آخرین تحولات سوریه؛ تقدیر مخالفان نظام سوریه از کمک های مالی و نظامی پادشاه عربستان

پنجشنبه ۵ مرداد – ۱۲:۳۶:۵۱ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

“عبدالباسط سیدا” رئیس تشکیلات موسوم به شورای ملی مخالفان نظام سوریه در تازه ترین اظهار نظر ضمن تاکید بر ادامه تحرکات نظامی گروه های مسلح در سوریه، از کمک های مالی و نظامی پادشاه عربستان قدردانی کرد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری ممتاز، با وجود ادامه حمایت غرب و برخی کشورهای منطقه از تحرکات تروریستی گروه های مسلح در سوریه، دولت این کشور بر پایبندی به طرح کوفی عنان نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه تاکید کرد.
ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه عصر چهارشنبه در دیدار با “هروه لادسوس” معاون دبیر کل سازمان ملل در عملیات نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل در دمشق، گفت، سوریه از هر طرح سیاسی ازجمله طرح شش ماده ای کوفی عنان برای پایان دادن به بحران این کشور استقبال می کند.
وزیر امور خارجه سوریه ضمن تشریح آخرین تحولات این کشور ؛ با انتقاد از حمایت مالی و تسلیحاتی غرب و برخی کشورهای منطقه از شورشیان مسلح در سوریه گفت، دمشق با پذیرش ناظران سازمان ملل و همکاری با این نیروها، حسن نیت خود را برای حل مسالمت آمیز بحران به اثبات رسانده است.
در همین حال “ویتالی چورکین” نماینده روسیه در سازمان ملل باردیگر از آمادگی کشورش برای میزبانی مذاکرات بین مخالفان سوری و دولت دمشق به منظور پایان دادن به درگیری های شانزده ماهه در این کشور، خبر داد.
چورکین در نشست دیشب شورای امنیت درباره اوضاع خاورمیانه گفت: «روسیه به تلاش خود برای برگزاری مذاکرات بین جناح های سوری ادامه خواهد داد.»
وی افزود : «ما برای این منظور آماده ایم تا به نمایندگان مخالفان و دولت سوریه در مسکو این فرصت را ارائه کنیم تا با یکدیگر مذاکره کنند.»
محمد خزاعی نماینده ایران در سازمان ملل هم در نشست دیشب خاورمیانه ای شورای امنیت در نیویورک درباره تحولات سوریه تاکید کرد، جمهوری اسلامی ایران معتقد است اوضاع کنونی سوریه، تنها با گفتگوی ملی و در چارچوبی مسالمت آمیز قابل حل و فصل است. خزاعی با یادآوری دوباره آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای میانجیگری میان دولت سوریه و گروههای مخالف گفت: تلاش های مختلفی از سوی برخی کشورها برای پیچیده کردن اوضاع سوریه با تامین پول و سلاح برای گروههای مسلح صورت گرفته و می گیرد و این درحالیست که خرابکاری و تروریسم و خشونت برضد مردم بی گناه، باید پایان یابد.
وی افزود، کشورهای منطقه باید برای حل بحران سوریه بنحوی با یکدیگر همکاری کنند که نتیجه نهائی این همکاری برای مردم سوریه، منطقه و جامعه بین المللی سودمند واقع شود.
نماینده ایران نزد سازمان ملل متحد ، کشورهای غربی را به بازنگری در سیاستهای خود در قبال تحولات این منطقه حساس فراخواند.
در چنین شرایطی “عبدالباسط سیدا” رئیس تشکیلات موسوم به شورای ملی مخالفان نظام سوریه در تازه ترین اظهار نظر ضمن تاکید بر ادامه تحرکات نظامی گروه های مسلح در سوریه، از کمک های مالی و نظامی پادشاه عربستان قدردانی کرد.
روزنامه الوطن عربستان در تازه ترین شماره به نقل از سیدا نوشت، حکومت عربستان در جمع آوری کمک های مالی و تسلیحاتی برای گروه های مسلح سوری بیشترین تلاش را کرده و نقش تعیین کننده ای در ادامه حیات این گروه ها ایفا کرده است .
روزنامه ایندیپندنت چاپ انگلیس هم چندی پیش در گزارشی به تحلیل رفتارها و اقدامات گروه‌های مسلح در سوریه پرداخت و به نقل از یک سرکرده گروه های مسلح نوشت، افراد مسلح بهتر از گذشته مسلح شده اند و عربستان و قطر از آن‌ها حمایت مالی می‌کند و بر اساس این حمایت ها مخالفان اکنون توانسته‌اند سلاح‌هایی مانند موشک های کاتیوشا و خمپاره به دست آورند.
همزمان با تشدید حمایت های مالی و تسلیحاتی از شورشیان مسلح سوریه، ارتش سوریه با انتشار بیانیه ای، اعلام کرد با پاکسازی بخش های وسیعی از استان های حلب در شمال غرب ، دمشق (پایتخت در جنوب غرب) و حمص در مرکز سوریه، زندگی مردم به حال عادی بازگشته و برخی نیز که از بیم حملات تروریستی شهر را ترک کرده بودند به تدریج به منازل خود باز می گردند.
 

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۲۶۱۲۳۶۵۱۶۰۹


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.