گزارش خبری تحلیلی آریا؛ وقتی شوالیه سیاه بر می خیزد،سینما خون می شود!

روز گذشته یکبار دیگر جامعه آمریکا از کشتار شماری از شهروندان این کشور توسط فردی مسلح در شوک و بهت فرو رفت.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری اریا، دیروز (جمعه) اصلی ترین نهاد خشونت ورزی در آمریکا ، شاهد یکی از خونین ترین حوادث چند سال اخیر در این کشور بود . مردمی که در نخستین ساعات بامداد روز جمعه برای تماشای فیلم بتمن “شوالیه سیاه برمی‌خیزد”، یکی از پرسوناژهای خشونت هالیودی به سیمایی در شهرآئورا ایالت کلرادو رفتند هرگز تصور نمی کردند قربانی یک صحنه واقعی از کشتار قرار گیرند . این حادثه که به کشته و زخمی شدن بیش از ۷۰ نفر انجامید ، هولناک ترین حادثه از این نوع در آمریکا بوده است. شخصیت منفی فیلم بتمن
افرد ضارب جیمز هولمز ، دانشجوی سابق مقطع دکترای دانشگاه دنور ایالت کلورادو در رشته عصب شناسی بود.
پلیس اعلام کرد هولمز پیش از آغاز حمله خونین خود، موهایش را به رنگ قرمز درآورده بوده تا به ویلیان ژوکر، شخصیت منفی فیلم بتمن شبیه شود.
همزمان با مراسم شب‌زنده‌داری به یاد قربانیان حمله به سینمایی در شهر آرورا در آمریکا، پلیس اعلام کردکه فرد مظنون این حمله تمام سلاح‌ها و مواد منفجره‌ای را که در اختیار داشت، به طور قانونی خریده بوده است.
به دنبال بازداشت هولمز گفته شد که او آپارتمان محل زندگیش را با استفاده از مواد منفجره به تله‌ای انفجاری تبدیل کرده است.
پلیس اعلام کرد که در محل زندگی او مواد شیمیایی قابل احتراق و سیم‌کشی‌هایی وجود دارد که می‌تواند برای ایجاد یک تله انفجاری به کار گرفته شده باشد.
گفته شده که جیمز هولمز به دو تفنگ بزرگ و دو تپانچه مسلح بوده است.
هولمز هیچ سوءسابقه‌ای در آرورا ندارد و به گفته پلیس، او هر چهار اسلحه، مهمات و نزدیک به ۶ هزار فشنگی را که در اختیار داشت، در دو ماه گذشته به طور قانونی خریده است.
مقامات رسمی هرگونه ارتباط این حمله با اقدامات تروریستی را رد کرده‌اند، اما انگیزه فرد مهاجم نیز مشخص نشده است.
گزارش شده است که جیمز هولمز با وجود سابقه دانشگاهی چشمگیرش، به دنبال انصراف از ادامه تحصیل در مقطع دکترا بوده است. او در رشته اعصاب در دانشگاه کلرادو-دنور درس می‌خواند.
یکی از همسایگان  هولمز به خبرگزاری فرانسه گفت: “ما او را درست نمی‌شناسیم چون با هیچکس حرف نمی‌زد و همیشه در خانه و پشت درهای بسته بود.”  به دنبال این حادثه خونین ، باراک اوباما ، رئیس جمهوری آمریکا و نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری به همراه میت رامنی ، رقیب جمهوریخواه وی برنامه های تبلیغاتی خود را لغو کردند و پیام های تسلیت به بازماندگان این واقعه خونین فرستادند.
 همچنین اوباما دستور داد به مدت پنج روز پرچم های آمریکا در داخل و خارج از این کشور به حالت نیمه افراشته درآید .

تحلیل آریا:
البته کشتار کلرادو که جامعه آمریکا را در بهت و وحشت فرو برد ، نه اولین مورد و نه آخرین مورد خواهد بود . جامعه آمریکا خشونت ورزترین جامعه انسانی در جهان است . در کمتر کشوری در جهان ، حمل سلاح گرم بخشی از قانون اساسی آن کشور است . در جامعه ۳۱۰ میلیون نفری ، حداقل ۲۰۰ میلیون قبضه سلاح گرم وجود دارد و برخی سلاح هایی که در فروشگاه های آمریکا به فروش می رسد ، در سازمان ارتش بسیاری از کشورها یافت نمی شود . این در حالی است که با وجود قوانین موجود ، افراد جنایتکار ، بیماران روانی و سرخوردگان اجتماعی به راحتی می توانند به سلاح گرم دست یابند و افراد بیگناه را به قتل برسانند.
در این میان ، صنعت سرگرمی آمریکا ، بویژه سینمای هالیوود در گسترش خشونت ورزی در آمریکا و دیگر کشورهای جهان نقش اساسی داشته است. به عنوان مثال، کمتر فیلمی در هالیوود ساخته می شود که در آن یک یا چند صحنه دلخراش کشتار و خشونت نداشته باشد. برخی برآوردها حکایت از آن دارد که کودکان آمریکایی تا سن پنج سالگی ، صدها بار تصاویر قتل و کشتار را از تلویزیون و سینما مشاهده می کنند .
نکته جالب نیز اینکه هرچه فیلم های هالیوودی خشن تر و خونین تر باشند ، از استقبال بیشتری در میان تماشاچیان برخوردار هستند و فروش بیشتری دارند . این موضوع بیانگر آن است که اغلب آمریکایی ها به خشونت عشق می ورزند و به تماشای صحنه های خونین در رسانه ها اعتیاد پیدا کرده اند . از این رو ، چندان تعجب برانگیز نیست که یک دانشجوی دوره دکترا ، موهای خود را به رنگ ژوکر (شخصیت منفی فیلم های بتمن) رنگ کند و در حضور تماشاچیان بیگناه ، رفتاری را از خود به نمایش بگذارد که هالیوود برای سال های متمادی آنها را ترویج کرده است.
بنابراین تا زمانی که سلاح آزادانه در آمریکا خرید و فروش می شود ، رسانه ها خشونت را ترویج می کنند و مردم با عشق و علاقه به تماشای صحنه های خونین می نشینند ، حوادثی همچون دبیرستان کلمباین ، دانشکده ویرجینیا تک و سیمای شهر آئورا تکرار می شود و هر بار نیز بر قساوت آن افزوده می شود .


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.