پایان حاکمیت پنجاه ساله‌ی «همشهری کین»/ «سرگیجه» آلفرد هیچکاک بهترین فیلم تاریخ سینما شد

به گزارش سینمانگار، مجله‌ی معتبر سینمایی «سایت اند ساوند-Sight & Sound» فهرست تازه‌ای از پنجاه فیلم برتر تاریخ سینما منتشر کرد.

این مجله که هر ده سال یک‌بار با استناد به آراء منتقدان و کارگردان‌ها برترین‌های تاریخ سینما را معرفی می‌کند، جدیدترین نظرسنجی خود را بر پایه‌ی آراء ۸۴۶ منتقد و ۳۵۸ کارگردان بنا نهاده است. نتایج به‌دست‌آمده حاکی از پایان حکمفرمایی «همشهری کین» پس از پنج دهه‌ی متوالی صدرنشینی است.

«سرگیجه» ساخته‌ی تحسین‌برانگیز “آلفرد هیچکاک”، فیلمی است که رشد خزنده‌اش در سی سال گذشته اکنون به اوج رسید و توانست “اورسن ولز” و «رزباد»ش را کنار بزند.

ده فیلم برتر این فهرست به شرح زیر می‌باشد:

۱-      «سرگیجه» – آلفرد هیچکاک، ۱۹۵۸ (۱۹۱ رأی)
۲-      «همشهری کین» –اورسن ولز، ۱۹۴۱ (۱۵۷ رأی)
۳-      «داستان توکیو» –یاسوجیرو اوزو، ۱۹۵۳ (۱۰۷ رأی)
۴-      «قاعده‌ی بازی» –ژان رنوا، ۱۹۳۹ (۱۰۰ رأی)
۵-      «طلوع خورشید: آوازی برای دو انسان» –اف.دبلیو.مورنائو، ۱۹۲۷ (۹۳ رأی)
۶-      «۲۰۰۱: یک اُدیسه‌ی فضایی» –استنلی کوبریک، ۱۹۶۸ (۹۰ رأی)
۷-      «جویندگان» –جان فورد، ۱۹۵۶ (۷۸ رأی)
۸-      «مردی با یک دوربین فیلم‌برداری» –ژیگا ورتف، ۱۹۳۹ (۶۸ رأی)
۹-      «مصائب ژان دارک» –کارل دریر، ۱۹۲۷ (۶۵ رأی)
۱۰-   «هشت و نیم» –فدریکو فلینی، ۱۹۶۳ (۶۴ رأی)

“ژان لوک گدار”، کارگردان نامدار فرانسوی با داشتن چهار اثر در بین این پنجاه فیلم، رکورددار است. پس از او “فرانسیس فورد کاپولا”، “آندری تارکوفسکی” و “کارل دریر” هر کدام با سه فیلم در رده‌ی دوم قرار دارند. همچنین “یاسوجیرو اوزو”، “آکیرا کوروساوا”، “آلفرد هیچکاک” و “فدریکو فلینی” کارگردان‌هایی هستند که دو فیلم از آثارشان در این فهرست جای گرفته است.

عباس کیارستمی، کارگردان سرشناس کشورمان نیز با فیلم «نمای نزدیک» تنها نماینده‌ی سینمای ایران در فهرست برترین‌های جهان محسوب می‌شود.

یک نکته‌ی جالب حضور تنها دو فیلم قرن بیست‌ویکمی در فهرست مذکور است: «در حال و هوای عشق» ساخته‌ی “وونگ کار-وای” و «مالهالند درایو» “دیوید لینچ”.

از دهه‌ی ۹۰ نیز تنها سه فیلم «رقص تانگو با شیطان» ساخته‌ی “بلا تار”، «نمای نزدیک» کیارستمی و «تاریخچه‌ی سینما»ی “گدار” در این فهرست دیده می‌شود.

به گزارش سینمانگار، از دیگر فیلم‌های شناخته‌شده در این فهرست می‌توان به «پرسونا»ی “برگمان”، «راننده تاکسی» “مارتین اسکورسیزی”، «۴۰۰ ضربه»ی “فرانسوا تروفو”، «بعضی‌ها داغش رو دوست دارن» ساخته‌ی “بیلی وایلدر” و «روشنایی‌های شهر» “چارلی چاپلین” اشاره کرد.
 


سینما نگار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.