تولید ۱ میلیاردمترمکعب پساب در تهران تا سال ۱۴۱۰

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا مؤمنی وصالیان گفت: کمبود منابع آب در کشور و افزایش روزافزون نیازها، بازچرخانی آب و استفاده مجدد از آن جزو سیاست های لاینفک مدیریت منابع آب کشور قرار گرفت است.

مجری طرح های مطالعات تامین و انتقال آب شرکت آب منطقه ای تهران، افزود: نیاز رو به افزایش آب شرب در استان تهران موجب شده تا عمده منابع آب سطحی به تامین نیازهای شرب اختصاص یابد و تامین آب بخش کشاورزی با جایگزینی پساب به جای برداشت از منابع آب سطحی جبران شود.

وی با اشاره به اینکه سرعت جایگزینی آب با پساب تصفیه خانه های فاضلاب متناسب با سرعت افزایش استفاده از آب برای شرب نیست، بیان داشت: این امر سبب برداشت بیش از حد سفره های آب زیرزمینی شده و در حال حاضر دشت های استان تهران و البرز به وضعیت ممنوعه و بحرانی رسیده اند.

مؤمنی وصالیان، شرکت های آب و فاضلاب را متولی اجرای خطوط جمع آوری و تصفیه خانه های فاضلاب شهری و شرکت های آب منطقه ای را متولی برنامه ریزی و استفاده از پساب اعلام و اظهار داشت: استان تهران دارای حدود ۴۰ تصفیه خانه فاضلاب شهری است که در مراحل مختلف مطالعاتی، اجرایی و بهره برداری قرار دارند و پیش بینی می شود تا سال ۱۴۱۰ افزون بر ۱ میلیارد مترمکعب پساب در استان تهران تولید شود.

مجری طرح های مطالعات تامین و انتقال آب شرکت آب منطقه ای تهران، سهم شهر تهران از این پساب را ۸۰۰ میلیون مترمکعب اعلام و تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی های شرکت آب منطقه ای تهران، این میزان پساب به مصارف کشاورزی، تغذیه مصنوعی دشت های ورامین، شهریار، تهران و فضای سبز تخصیص یافته است.

وی متوسط کسری سالانه مخازن آب زیرزمینی استان های تهران و البرز را بالغ بر ۳۲۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: افت کیفیت آبخوان ها معضل دیگری است که پیامد آن برداشت بی رویه از آبخوان ها است و بر این اساس، خاک در سفره آب زیرزمینی فشرده شده به طوری که حتی تغذیه مصنوعی سفره نیز ممکن است در احیای آبخوان تاثیر نداشته و پیامد آن، تراکم بافت خاک و فرو نشست زمین است که تهدیدی برای تأسیسات و ساختمان ها است.

مومنی وصالیان هدف از انجام مطالعات شناسایی کاربری های پساب برای تصفیه خانه های استان را برنامه ریزی برای مصارف پساب عنوان و افزود: بر اساس کیفیت پساب، استانداردهای زیست محیطی، مسائل فنی و اجرایی برای تخصیص پساب برنامه ریزی شده و در نهایت طرح های انتقال و توزیع آنها مطالعه می شوند.

مجری طرح های مطالعات تامین و انتقال آب شرکت آب منطقه ای تهران، اظهار داشت: با توجه به نیاز بالای بخش کشاورزی و با توجه به تخصیص آبهای سطحی به مصرف شرب شاید بتوان طرح پساب را به نوعی طرح های تأمین آب کشاورزی استان نامید و شرکت آب منطقه ای تهران تلاش ویژه ای را در این راستا آغاز کرده است.

وی با اشاره به این که پساب ها معمولا در انتهای دشت ها در دسترس قرار گرفته و عمدتا به صورت ثقلی به مصرف نمی رسند، گفت: در این نقاط پست معمولا محلی هم برای احداث سد، ذخیره کردن و تنظیم جریان وجود ندارد و عدم تطابق زمانی نیازها در تولید پساب ممکن است بخشی از پساب را از دسترس خارج نماید.

مومنی وصالیان استفاده از پساب را نیازمند بررسی های دقیق و کارشناسانه در تمامی ابعاد اعلام و بکارگیری سیستم های کنترلی، نظارتی و پایش دانست و بر تعریف ساختارهای جدید در مدیریت و بهره برداری تأکید کرد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.