ساز و کار مناسبی برای پیشگیری از بیماری های کلیوی وجود ندارد

۲۰ آبان ،

در حالیکه بیماری های کلیوی روز به روز در حال افزایش می باشند، اما ساز و کار مناسبی برای آگاهی مردم از خطر بروز بیماری های کلیوی و روش های پیشگیری از این بیماری ها وجود ندارد.

کمال شاکری، فوق تخصص نفرولوژی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  هر فردی در طول زندگی خود ممکن است درجات مختلفی از مشکلات یا بیماری های کلیوی را تجربه کند و بها هایی هم را برای بیماری خود بپردازد.

وی با بیان اینکه خطر بروز بیماری های کلیوی بسیار جدی است، تصریح کرد: اگر چه خطر این بیماری ها بسیار جدی است، اما اقدامات انجام شده برای پیشگیری از بیماری های کلیوی مناسب و کافی نبوده است.

شاکری با اشاره به اینکه پیشگیری و کنترل بیماری های کلیوی یک ساز و کار مناسب و برنامه ریزی دقیق می خواهد، تاکید کرد: درحالیکه بیماری های کلیوی روز به روز در حال افزایش می باشند، اما ساز و کار مناسبی برای آگاهی از خطر بروز بیماری های کلیوی و روش های پیشگیری از این بیماری ها وجود ندارد.

وی گفت: متاسفانه وجود تعداد بسیاری از بیماران دیابتی و ابتلای قسمت قابل توجهی از جمعیت موجود به مشکل فشار خون بالا، خطر ابتلا به بیماری کلیوی و آمار اشخاص مبتلا به این بیماری ها را به شدت افزایش داده است.

شاکری یاد آور شد: در صورتیکه به مساله افزایش شیوع بیماری های کلیوی توجه جدی نشود، معضل این بیماری ها در آیند نزدیک دامنگیر کل سیستم بهداشتی و درمانی و نظام سلامت شده و در ان صورت کنترل بیماری های کلیوی و رهایی از معضلات آن بسیار دشوار می گردد.

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر موارد فوق، باید زمینه لازم برای غربالگری و شناسایی اشخاص در معرض خطر بیماری های کلیوی فراهم شده و اطلاع رسانی در خصوص عوامل بروز این بیماری ها و راه های کاهش خطر بیماری های کلیوی به طور مناسب، فراگیر و مداوم صورت گیرد.

**چه عوامل سبب افزایش بروز بیماری های کلیوی شده است؟
این فوق تخصص نفرولوژی در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: نمی توان تنها یک عامل را در افزایش بروز بیماری های کلیوی دخیل دانست و از پرداخت به سایر عوامل بی تفاوت ماند.

شاکری تاکید کرد: با اطمینان می توان گفت که الگوهای نامناسب زندگی به ویژه تغذیه نامناسب، نبود تحرک و فعالیت بدنی، استعمال دخانیات به ویژه سیگار و بعضی از فشارها ومشکلات روانی در افزایش بروز بیماری های مزمن از جمله بیماری های کلیه موثر بوده است.

وی با بیان اینکه فشار خون بالا و دیابت دو عامل بسیار مهم در بروز بیماری های کلیوی است، تصریح کرد: سنگ ها و عفونت های ادراری، بروز بعضی از بیماری های زمینه ای و عوامل ناشناخته نیز در بروز بیماری های کلیه تاثیر گزار است.

شاکری گفت:بیماران دیابتی و مبتلایان به فشار خون بالا به عنوان اشخاص با ریسک بالا تلقی می شوند و بیش از دیگران در معرض خطر بیماری های کلیوی قرار دارند، به همین سبب این اشخاص باید به صورت مکرر و مداوم به پزشک مراجعه کرده و تحت معاینه و آزمایش قرار گیرند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به روند رو به رشد بیماریهای کلیوی، توجه جدی مسئولان  دست اندرکاران نظام سلامت کشور برای پیشگیری و به حداقل رساندن عوارض بیماری های کلیوی و همچنین همراهی مردم در خصوص پیشگیری از این بیماری ها بسیار مهم و ضروری است./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.