منابع تجدیدپذیر انرژی و مقابله با بحران انرژی

منابع تجدیدپذیر انرژی و مقابله با بحران انرژی

جام جم آنلاین: انرژی در زندگی و حیات ما انسان‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند. با استفاده از انرژی به منبعی از نور و گرما دسترسی داریم و در حقیقت این انرژی است که رشد اقتصادی کشورها را تضمین می‌کند.

انرژی فسیلی تامین‌کننده بخش عظیمی از انرژی مورد نیاز انسان‌هاست و این در حالی است که تشکیل نفت، زغال‌ سنگ و گاز طبیعی ـ که از انواع سوخت‌های فسیلی است ـ میلیون‌ها سال به طول می‌انجامد و سرانجام روزی فرامی‌رسد که ذخایر این انرژی در سطح زمین به پایان می‌رسد.

به همین دلیل امروزه بسیاری از کشورها در سطح دنیا تلاش می‌کنند برای جلوگیری از مواجهه با بحران انرژی از منابع تجدیدپذیر انرژی مانند انرژی خورشیدی یا انرژی حاصل از باد، آب و حتی انرژی درونی زمین بهره گیرند. منابع تجدیدناپذیر انرژی، منابع محدودی است که در نتیجه بهره‌برداری به پایان می‌رسد.

منابع تجدیدناپذیر بیش از ۸۵ درصد انرژی مصرفی در سطح دنیا را تشکیل می‌دهند و اقتصاد بسیاری از کشورها براساس آن بنا نهاده شده است.

به طور کلی منابع تجدیدناپذیر انرژی را می‌توان به دو گروه بزرگ انرژی فسیلی و هسته‌ای تقسیم‌بندی کرد البته در مقایسه با انرژی فسیلی، انرژی هسته‌ای تنها شش درصد از کل انرژی مصرفی در سطح دنیا را تشکیل می‌دهد.

انرژی فسیلی حاصل ته‌نشینی و رسوب بقایای گیاهان و جانورانی است که میلیون‌ها سال پیش زندگی کرده‌اند و بقایای بدن آنها پس از مرگ در مرداب‌ها و باتلاق‌ها انباشته شده است.

در نتیجه سوخت این نوع منبع انرژی ـ که منبع اصلی انرژی در جوامع صنعتی است ـ گازهای آلاینده در اتمسفر زمین آزاد می‌شود که متهم اصلی بارش باران‌های اسیدی و ایجاد اثرات گلخانه‌ای شناخته می‌شود.

براساس پیش‌بینی‌های انجام شده تا سال ۲۱۵۰ میلادی، گاز طبیعی در سطح زمین به پایان می‌رسد و ذخایر زغال‌سنگ نیز تنها تا سال ۲۳۰۰ میلادی پاسخگوی نیاز ساکنان کره خاکی خواهد بود.

پیش‌بینی می‌شود، نفت نیز ـ که یکی از اصلی‌ترین منبع انرژی تجدیدناپذیر در کشورهای پیشرفته و جوامع مدرن است ـ تا سال ۲۰۵۰ به پایان برسد که در این صورت باید به فکر منبع جایگزینی برای انرژی مورد نیاز خودرو‌ها، کشتی‌ها و هواپیماها باشیم.

در مقابل منابع تجدیدپذیر انرژی منابعی است که هیچ گاه به پایان نمی‌رسد و هیچ محدودیتی در استفاده از آنها وجود ندارد. انرژی هیدروالکتریکی، خورشیدی و باد از اصلی‌ترین منابع تجدیدپذیر انرژی است.

علاوه بر این انرژی زمین گرمایی، انرژی هیدروژنی، انرژی شیمیایی حاصل از تجزیه بقایای زیستی، انرژی زیستی (بیودیزل) و انرژی حاصل از جذر و مد دریاها و اقیانوس‌ها از دیگر منابع انرژی است که در این گروه قرار می‌گیرد.

انرژی خورشیدی، منبع عظیمی از انرژی است که می‌تواند علاوه بر تولید انرژی الکتریکی در تولید انرژی گرمایی نیز مورد استفاده قرار گیرد. منبع اصلی تولید انرژی باد، نور خورشید است.

تابش نور خورشید موجب اختلاف فشار نواحی مختلف و جریان هوا می‌شود و به نظر می‌رسد این نوع انرژی منبعی مطمئن و عاری از هرگونه آلودگی برای تامین انرژی مورد نیاز در آینده باشد.

فرآیند تولید انرژی هیدروژنی فرآیندی نوپا و جدید است که در حال حاضر مستلزم صرف هزینه‌ای بالاست، اما ویژگی منحصر به فرد این انرژی این است که هیچ گونه آلودگی ایجاد نمی‌کند.

در کشورهای در حال توسعه استفاده از انرژی حاصل از بقایای زیستی مانند چوب و ضایعات کشاورزی بسیار مورد توجه است.

گاز متان حاصل از این نوع سوخت می‌تواند انرژی مورد نیاز برای پخت و پز و تولید جریان الکتریکی را تامین کند.

انرژی حاصل از جذر و مد دریاها نیز شکل جدیدی از انواع انرژی تجدیدپذیر است که می‌تواند انرژی الکتریکی مورد نیاز ساکنان زمین را فراهم کند.

در سال‌های اخیر با توجه به بحران انرژی در کشورهای اروپایی، استفاده از منابع سبز مورد توجه قرار گرفته است.

بر این اساس، امروزه بیش از ۲۱ درصد انرژی الکتریکی مورد نیاز کشورهای اروپایی از طریق منابع سبز انرژی تامین می‌شود.(جام جم – ضمیمه سیب)

مترجم: فرانک فراهانی‌جم
منبع: britanica


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.