عوامل بروز بیماری های کلیوی را از همان دوران کودکی کنترل کنید

۲۲ آبان ،

یک فوق تخصص نفرولوژی گفت: بسیاری از زمینه ها و عوامل بروز بیماری های کلیوی از دوران کودکی ایجاد می شوند، به همین سبب این عوامل را باید از همان کودکی کنترل کرد.

کمال شاکری، فوق تخصص نفرولوژی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  بیماری کلیه از جمله بیماری های مهم، شایع  در حال افزایش است که با عوارض و مشکلات بسیار بسیاری همراه بوده و بها های سنگینی را بر جای می گذارد.

وی افزود: متاسفانه بیماری های کلیوی در اغلب موارد در مراحل آغازین بیماری هیچ گونه علامت مشخصی ندارند، به همین سبب فرد مبتلا تا مدتها از وجود بیماری در خود بی اطلاع است.

شاکری با اشاره به اینکه به بیماری کلیه، بیماری خاموش و بی صدا نیز می گویند، اظهار داشت: عوامل متعددی در بروز بیماری های کلیوی نقش دارند که بسیاری از این عوامل مدت ها پیش از ظاهر شدن علائم بیماری در فرد به وجود آمده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از زمینه ها و عوامل بروز بیماری های کلیوی از دوران کودکی ایجاد می شوند، تاکید کرد: باید از همان دوران کودکی به فکر کنترل کردن و مبارزه با بیماری های کلیوی افتاد که در این صورت می توان از روند رو به رشد این بیماری ها جلوگیری کرد.

شاکری افزود: بیماری قند یا همان دیابت و فشار خون بالا دو عامل بسیار مهم در بروز بیماری های کلیوی است که سبب مهم آن الگوهای نامناسب زندگی از جمله تغذیه غیر اصولی و بی توجهی به نوع مواد غذایی مصرف است.

وی تصریح کرد: رژیم غذایی متعادل با کاهش مصرف نمک، پرهیز از مصرف بسیار مواد قند و چربی ها و غذاهای سرخ کردنی می تواند خطر بروز دیابت، فشار خون بالا و چاقی و اضافه وزن را کاهش دهد.

شاکری یاد آور شد: فرهنگ سازی درخصوص پرهیز از مصرف بسیار و خارج از دستور پزشک داروها به ویژه مسکن ها نیز در کاهش خطر بیماری های کلیوی موثر است./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.