زیست فناوری راهبردی عاقلانه برای صیانت از تنوع زیستی

۰۵خردادماه،

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای استفاده حداکثری از زیست فناوری در مسیر رشد وتوسعه اقتصادی و حفظ اکوسیستم ها وتنوع زیستی کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران محمد جواد محمدی زاده صبح امروز در اولین همایش ملی بیوتکنولوژی محیط زیستی با بیان اینکه امروز محیط زیست به عنوان یکی از جنبه های غیر اغماض توسعه پایدار برای تداوم فعالیت ها نیازمند بهره گیری از زیست فناوری است، افزود: زیست فناوری در حفاظت محیط زیست نقش ویژه ای دارد.
به گفته محمدی زاده روش های شیمایی آلایندگی بالایی در محیط دارد و برای حفظ محیط زیست استفاده از روش های بیولوژیکی باارزش است.
وی تصریح کرد: در حوزه کشاورزی پایدار به جای استفاده از کود های شیمایی ،‌کود های بیولوژیکی سبب تثبیت ازت و حفظ املاح پتاسیم و آمونیاک می شود و در نتیجه حفظ خاک می شود.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه نه تنها در حوزه دانش باید موضوع زیست فناوری ساماندهی شود، افزود: در حوزه کارآفرینی نیز زیست فناوری باید نهادینه شود.
وی با اشاره به اینکه علم بشر در حوزه شناخت دریا بسیار محدود است، گفت: استفاده از بیوتکنولوژی باید در حوزه دریا نیز در دستور کار قرار گیرد.
محمدی زاده ؛ خواستار به کارگیری تکنیک های جدید برای مدیریت اکوسیستم های دریایی ، حفاظت و صیانت از ذخایر دریایی به صورت پایدار با استفاده از زیست فناوری شد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه در کشاورزی نیز بیوتکنولوژی کاربرد های فراوانی دارد،‌اظهار داشت: گیاهان مقاوم به آفات و بیماری ها می تواند به عنوان تولید برتر مدنظر قرار گیرد.
وی ادامه داد : میکرو ارگانیزم ها از جمله باکتری ، قارچ و مخمر ها در خاک و آب می توانند در پالایش محیط زیست و از بین رفتن آلودگی های محیط زیست نقش موثری داشته باشند.
 
محمدی زاده نقش بیوتکنولوژی را در حفظ تنوع زیستی با اهیمت دانست و گفت: زیست فناوری در تشخیص سریع بیماری های حیات وحش، حفاظت از گونه های در معرض خطر انقراض، کنترل گونه های مهاجم و غیر بومی و توسعه پایدار در این حوزه را شکل دهد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه ۱۴ میلیون هکتار جنگل در ایران وجود دارد، خاطر نشان کرد: باید از زیست فناوری به عنوان راهبرد عاقلانه برای صیانت از جنگل ها به کار گیری شود.
وی ادامه داد : زیست فناوری محدودیت های تامین نیازهای صنعتی، تامین سوخت و سایر مصارف را از جنگل ها را برطرف خواهد کرد و سبب حفظ ذخایر جنگلی کشور می شود.
محمدی زاده با اشاره به برخی از اهداف تجاری، سلطه سیاسی و روش های غیر صحیح برای بهره گیری از مواد ژنتیکی ، اظهار داشت: باید در حوزه زیست فناوری با قدرت و پشتیبانی پژوهشی در جهت ایمنی زیستی حرکت کنیم.
وی با بیان اینکه نگرانی های در زمینه دستکاری های محصولات ژنتیکی وجود دارد، گفت: تمامی طرفداران محیط زیست باید تلاش کنند این مسیر معیوب صلاح شود.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست یاد آورشد: بستر های قانونی برای کنترل خطرات محصولات دستکاری شده ژنتیکی در کنوانسیون تنوع زیستی و پروتکل ایمنی زیستی فراهم شده است.
محمدی زاده تاکید کرد : باید در مسیر رشد و توسعه اقتصادی باید از زیست فناوری حداکثر استفاده را برد.
وی با بیان اینکه قدمت بیوتکنولوژی، به سابقه آفرینش و تاریخ حیات بشر بر می گردد، افزود: در سده های اخیر این علم مورد توجه قرار گرفته است و گستره آن علوم متعددی را در برمی گیرد.
معاون رییس جمهور در ادامه به کاربرد های زیست فناوری در رشته های اقتصاد، بهداشت، محیط زیست ، صنعت و تغذیه اشاره کرد و گفت: ظرفیت های علمی ایران در حوزه بیوتکنولوژی نانو در جهان ستودنی است.
به گفته محمدی زاده قرن ۲۱ ، قرن بیوتکنولوژی است و پیشقراولی نظام اسلامی ایران همچنان با صلابت پیش رود.
وی خواستار مشارکت نیروی انسانی متخصص در حوزه کارآفرینی و‌حمایت بخش خصوصی در حوزه زیست فناوری شد و گفت: برای ارتقای زندگی مردم باید بهره مندی از زیست فناوری فرهنگ سازی شود.
محمدی زاده ادامه داد: باید در جهت آموزش هدفمند رسمی و غیر رسمی برای تربیت نیروی کارآمد در رشته های زیست فناوری تلاش شود.
وی همچنین خواستارهم افزایی برای ارتباط متخصصین و مراکز مرتبط با موضوع زیست فناوری شد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به رشد سریع بیوتکنولوژی در حوزه های کشاورزی، دامپروری، پزشکی،‌معدن و محیط زیست تاثیر زیادی گذاشته است ، تاکید کرد: دولتمردان باید در این حوزه تلاش بیشتری داشته باشند. /ل
 


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.