آماری درباره مبتلایان به سرطان نداریم/سرطان رحم رو به افزایش است

مریم صدرالادبایی- زهرا تالانی: سن ابتلا به سرطان سینه در کشور ما بسیار کاهش یافته است،هر چند که اعظم السادات موسوی رئیس انجمن سرطانهای زنان ایران معتقد است که با مراجعه و تشخیص به موقع قابل درمان است.
وی در کافه خبر می گوید: با آزاد شدن رفتارهای پرخطر جنسی در آینده امکان افزایش سرطان رحم وجود دارد . از این رو قرار است که انجمن کنگره ای را در پایان خرداد برگزار کند تا آخرین دستاوردهای ایران در زمینه سرطان با حضور اساتید بررسی شود.

دبیر علمی جامعه جراحان کشور اعلام کرده که نسبت ابتلا به سرطان در خانم های زیر ۳۰ سال در کشور ما دو برابر زنان خارج از کشور است.آیا این موضوع صحت دارد؟
بله.اما ما موسسه ای که تمام موارد سرطان ها را ثبت نام کند در کشور نداریم و برای همین هم آمار گویا و درستی در این زمینه نداریم.براساس همان نتایج پاتولوژی بیمارستانی، سرطان سینه در میان زنان زیاد است و سن خانم های مبتلا به سرطان سینه در کشور ما پایین است.مطابق آمار غیر رسمی اکنون بیش از ۵۰۰ هزار نفر در کشور به سرطان مبتلا هستند.
مطابق همین آمارسال گذشته ۹۰ هزار نفر به بیماری سرطان مبتلا شده‌اند که نسبت به سال قبل ازآن ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داشته است.این در حالی است که دو سال قبل ۷۰ هزار نفر به بیماری سرطان مبتلا شده‌اند البته این آمارخیلی دقیقی نیست.

بنابراین صحت دارد که تا ۳ سال دیگر در سال ۲۰۲۴ ایران با سونامی سرطان روبه‌رو می‌شود؟
ممکن است اما همانطور که گفتم در کشورما مطالعات درستی نشده تا بتوان به طور قطع پاسخ داد.

رشد سرطان بیشتر در بین زنان است یا مردان؟
تفاوتی ندارد.

چرا سن زنانی که در کشور ما سرطان سینه دارند نسبت به کشورهای دیگر پایین است؟
ژنی که در سینه وظیفه ترمیم اختلالات سلولی را دارد وقتی جهش سلولی کند دیگر نمی تواند این کار را به درستی انجام دهد،طبق مطالعاتی که انجام شده در کشور آمریکا جهش این ژن یک در ۸۵۰، کشور ترکیه یک در ۶۵۰ است اما در ایران هنوز مطالعه ای نشده که چقدرجهش ژن داریم.

چه زنانی بیشتردر معرض سرطان هستند؟
سرطان به عوامل زیادی بستگی دارد،آلودگی محیطی،ژنتیک، سن اولین حاملگی،نوع تغذیه،استرس،سن ازدواج و وراثت و وزن. باید توجه داشت که از هر ۹ زن یک نفر امکان ابتلا به سرطان سینه را دارد و امکان ابتلا برای هر زنی از بدو تولد تا ۸۵ سالگی در حدود ۱۰ درصد است ،بنابراین باید آگاهی داد تا در مرحله اولیه بتوانیم تشخیص دهیم چون امکان درمان وجود دارد ما همیشه توصیه می کنیم که زنان از ۴۰ سالگی برا معاینه به پزشک مراجعه کنند.البته در جمعیت درمعرض خطر یعنی کسانی که سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری سرطان دارند باید این معاینه ها از سن ۲۵ سالگی آغاز شود.

