۱۵ روز مرخصی به زندانیان

جام جم آنلاین: آیت الله آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه با صدور بخشنامه‌ای به واحدهای قضایی و دادسراهای سراسر کشور اعلام کرد به مناسبت فرارسیدن لیالی قدر و در پیش بودن عید سعیدفطر به زندانیان واجد شرایط ۱۵ روز مرخصی داده شود.

به گزارش روز دوشنبه جام جم آنلاین به نقل از اداره کل روابط عمومی و تشریفات قوه قضاییه، متن کامل بخشنامه به شرح ذیل است:

به مناسبت فرارسیدن لیالی قدر و در پیش بودن عید سعیدفطر و با توجه به آثار مثبت و سازنده حضور زندانیان در کنار خانواده و به منظور نیل به اهداف عالی در بازسازی اجتماعی و اخلاقی زندانیان و نیز برقراری روابط عاطفی بین زندانیان و اعضای خانواده آنها مقتضی است به زندانیان محکوم با رعایت شرایط ذیل و اخذ تأمین مناسب ۱۵ روز مرخصی داده شود. این مرخصی به مدت ۱۵ روز دیگر نیز قابل تمدید خواهد بود.

الف ـ زندانیان محکوم به حبس:

۱- محکومین به حبس‌ابد به شرط تحمل حداقل پنج سال حبس.

۲- محکومین به حبس بیش از ۱۰ سال به شرط تحمل حداقل دو سال حبس.

۳- محکومین به حبس از پنج تا ۱۰ سال به شرط تحمل حداقل یک سال حبس.

۴- محکومین به حبس از یک سال تا پنج سال به شرط تحمل حداقل سه ماه حبس.

۵- محکومین به حبس کمتر از یک سال به شرط تحمل حداقل یک ماه حبس.

تبصره: محکومین به حبس که باقیمانده حبس آنها کمتر از دو ماه باشد، مرخصی منتهی به آزادی اعطاء می‌شود.

ب ـ زندانیانی که صرفاً به دلیل عجز از پرداخت جزای نقدی در حبس به سر می‌برند:

۱- محکومین به جزای‌نقدی که مقدار باقیمانده آن بیش از ۳۰ ‌میلیون ریال باشد به شرط تحمل حداقل دوماه‌ حبس.

۲- محکومین به جزای‌نقدی که مقدار باقیمانده آن ۱۰ تا ۳۰ ‌میلیون ریال باشد؛ به شرط تحمل حداقل یک ماه حبس.

تبصره: محکومین به جزای نقدی که مقدار باقیمانده آن کمتر از ۱۰ میلیون ریال باشد، به شرط تحمل حداقل یک ماه حبس، مرخصی منتهی به آزادی اعطاء می‌شود.

ج ـ محکومین جرایم غیرعمدی و محکومین مالی:

زندانیانی که به لحاظ عجز از پرداخت دیه در جرایم غیر عمد بازداشت هستند و همچنین دارندگان محکومیت‌های مالی، صرفنظر از مدت اقامت در زندان از مرخصی موضوع این بخشنامه برخوردار خواهند بود.

دـ مرتکبین جرایم ذیل از شمول این بخشنامه مستثنی خواهند بود:

محکومین جرایم سرقت مسلحانه، سرقت مقرون به آزار، جاسوسی، اقدام علیه امنیت کشور، آدم‌ربایی، جرایم باندی و سازمان یافته، تجاوز به عنف، دایر کردن مراکز فساد و فحشا، اسیدپاشی، اخلال در نظام اقتصادی، ورود، تولید، توزیع و فروش مشروبات الکلی، محکومین به قصاص و اعدام و حدود شرعی، محکومین دارای سه سابقه محکومیت به ارتکاب همان جرم، محکومینی که به شرارت مشهورند، قاچاق مسلحانه و یا عمده موادمخدر و روانگردان‌ها و سایر محکومینی که اخلاق و رفتار آنها در زندان به گونه‌ای بوده که بنا به نظر دادستان یا قاضی ناظر زندان یا رئیس زندان یا شورای طبقه‌بندی شایستگی برخورداری از مرخصی را ندارند.

تبصره یک: در مورد سارقین دارای محکومیت بیش از یک سال و محکومان مواد مخدر که میزان محکومیت آنان بیش از پنج سال باشد ترتیبی اتخاذ گردد هر ۴۸ ساعت یکبار خود را به مراجع انتظامی محل سکونت خویش معرفی نمایند.

تبصره دو: منظور از قاچاق عمده مواد مخدر و روانگردان‌ها عبارت است از: مشمولین بند چهار ماده چهار و بند شش ماده پنج و بند شش ماده هشت قانون اصلاح قانون مبارزه با موادمخدر و الحاق موادی به آن.

دادستان‌های سراسر کشور ملزم به اجرای این بخشنامه بوده و بر حسن اجرای آن نظارت خواهند نمود.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

تا این لحظه ۲نظر ثبت شده
  1. میلاد:

    لطفا جواب سوال رو برام ب ایمیلم یا ب این آیدی تلگرام بفرستید خواهش میکنم تشککر @m_m_killer

  2. میلاد:

    باسلام. میزارن مواد ۷۰گرم هروئین. حکم۱۲سال و نیم حبس. حبس کشیده شده۱۴ماه. آیا مرخصی ماه مبارک رمضان تعلق میگیره یا نه لطفا جواب بدید ممنون بند نسوان تشککر

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.