ایران یک میلیارد مترمکعب آب ازتاجیکستان خریداری می کند

به گزارش ایرنا، روزنامه ‘نزاویسیمایا گازتا’ روز چهارشنبه در گزارشی به قلم ‘ویکتوریا پانفیلووا’ خاطرنشان کرد: ایران از تاجیکستان و از طریق خاک افغانستان آب خریداری می کند و در ازای آن به این کشور نفت می فروشد.

روزنامه روسی نوشت: ایران با کمبود آب آشامیدنی رو به رو است و از همین رو تصمیم گرفته است از تاجیکستان که دو سوم منابع آب کشورهای آسیای مرکزی را در اختیار دارد ، سالانه یک میلیارد مترمکعب آب خریداری کند.

در مقاله خاطرنشان شده است: واردات آب از تاجیکستان در نشست کمیسیون مشترک دولتی همکاری های اقتصادی ایران و تاجیکستان در تهران مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

روزنامه روسی نوشت: مقام های تاجیک ابراز امیدواری کرده اند که با صادرات آب تاجیکستان به ایران، این کشور در عوض بتواند از ایران نفت خریداری کند و به سرمایه گذاری شرکت های ایرانی در احداث پالایشگاه نفت در تاجیکستان هم امیدوار باشد.

نزاویسیمایا گازتا خاطرنشان کرد: اجرای این طرح باعث کاهش وابستگی تاجیکستان به سوخت و انرژی روسیه خواهد شد و علاوه بر آن این کشور آسیای مرکزی از منابع اضافی آب که تهدیدی برای محیط زیست تاجیکستان محسوب می شود، رهایی خواهد یافت.

به نوشته روزنامه روسی، دریاچه ‘سریز’ که تاجیکستان قصد فروش آب آن را به ایران دارد، در ارتفاع ۳ هزار و ۲۴۰ متری منطقه پامیر قرار گرفته و در سال ۱۹۱۱ بر اثر زمین لرزه به وجود آمد وبه دنبال آن قشلاقی بنام ‘اوسوی’ زیر آب رفت.

اروپام/۲۲۴۲**۵۱۸/ ۵۳۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۱۴۴۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.