بهره برداری از ۴ سد ملی در هفته دولت

مدیرکل دفتر مهندسی و معیارهای فنی آب و آبفا وزارت نیرو از بهره برداری چهار سد ملی ” گلول، ارداک چناران، ماشکید علیا و دانشمند ” در هفته دولت خبر داد.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو ، محمد ابراهیم نیا اعتبار ساخت این چهار سد را یکهزار و ۳۷ میلیارد و ۸۹۴ میلیون ریال اعلام کرد و افزود:  این چهار سد با مجموع حجم مخزن ۱۳۰٫۳ میلیون مترمکعب، بیش از ۹۷ درصد پیشرفت دارند و در هفته دولت به بهره برداری خواهند رسید.

ابراهیم نیا ، سد گلول در خراسان شمالی را از نوع خاکی با هسته رسی با ارتفاع از پی  ۲۸٫۵ متر و حجم مخزن سه میلیون مترمکعب ذکر کرد و افزود: پیشرفت فیزیکی این سد ۹۷ درصد و آب قابل تنظیم این سد سالانه ۲٫۸ میلیون مترمکعب است.

وی در باره سد ارداک چناران واقع در استان خراسان رضوی نیز گفت : این سد از نوع خاکی با هسته رسی و ارتفاع از پی  ۵۸٫۵ متر و حجم مخزن ۳۰/۳۰ میلیون مترمکعب، با پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصد و آب قابل تنظیم سالانه ۳۳٫۷ میلیون مترمکعب است.

وی هزینه ساخت سد گلول را ۱۸۰ میلیارد و ۹۵۰ میلیون ریال و هزینه ساخت سد ارداک چناران را ۲۸۷ میلیارد و ۹۷۰ میلیون ریال بیان کرد.

مدیرکل دفتر مهندسی و معیارهای فنی آب و آبفای وزارت نیرو تصریح کرد : سد ماشکید علیا در استان سیستان و بلوچستان از نوع خاکی با ارتفاع از پی ۳۶٫۱ متر و حجم مخزن ۶۷ میلیون مترمکعب است.

وی ادامه داد: پیشرفت فیزیکی این سد ۹۹٫۹ درصد، آب قابل تنظیم آن سالانه ۱۵ میلیون مترمکعب و هزینه ساخت آن ۵۱۷ میلیارد و ۹۷۴ میلیون ریال است.

ابراهیم نیا ،‌ سد دانشمند در استان گلستان را از نوع خاکی با ارتفاع از پی شش متر و حجم مخزن ۳۰ میلیون مترمکعب معرفی کرد و افزود: پیشرفت فیزیکی این سد ۹۹٫۵۰ درصد و آب قابل تنظیم این سد سالانه ۳۳ میلیون مترمکعب است.

وی هزینه ساخت سد دانشمند را ۵۱ میلیارد ریال اعلام کرد./عب


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.