. رئیس جمهوری سوریه بیان کرد: گفتگو گزینه استراتژیکی است اما تا زمانی که تروریسم وجود دارد گفتگو بی فایده است. به عبارتی باید گفت استرتژی گفتگو تنها یک استراتژی کلامی در سوریه بوده و در عمل حمایت از تروریسم جای خود را به گفتگو داده است.
این اظهارات رئیس جمهوری سوریه نشان می دهد که فشارهای خارجی برای تضعیف روحیه و اعتماد به نفس مقامات سوری نتیجه نداشته و بشار اسد با اعتماد به نفس از پایگاه مردمی خود در سوریه صحبت می کند.
به عبارتی باید گفت مصاحبه توام با اعتماد به نفس بشار اسد با تلویزیون آلمانی آشکارا نشان داد که فاز اعمال جنگ نرم در سوریه توسط کشورهای خارجی برای تضعیف و ناکارآمد کردن سیستم سیاسی این کشور با شکست منتهی شده است . محور دوم گفتگوی بشار اسد با تلویزیون ” آ آر دی ” آلمان مربوط به نقش کشورهای خارجی در تشدید بحران در سوریه بود. اسد کشورهای خارجی را به حامیان سیاسی، تسلیحاتی و مالی گروههای مسلح داخل سوریه تقسیم کرد که نقش اصلی آنها به نتیجه نرسیدن طرح های صلح در خصوص تحولات سوریه است.
رئیس جمهور سوریه در این خصوص عنوان کرد که آمریکا و کشورهای غربی آشکارا از گروههای مسلح در سوریه حمایت سیاسی می کنند . در این حمایت سیاسی، این کشورها جای قربانی و مجرم را در تحولات سوریه عوض می کنند. غرب و آمریکا کسانی را قربانی تحولات سوریه می دانند که خود مجرم هستند نه قربانی.
اسد عنوان کرد که کشته شدگان تحولات سوریه بویژه کشته های جنایت حوله از حامیان نظام سوریه هستند که توسط گروههای مسلحی که مورد حمایت سیاسی، مالی و تسلیحاتی کشورهای مخالف نظام سوریه قرار دارند، کشته شدند.
رئیس جمهور سوریه، آمریکا را بخشی از درگیریها در سوریه دانسته و گفت: ایالات متحده یک چتر حمایتی برای باندهای جنایتکار در سوریه پهن کرده و از آنها حمایتهای سیاسی می کند، برای اینکه سوریه را ناآرام کنند. از این رو، تا زمانی که آمریکا از هر راهی تروریستها در سوریه را حمایت می کند شریک آنها محسوب می شود.
رئیس جمهوری سوریه با حمایت مجدد از طرح شش ماده ای کوفی عنان، بزرگترین مانع بر سر طرح صلح کوفی عنان را این دانست که بسیاری از کشورها اصلا موفقیت اقدامات وی را نمی خواهند. از این رو، آنها مرتبا تروریستها در سوریه را با سلاح و پول حمایت می کنند و تلاش می کنند تا طرح کوفی عنان برای حل بحران سوریه را به شکست بکشانند.
اسد در این زمینه به عربستان و قطر به عنوان حامیان مالی گروههای مسلح در سوریه و به ترکیه به عنوان حامی لجستیکی برای ارسال سلاح به داخل سوریه اشاره کرد و این کشورها را به همراه آمریکا به عنوان حامی سیاسی گروههای مسلح از مسببان اصلی شکست طرح عنان عنوان کرد.
در گفتگوی اسد با تلویزیون آلمانی یک موضوع مهم نیز نهفته است که به صورت غیر مستقیم هم اشاره به سیستم حکومتی عربستان سعودی و بحرین دارد و هم اینکه از مدعیان دمکراسی و حقوق بشر انتقاد می کند.
اسد به درستی عنوان کرد که در سوریه قدرت در دستهای یک خانواده نیست. در سوریه دولت و سازمان هایی وجود دارد که شاید ایده آل نباشند، اما یک خانواده بر کشور حکومت نمی کند و قدرت در سوریه خانوادگی نیست.
بشار اسد، در مصاحبه خود با تلویزیون ” آ آر دی ” آلمان برای برون رفت از بحران جاری در سوریه بر مبارزه و ادامه اصلاحات تاکید کرد. سوریه همانند همه کشورهای دیگر جهان حق دارد که با تروریستهایی که به مبارزه علیه دولت برخاسته اند مبارزه کند. همزمان اصلاحات نیز باید در سوریه تا زمان برگزاری انتخابات ادامه پیدا کند. ادامه دادن روند اصلاحات موجب اتحاد گروهها در داخل می شود.
زمانی که موسم انتخابات فرا رسد، مردم تعیین می کنند که چه کسی باید حکومت کند و چه کسی باید از قدرت خارج شود؟ به عبارتی رای نیاوردن یا پیروزی در انتخابات از دید اسد شرط خروج یا ماندن او در قدرت است نه اقدامات و فشارهای خارجی. از سویی ، بررسی اخبار و گزارش های داخلی سوریه نشان دهنده این است که این کشور در شرایط بسیار حساسی قرار گرفته است و در این میان کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه برای حل اختلافات در سوریه و پایان بخشیدن به بحران خونین در این کشور راهکارهای ارزشمندی ارائه داده است که می توانست با همکاری کشورهای متخاصم دمشق ثبات و ارامش به سوریه بازگردد .
شبکه الدنیا سوریه هم با انتقاد از کشورهای غربی بدلیل مانع تراشی برای رسیدن به یک راحل جامع برای پایان بحران سوریه خاطر نشان کرد : دخالت نظامی در سوریه اوضاع را بیش از گذشته در منطقه بحرانی می کند و ارتش سوریه آماده است با تمام قدرت به حمله احتمالی خارجی پاسخ دهد .
این در حالیست که مخالفت جدی روسیه ، چین (دو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل ) و کشورهای همسایه سوریه مانند ایران، عراق و لبنان و پاره ای از کشورهای منطقه باعث شده است تا حمله خارجی به سوریه امکان پذیر نشود بطوریکه همسایگان سوریه انجام گفتگو و راه حل‌های سیاسی برای خروج از بحران کنونی در سوریه را به هر راه حل دیگری ترجیح می دهند.
به نظر می رسد در شرایطی که پیش از این کوفی عنان به شکست طرح خود درباره سوریه اشاره  و برای حل بحران سوریه از ایران درخواست کمک کرده بود، اکنون رایزنی با مقامات عالیترتبه جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران سوریه و اجرای طرح دولت انتقالی اهمیت پیدا می کند. این نکته را هم نباید فراموش کنیم؛ سفر کوفی عنان به تهران پس از دیدار مهم وی با بشار اسد بیانگر نقش کلیدی ایران در حل بحران سوریه است.
 

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۰۹۱۹۴۴۰۸۰۱۹


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.