وقوع مرگهای پنهانی در بیمارستانها/ سبب افت کیفی خدمات پرستاری

اسفند ۱۴۰۲
ممتاز نیوز : عضو شورای عالی نظام پرستاری، نسبت به وقوع مرگ پنهان بیماران در بیمارستانها به سبب کمبود نیروی پرستاری اخطار داد و گفت: کمبود پرستار سبب افت کیفیت خدمات و امکان بروز خطا می گردد.

محمد شریفی مقدم در گفتگو با مهر اظهارداشت: با توجه به اینکه پرستاران در صف اول نظام سلامت برای خدمات رسانی به مردم قرار دارند، لذا باید بگوییم که متاسفانه به سبب کمبود پرستار در مراکز درمانی کشور، مردم از ۵۰ درصد از حداقل مراقبتهایی که باید دریافت کنند، محروم می باشند.

وی از عفونتهای بیمارستانی و مرگهای پنهان در بیمارستانها به عنوان خسارتهایی نام برد که مهمترین سبب بروز آنها کمبود نیروی پرستار در سیستم بهداشت و درمان است.

دبیرکل خانه پرستار در تشریح علل کمبود پرستار در کشور گفت: پرستاری، شغلی سخت و طاقت فرساست زیرا پرستار دائماً با بیمار، همراه بیمار، محیط حزن آلود و پر استرس سر و کار دارد، که همین امر روح و جسم پرستار را تخریب می کند از همین رو در سال ۱۳۶۸ شغل پرستاری را به لحاظ قانونی در زمره مشمولان مشاغل سخت و زیان آور محسوب کردند.

وی افزود: بر این اساس پرستار می تواند ۵ سال زودتر از موعد بازنشسته شود یا به سبب قانون ارتقاء بهره وری، پرستار باید ساعتی کمتر از ساعت مقرر سایر کارکنان در طول هفته به کار گرفته شود اما این قوانین نه تنها اجرایی نمی شوند بلکه پرستاران ما امروز به سبب کمبود نیرو مجبورند گاهی تا چندین برابر ظرفیت نیز اضافه کار بایستند.

شریفی مقدم، عدم جذب کامل فارغ التحصیلان رشته پرستاری در مراکز درمانی را سبب فشار بی امان و مضاعف به کادر فعال در این عرصه خواند و گفت: ورودی کم در عرصه پرستاری در واقع چرخه معیوبی است که پرستاران شاغل را تحت فشار قرار می دهد.

عضو شورای عالی نظام پرستاری، کار بیش از حد توان را سبب افت کیفی خدمات پرستاری عنوان کرد و گفت: فشار بی امان کار علاوه بر بروز خطا و اشتباه، سبب می گردد تا پرستار نیز به سرعت مستهلک شود.

شریفی مقدم ادامه داد: بنده صراحتاً اعلام می کنم که بیماران ما در بیمارستانها با مرگ پنهان روبه رو می باشند، زیرا در شرایط کنونی به رغم تلاش بی وقفه پرستاران به سبب کمبود نیروی پرستاری، افت کیفیت خدمات پرستاری و امکان بروز خطای پرستاری اجتناب ناپذیر است و خطا در بخش بهداشت و درمان مصادف با خسارت به مریض تا حد مرگ است.

وی، متضرر نهایی این چرخه معیوب در سیستم پرستاری را مردم و نظام سلامت دانست و گفت: از وزیر بهداشت و سیاستگذران حوزه سلامت انتظار می رود با یک عزم ملی وارد عمل شوند و رسیدگی به مسائل پرستاری را سرلوحه برنامه های خود در بهبود وضعیت نظام سلامت کشور قرار دهند.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.