رییس ‌جمهوران ساده‌ زیست

جام جم آنلاین: پیداکردن یک رییس‌جمهور ساده ‌زیست در سراسر این کره‌خاکی کاری دشوار و حتی گاه ناممکن خواهد بود.

البته می‌توان ده‌ها و صدها صفحه درباره ثروت‌های بادآورده رهبران و روسای جمهور کشورهای مختلف نوشت که چگونه آن را به دست آورده یا هزینه می‌کنند، اما درباره این‌که کدام رئیس‌جمهور ساده‌زیست بوده و دست به اموال عمومی جامعه دراز نکرده است کمتر جایی می‌توان مطلبی پیدا کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در خبری رییس‌جمهور اروگوئه را به دلیل داشتن فقط یک خودروی قدیمی، فقیرترین رئیس‌جمهور دنیا معرفی کرد.

به گزارش مهر، خوزه موخیکا در حال حاضر فقط یک خودروی فولکس واگن مدل beetle متعلق به سال ۱۹۸۷ دارد. ارزش این خودرو یک هزار و ۹۰۰ دلار ( نزدیک به چهار میلیون تومان) عنوان شده است.

بر اساس این گزارش، موخیکا هیچ حساب بانکی ندارد و مزرعه خانوادگی‌اش نیز به نام همسرش ثبت شده است. گفته می‌شود رئیس‌جمهور اروگوئه ۹۰ درصد از حقوق دریافتی‌اش را به فعالیت‌های خیریه اختصاص می‌دهد.

روزنامه القدس العربی چاپ لندن به نقل از مطبوعات آمریکای لاتین نوشت: با نزدیک شدن به فصل زمستان که در آمریکای جنوبی بشدت سرد است رییس‌جمهور اروگوئه پیشنهاد کرده است در صورتی که مراکز تعیین شده برای ارائه خدمات به بی‌خانمان‌ها کافی نباشد، از ساختمان‌ های کاخ ریاست‌جمهوری استفاده شود.

او هنگامی این تصمیم را گرفت که از همه مراکز پوشش‌دهی بی‌خانمان‌ها بازدید کرد و پس از برآورد تعداد آنها آگاه شد که تعداد بی‌خانمان‌ها از ظرفیت مراکز خدمت‌رسانی بیشتر است.

کاخ ریاست‌جمهوری در اروگوئه ساختمان مجلل و بزرگی است، اما از زمان به قدرت رسیدن چپگرایان در این کشور یعنی تاباره واسکز، رییس‌جمهور سابق تاکنون به مرور، از مساحت کاخ ریاست‌جمهوری کاسته شده و هم‌اکنون محدوده کوچک‌تری را شامل می‌شود.

مجله آمریکایی فوربس که هرساله گزارش‌هایی را درباره ثروتمندترین پادشاهان و سران کشورهای جهان منتشر می‌کند، موخیکا را در صدر فقیرترین سران کشورها قرار داد.

اروگوئه کشور کوچکی واقع در جنوب شرقی آمریکای جنوبی بوده و پایتخت آن شهر مونته‌ویدئوست. زبان مردم اروگوئه اسپانیولی است. این کشور ۱۷۶ هزار و ۲۱۵ کیلومتر مربع مساحت و ۳٫۵ میلیون نفر جمعیت دارد.

نخست‌وزیر دوچرخه‌سوار

یک نمونه نادر از این ساده‌زیستی‌ها هم مارک روته نخست‌وزیر لیبرال هلند بود که به خاطر دوچرخه‌سواری‌اش زبانزد رسانه‌ها شد.

عکس‌های منتشر شده از او نشان می‌داد که این نخست‌وزیر برای حضور در محل کار خود هر روزه از دوچرخه استفاده می‌کند.

وی متولد سال ۱۹۶۴ است و در کنار فعالیت‌های سیاسی، نوازنده بااستعداد پیانو بود. روته قبل از نخست‌وزیری سمت‌های دیگری مانند وزیر کار و آموزش و پرورش را برعهده داشت.

خبرهای بعدی می‌گفت این نخست‌وزیر دوچرخه‌سوار، به دلیل ناکامی در زمینه تدوین بودجه و یک بسته ریاضت اقتصادی مناسب سرانجام مجبور به استعفا از مقام خود شد.

دولت روته متشکل از احزاب لیبرال و دموکرات مسیحی بود که سرانجام نتوانست در زمینه صرفه‌جویی ۱۶ میلیارد یورویی با اعضای کابینه‌اش به توافق برسد، زیرا همگان با این ساده‌زیستی نخست‌وزیر دوچرخه‌سوار موافق نبودند!


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.