آزمایش خون برای تعیین مسیر مهاجرت لاک‌پشت‌ها!!

محققان آمریکایی روش جدید و کم‌هزینه‌ای را برای بررسی مسیر مهاجرت لاک پشت‌های دریایی از طریق انجام آزمایش خون ابداع کرده‌اند.

 

 lakposht

 

هر ساله هزاران لاک پشت دریایی پس از تخم گذاری در سواحل، راهی سفرهای دور و دراز دریایی می شوند. برای ردیابی و بررسی مسیرهای این سفر می توان از دستگاه های موقعیت یاب (GPS)‌ که بر روی لاک حیوان نصب می شود، استفاده کرد، اما این روش بسیار پر هزینه بوده و با مرگ حیوان در دریا، دستگاه نیز از بین می رود.

 

محققان دانشگاه فلوریدای مرکزی به تازگی روش کم هزینه و ساده تری ابداع کرده اند که با انجام یک آزمایش خون با دقتی مشابه دستگاه های GPS، می تواند مسیر سفرهای دریایی لاک پشت را مشخص کند.

 

در این روش میزان ایزوتوپ های کربن در خون لاک پشت که از طریق مواد غذایی مورد استفاده ایجاد می شوند، مورد بررسی قرار می گیرد.

 

کربن دارای ایزوتوپ های متفاوتی است که در تمام موجودات زنده وجود دارد؛ ترکیب دقیق ایزوتوپ ها در هر منطقه متفاوت است، بطور مثال این میزان در دریایی کارائیب تفاوت عمده ای با میزان ایزوتوپ در اقیانوس اطلس دارد.

 

تحقیقات صورت گرفته با روش آزمایش خون نشان می دهد، لاک پشت های دریایی پس از تخم گذاری در سواحل فلوریدا راهی مناطقی مانند ویرجینیا، دلاور، باهاماس و خلیج مکزیکو می شوند، درحالیکه پیش از این تصور می شد این حیوانات مسیر جنوب را در پیش می گیرند.

 

ابداع این روش می تواند به شناسایی مناطق کلیدی برای تغذیه لاک پشت ها و افزایش دامنه حفاظت از این گونه منجر شود. نتیجه این مطالعه در مجله PLoS ONE‌ منتشر شده است.

منبع:ایسنا

تکنولوژی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.