آثار علیرضا مشایخی در آرژانتین اجرا می‌شود

مجموعه‌ آثار علیرضا مشایخی _ آهنگساز و موسیقیدان _ شامل آثار فلوت و پیانوی او که از سال ۱۹۷۳ تا ۲۰۲۰ ضبط، اجرا و انتشار داده شده، در آرژانتین اجرا خواهد شد.

آثار علیرضا مشایخی در آرژانتین اجرا می‌شود

به گزارش ممتاز نیوز، اولین کنسرت پروژه «ابسترکتوم» امروز شنبه ۱۸ سپتامبر برابر با ۲۷ شهریورماه در دوره سیزدهم ورلد فلوتس فستیوال در آرژانتین اجرا خواهد شد. این فستیوال به دلیل شرایط همه‌گیری کرونا امسال به صورت مجازی برگزار می‌شود. کنسرت دوم این پروژه نیز در تاریخ ۵ اکتبر امسال در سمپوزیوم موسیقی نو برزیل اجرا می‌شود.

قطعه فلوت و پیانوی علیرضا مشایخی با نام «ابسترکتوم» اپوس ۳۰۰، یکی از قطعات این مجموعه است که توسط کلاریز کشاورز (نوازنده فلوت) و الگا کلیانکینا (نوازنده پیانو) در این پروژه اجرا می‌شود.

سونات برای فلوت و پیانوی شماره یک (۱۹۷۳)، سونات برای فلوت و پیانوی شماره دو (۲۰۰۲)، سونات برای فلوت و پیانوی شماره سه (۲۰۰۷) و قطعه «ابسترکتوم» آخرین اثر علیرضا مشایخی برای آنسامبل فلوت و پیانو قطعات این مجموعه هستند.

ضبط این مجموعه آثار زمستان ۲۰۲۲ به پایان رسیده و اکنون مراحل انتشار آن در حال سپری شدن است. به‌ این‌ ترتیب، آلبوم این آثار به‌زودی در ایران و سراسر دنیا قابل‌دسترسی خواهد بود.

قطعات پروژه «ابسترکتوم» تحت تأثیر مفهوم «چند فرهنگی» آهنگساز شکل گرفته‌اند و مفهوم چندفرهنگی در موسیقی توسط علیرضا ﻣﺸﺎﯾﺨﯽ در ﺣﺪود سال ۱۹۷۰ ﺑﺎ ﺗﺼﻨﯿﻒ آﺛﺎری ﻣﺎﻧﻨﺪ «ﺷﻮر» و «ﺷﺮق و ﻏﺮب» ﮐﻪ الهام‌گرفته از ﻓﻀﺎﻫﺎی ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ اﯾﺮان و ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﮐﻼﺳﯿﮏ ﻏﺮﺑﯽ اﺳﺖ، در ﺳﻄﺢ بین‌المللی معرفی شد.

آﻫﻨﮕﺴﺎز ﺑﺮای ﭘﯿﺎدهﺳﺎزی اﯾﻦ تفکر اﺣﺘﯿﺎج ﺑﻪ ﺗﺌﻮری ﺟﺪﯾﺪِ ﭼﻨﺪﺻﺪاﯾﯽ داﺷﺖ ﮐﻪ ﻣﺴﺘﻘﻞ از ﻗﻮاﻋﺪِ ﭼﻨﺪﺻﺪاﯾﯽِ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﮐﻼﺳﯿﮏ ﺑﺘﻮاﻧﺪ در آﺛﺎر موسیقایی، ﺑﺮﺧﻮردی ﭼﻨﺪﻓﺮﻫﻨﮕﯽ را ممکن سازد. همین تفکر منجر به ابداع «تئوری مکمل» علیرضا مشایخی شد. «ﺗﺌﻮری ﻣﮑﻤﻞ» راه را ﺑﺮای خلق آثاری باز کرد ﮐﻪ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﻣُﺪال، ﺗُﻨﺎل، آﺗُﻨﺎل، ﺗِﻤﺎﺗﯿﮏ و آﺗِﻤﺎﺗﯿﮏ را در برمی‌گیرند.

مدیریت هنری این پروژه را امین شریفی؛ مدیر نشر موسیقی «پتریکور» بر عهده دارد.

انتهای پیام /

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.