صحبت از تحریم ایران در کنار انجام مذاکرات، سیاست بسیار غلطی است

به گزارش ایرنا، میزگرد نمایندگان پارلمان آلمان از احزاب حاکم ‘دمکرات مسیحی’، ‘لیبرال دمکرات ها’ و احزاب مخالف ‘سبزها’، ‘سوسیال دمکرات ها’ و ‘چپ ها’ با عنوان ‘نگاهی به اولویت ها و مسایل آلمان در دوره ریاست شورای امنیت سازمان ملل’ در مرکز تحقیقاتی برلین برگزار شد.

آلمان به عنوان یکی از اعضای غیر دایم شورای امنیت سازمان ملل از ماه سپتامبر ریاست دوره ای این شورا را برعهده خواهد گرفت.

نمایندگان احزاب سیاسی در پارلمان آلمان، در این میزگرد به بررسی موضوعات و مسایل مهمی که این کشور در دوره ریاست بر شورای امنیت با آن روبرو خواهد بود بحث و تبادل نظر کرده و جملگی بر این اعتقاد بودند که برنامه هسته ای ایران و مذاکرات گروه ۱ + ۵ با تهران در این زمینه از جمله موارد بسیار مهم و یکی از اولویت های اصلی دولتمردان آلمان در این دوره مسئولیت خواهد بود.

‘ یان فان آکن’ نایب رییس فراکسیون چپ ها در پارلمان آلمان و عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس در این نشست، گفت: رهبران برلین هیچ علاقمندی به بروز یک درگیری نظامی با ایران ندارند، اما به نظر من دولت آلمان در قبال مساله ایران، اشتباهات فراوانی را مرتکب شده است.

وی افزود: این تفکر غلط که می توان با اعمال تحریم ها و افزایش مرحله ای آن به صلح دست یافت، یکی از اشتباهات بزرگ دولت آلمان در مورد ایران بود ، اشتباهی که دولتمردان ما در مورد عراق هم مرتکب شدند.

فان آکن تاکید کرد: آلمان برای اینکه نشان دهد واقعا بدنبال بروز جنگ و درگیری نیست، باید از پروسه تشدید تحریم ها خود را کنار بکشد.

این نماینده مجلس آلمان در ادامه تاکید کرد: تحریم های سازمان مللی بر علیه ایران نمی تواند بیشتر از آنچه تصویب شده، اعمال شود زیرا چین و روسیه به عنوان دو عضو دارای حق وتو در شورای آمنیت با این اقدام مخالف هستند.

وی خطاب به دولتمردان آلمان، گفت: اگر شما واقعا بدنبال صلح هستید، نباید با افزایش تحریم ها مقدمه ساز وقوع یک جنگ ویرانگر باشید.

فان آکن با بیان اینکه راههای دیپلماتیک دیگری برای رسیدن به نتیجه و دستیابی به توافق با گروه ۱ + ۵ غیر از افزایش تحریم ها وجود داشته و دارد، از توافق ایران با برزیل و ترکیه در نشست سه جانبه تهران به عنوان یکی از این راههای دیپلماتیک نام برد.

در ادامه این نشست،’راینر اشتینر’ سخنگوی سیاست خارجی حزب لیبرال دمکرات های آلمان در تایید سخنان همکار پارلمانی خود، نارضایتی اش را از رفتار غرب با ایران در موضوع هسته ای طی ۱۰ سال گذشته اعلام کرد.

اشتینر افزود: مساله تهران تنها پرونده هسته ای نیست و نگاه ما به ایران باید فراتر از اینها باشد و رابطه با این کشور زوایای دیگری نیز دارد که در برگیرنده منافع آلمان است.

این نماینده مجلس آلمان در ادامه اشاعه تفکر ارایه شده از سوی ‘جرج بوش’، رییس جمهور سابق آمریکا در خصوص محور شرارت در منطقه را بشدت مورد انتقاد قرار داد و افزود: اینکه بخواهیم مدام بگوییم ایرانی ها بد هستند، منطقی و عاقلانه نیست و اگر بخواهیم همه چیز را فقط سیاه یا سفید نگاه کنیم، راهمان به بن بست ختم خواهد شد.

اشتینر خاطرنشان کرد: مساله به مراتب پیچیده تر از آن است که فکر می کنیم و ما باید منافع زیادی که همه در این زمینه دارند را در نظر بگیریم.

این نماینده مجلس آلمان در ادامه اظهار داشت: من اعتراف می کنم تحریم ها نشان دهنده این است که نمی دانیم باید چه کاری انجام دهیم و به دلیل اینکه راه حل بهتری برای حل مشکل نداریم، فقط روی تحریم و افزایش فشارها مانور می دهیم.

نماینده حزب لیبرال دمکرات ها در پارلمان آلمان همچنین اذعان کرد که تحریم های اقتصادی بیشتر موجب انسجام ملت ایران خواهد شد.

‘رولف موتسه نیش’ سخنگوی سیاست خارجی حزب سوسیال دمکرات های آلمان مذاکرات جدید غرب با ایران را امیدوار کننده خواند و تاکید کرد که کار درست همین انجام گفت وگو و مذاکره سازنده و هدفمند است و ادامه این راه مطمئنا ما را به هدف خواهد رساند.

موتسه نیش در ادامه با انتقاد شدید از نخست وزیر رژیم صهیونیستی،گفت: نتانیاهو در سفر اخیرش به آمریکا،’بی شرمانه’ با استفاده از سازمان های یهودی و همچنین سوء استفاده از کنگره آمریکا سعی در پیش بردن برنامه های جنگی خود داشت.

این نماینده مجلس آلمان همچنین از اوباما که به گفته او با راه حل نظامی ارایه شده از سوی نتانیاهو برای مقابله با ایران مخالفت کرده، تمجید کرد.

‘کریستین مولر’ سخنگوی سیاست خارجی حزب سبزها نیز در این نشست، از آغاز دوباره مذاکرات هسته ای استقبال کرده و افزود: چیزی که از مذاکرات استانبول به من انتقال داده شده، اینکه ایران به صورت جدی بدنبال مذاکره است و این گام مثبتی برای رسیدن به هدفی است که همه ما به دنبال آن هستیم.

عضو حزب سبزها در پارلمان آلمان در پاسخ به سخنان فان آکن که تحریم ها را زمینه سازی غرب برای جنگ خوانده بود، گفت: لزوما به این معنی نیست که تحریم ها فضا را برای اقدام نظامی آماده کند و این اقدام می تواند برای ممانعت از بروز جنگ نیز باشد.

این نماینده مجلس آلمان، در پایان از ایران خواست با اقدام های اعتماد ساز و حضور جدی و محتوایی در مذاکرات هسته ای آتی، به ابهام های موجود در مورد برنامه هسته ای خود پاسخ دهد.۱۵۹۲

اروپام** ۲۰۵۱** ۱۷۰۱ **۱۰۸۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۷۰۰۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.