آغازمذاکرات روسای جمهور مصر و چین

رئیس جمهور مصر در پکن با همتای چینی خود دیدار و گفت وگو کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، «محمد مرسی» دیروز با «هوجین تائو» دیدار کرد. این نخستین سفر رئیس جمهور مصر به یک کشور در خارج از دنیای عرب بود. مرسی تلاش می کند سرمایه گذاری های به شدت مورد نیاز مصر را جلب و روابط دیپلماتیک کشورش را گسترش دهد.
هرچند مرسی قصد دارد روابط دیپلماتیک کشورش را با چین گسترش دهد، ولی محور اصلی مباحث دیروز وی با همتای چینی اقتصادی بود؛ هفت موافقت نامه بزرگ درباره احداث یک نیروگاه، کارخانه شیرین سازی آب، نانوایی های صنعتی و توسعه اینترنت و… میان طرفین امضا شده است.

هرچند واشنگتن تاکنون به این سفر رسما واکنشی نشان نداده است، ولی مقامات کاخ سفید قطعا نگران توسعه مناسبات چین و مصر خواهند بود.در حال حاضر اقتصاد مصر تا حدود زیادی به غرب و آمریکا وابسته است و سفر مرسی نشانگر «تلاش گسترده قاهره برای تنوع بخشیدن به مناسبات خارجی است. هم اکنون آمریکا سالانه یک میلیارد و۳۰۰ میلیون دلار به بخش نظامی مصر کمک می کند.

«پیتر مانداویل» کارشناس و استاد دانشگاه «جرج میسون» آمریکا می گوید برخلاف حمایت اقتصادی چین، کمک آمریکا به مصر همراه با شروطی است که برای مصری ها آزاردهنده است. مرسی ماه آینده پس از شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک عازم واشنگتن خواهد شد و رسانه های چینی، تصمیم رئیس جمهور مصر را در انتخاب پکن به عنوان مقصد نخستین سفر رسمی خود خارج از جهان عرب، برجسته کرده اند. «یاسر علی» سخنگوی مرسی اعلام کرد هدف از این سفر، جذب سرمایه گذاری چین در مصر است.
ارزش مبادلات تجاری بین چین و مصر سال گذشته به هشت میلیارد و۸۰۰ میلیون دلار رسید که در مقایسه با سال ۲۰۰۸ چهل درصد افزایش یافته است. به گزارش خبرگزاری فرانسه از پکن، مرسی امروز نیز با «ون جیابائو» نخست وزیر، و همچنین با معاون رئیس جمهور و رئیس پارلمان چین دیدار خواهد کرد.

مرسی عصر امروز نیز وارد تهران می شود و فردا در اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها شرکت می کند.
 


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.