جزیره‌ای بودن زیستگاه‌ها تهدیدی برای تنوع زیستی است

۰۲خردادماه،

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران استان کردستان ،طیب محمودی معاون نظارت و پایش اداره‌ کل محیط زیست استان به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی در نشستی با خبرنگاران استان در سنندج شعار امسال را آب و تنوع زیستی دانست و اظهار کرد: تنوع زیستی در کل به معنای تغییرپذیری در موجودات زنده است.
وی به مزیت‌های تنوع زیستی اشاره کرد و افزود: حفظ ترکیب گازهای اتمسفر، تعدیل آب و هوا، ارتقای حاصلخیزی خاک، از بین بردن بقایا و ضایعاتی همچون لاشه حیوانات از جمله مزایای تنوع زیستی است.
این مسئول مهم‌ترین و اساسی‌ترین مزیت تنوع زیستی را تامین غذای انسان ذکر کرد و ادامه داد: تنوع ‌زیستی مهم‌ترین منبع تامین‌ کننده غذای تمامی موجودات زنده روی کره زمین به شمار می‌آید.
معاون نظارت و پایش اداره ‌کل محیط زیست کردستان با بیان اینکه انقراض گونه‌ها از زمان‌های قدیم هم بوده است و دیدگاه‌های متفاوتی در این رابطه وجود دارد، خاطرنشان کرد: عوامل ایجاد انقراض گونه‌ها اعم از گیاهی و جانوری در زمان قدیم با حال حاضر متفاوت است.
محمودی ادامه داد: شرایط اقلیمی در زمان‌های قبل بیشتر عامل انقراض گونه‌ها بوده است ولی اکنون انسان به دلیل استفاده نادرست از طبیعت و محیط سبب انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: رشد جمعیت خود به‌ خود سبب ایجاد آلودگی و در نتیجه تخریب محیط زیست و منابع‌ طبیعی می‌شود که این امر زمینه‌ای برای انقراض گونه‌هاست.
این مسئول با بیان اینکه با افزایش جمیعت سرانه مصرف روند روبه رشدی پیدا خواهد کرد، اضافه کرد: تهیه مواد اولیه برمی‌گردد به تنوع زیستی که با افزایش جمعیت و در نتیجه سرانه مصرف تنوع زیستی را دچار تهدید می‌کند.
معاون نظارت و پایش اداره ‌کل محیط زیست کردستان به عوامل تخریب کننده محیط‌ زیست اشاره کرد و گفت: جزیره‌ای بودن زیستگاه‌ها و به عبارتی عدم وجود یکپارچگی در زیستگاه‌ها از عوامل تخریب محیط زیست و در نتیجه کاهش تنوع‌ زیستی است.
محمودی اضافه کرد: زمانی‌ که زیستگاهی به صورت جزیره‌ای شود جانواران قادر به استفاده صحیح از زیستگاه زمستانی و تابستانی نخواهند بود.
وی شکار بی‌رویه را از دیگر عوامل تهدید گونه‌های جانوری خواند و تصریح کرد: حضور حیوانات اهلی در زیستگاه حیات‌ وحش نیز از دیگر عوامل تهدید تنوع جانوری و گیاهی است.
این مسئول خاطرنشان کرد: خشکسالی‌های متوالی که سبب کاهش تنوع زیستی و در نتیجه منجر به از بین رفتن گونه‌های جانوری که از گیاهان تغذیه می‌کنند، می‌شود از دیگر عوامل تهدید کننده تنوع زیستی به شمار می‌رود.
معاون نظارت و پایش اداره‌ کل محیط زیست کردستان تصریح کرد: عدم پراکنش صحیح منابع آبی نیز اثرات منفی بر روی تنوع زیستی ایجاد می‌کند.
محمودی خاطرنشان کرد: فقر حاکم بر جوامع روستایی که سبب استفاده بیش از حد روستاییان از منابع موجود در زیستگاه‌های جانوری و گیاهی شده از دیگر عوامل مهم کاهش تنوع زیستی است.
وی با تاکید بر اینکه پایه و اساس حفاظت وجود نیروهای حفاظت کننده است، اظهار کرد: از دیگر دلایل تخریب تنوع زیستی نبود امکانات و تجهیزات برای حفظ تنوع‌ زیستی است.
محمودی افزود: در کردستان با ارتقای مناطق و زیستگاه‌های استان به مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع قدم اساسی در حفظ گونه‌ها برداشته شده است.
معاون نظارت و پایش اداره ‌کل محیط زیست کردستان ادامه داد: در سفر دوم هیئت دولت به استان ساخت ۱۲ پاسگاه محیط‌بانی برای کردستان مصوب شد که ۷ پاسگاه هم‌اکنون آماده بهره‌برداری است.
محمودی اضافه کرد: با بهره‌برداری از ۱۲ پاسگاه ذکر شده تعداد پاسگاه‌های محیط‌بانی استان به ۱۶ پاسگاه ارتقا می‌یابد.

وی یادآورشد: علاوه بر تعداد پاسگاه‌های موجود در استان ۳ کانکس در شهرستان‌های بیجار و قروه برای حفاظت و حراست از محیط زیست در کنار پاسگاه‌ها ارائه خدمت می‌کنند./ف


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.