صابون را بیشتر بشناسیم

مواد شوینده و نظافت‌کننده برحسب کاربرد به دو نوع دستشویی یا حمام و از نظر شکل به انواع قالبی (معروف به صابون)‌، مایع، کرم یا لوسیون تقسیم می‌شود. ‌

تفاوت شوینده‌های دستشویی و بدن‌شویی همچنین در بیشتر و قوی‌تر بودن مواد ضدباکتریایی و ضدعفونی‌کننده آنهاست.

همه صابون‌ها مقداری عوارض نامطلوب بر پوست آدمی‌ می‌گذارد. در بزرگسالان این اثرات کمتر است، زیرا سیستم دفاعی و مقاومت بدن می‌تواند تا حدودی برخی عوارض را کم کرده، بخش‌های آسیب‌دیده پوست را بازسازی کند.

پوست بدن کودکان و بویژه نوزادان نارس به سبب آن‌که هنوز بخوبی تکامل نیافته، نمی‌تواند اثرات مضر مواد شوینده و ضدمیکروب را دفع کند و ممکن است نتیجه شست‌وشوی آنها با صابون‌های نامطلوب، لطمات بیشتری به پوستشان برساند.

از این رو دقت در خرید و انتخاب صابون خوب برای کودکان اهمیت بیشتری دارد. نه‌تنها به سبب تفاوت تحمل کودک و بزرگسال، بلکه حتی به دلیل گوناگونی نوع پوست افراد، اعم از خشک، چرب، مختلط، حساس و… هر صابونی برای هر شخصی خوب و مناسب نیست و باید صابونی هماهنگ با پوست خود را استفاده کنید.

صابون‌های مخصوص شست‌وشوی کودکان نباید سبب سوزش چشمشان شود. اگر بین خرید چند نوع صابون بچه مردد شده‌اید، خوب است با بررسی و مقایسه مواد تشکیل‌دهنده آنها، صابونی را انتخاب کنید که با استفاده از مواد قلیایی کمتر و PH خنثی تهیه شده است.

روغن نارگیل معمولا در تهیه صابون‌ها کاربردی بسیار دارد. صابون‌های دارای مواد پروتئینی و اسیدهای چرب ملایم نیز افزون بر پاک‌کنندگی و جلوگیری از خشکی یا تخریب سلول‌های پوست می‌تواند مسبب تحریک کمتری شود.

صابون‌های معروف به گلیسیرینه مقداری گلیسیرین دارد که چربی بیشتری را از پوست می‌گیرد. در صورت بیش از حد چرب بودن پوست و طبق توصیه پزشک یا متخصص پوست از آنها استفاده کنید.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.