شما اشاره کردید که سن ابتلا به سرطان سینه در کشور ما بسیار پایین است.آیا این سرطان کشنده، قابل پیشگیری و درمان است؟
بله، اگر در مراحل اول این بیماری زود تشخیص داده شود، قابل درمان است. اما متاسفانه شاهدیم زمانی افراد به پزشک مراجعه می کنند که سرطان آثار منفی خود را برجای گذاشته است. ضروری به نظر می رسد که با دادن آموزش به خانم ها از طریق شرکت در کلاس های آموزشی مراکز بهداشتی و تعلیم روش «خودامتحانی» تا حد زیادی به تشخیص به موقع این بیماری کمک کرد. به ویژه افرادی که دارای سابقه ارثی در این زمینه هستند و اقوام نزدیک آنان مانند مادر، خواهر، خاله و عمه به سرطان پستان مبتلا بوده یا هست، بایستی از سنین پایین تر به پزشک متخصص مراجعه کنند تا با انجام «ماموگرافی» در صورت ابتلا به این بیمار در مراحل نخست آن را درمان کنند. آموزش از طریق وسایل ارتباط جمعی نیز در کنار آموزش های بهداشتی مراکز درمانی بسیار تاثیرگذار است. آشنایی با نحوه «خودامتحانی» برای افرادی که در کلاس های قبل از ازدواج شرکت کنند نیز می تواند بسیار مفید واقع شود.

 

آیا سرطان پستان در افراد مجرد شایع تر از متاهلان است؟
خیر، اما بسیاری از مجردها با این استدلال که مشکلی ندارند، به پزشک متخصص کمتر و یا اصلاً مراجعه نمی کنند. این مسئله سبب می شود، در صورت ابتلای فرد به سرطان پستان، به دلیل مراجعه دیرهنگام، شانس درمان وی از دست برود.

گویا بعد از سرطان سینه سرطان دهانه رحم است؟
در کشور ما این سرطان هنوز زیاد نیست اما در آینده با افزایش رفتارهای پرخطر جنسی این سرطان افزایش می یاید. در حال حاضردر کشوری مانند هند هر سال ۵۰۰ هزار نفر بر اثر این سرطان جان خود را از دست می دهند.

چرا رفتارهای پرخطر جنسی این سرطان را افزایش می دهد؟
عامل بروز این سرطان در زنان رفتارهای پرخطر جنسی می تواند باشد که خوشبختانه کمتر زنان ما دچار این رفتار می شوند،البته اکثر زنان ایرانی رفتارهای پرخطر جنسی ندارند، قربانی رفتارهای جنسی همسران خودشان می شوند. یک مورد در بیمارستان امام خمینی مراجعه کننده داشتیم که سه همسر یک آقا در کردستان سرطان دهانه رحم گرفته بودند و این ویروس از آقا منتقل شده بود.
عمدتاً زنانی که در شرایط اجتماعی و اقتصادی پایینی قرار دارند بدون اینکه خودشان مقصر باشند به دلیل رفتارهای پرخطر جنسی همسرشان مبتلا به سرطان دهانه رحم می‌شوند و از آنجایی که این افراد حداقل ۵ سال یکبار هم به پزشک زنان مراجعه نمی‌کنند، در مراحل پیشرفته به بیماری خود پی می‌برند که حتی ما دردشان را هم نمی‌توانیم تسکین دهیم چه برسد به اینکه درمان شوند.

امکان پیشگیری از این سرطان وجود ندارد؟
با غربالگری و واکسیناسیون می‌توان تا حدود زیادی از بروز این بیماری پیشگیری کرد. اکنون تنها واکسن جلوگیری کننده از بروز سرطان‌ها واکسن سرویکس است که توصیه می‌کنیم دخترانمان قبل از ازدواج این واکسن را تزریق کنند. با توجه به اینکه واکسن سرطان دهانه رحم در حدود ۱۰ سال است که تولید می شود، زمانی باید این واکسن به دختران زده شود که هنوز ویروس بیماری وارد بدن نشده باشد. بنابراین قبل از ازدواج، بهترین زمان تزریق واکسن است.
البته هزینه واکسن در کشور بالا است و تحت پوشش هیچ بیمه‌ای قرار ندارد. سرطان دهانه رحم قابل پیشگیری است، در حال حاضر میزان مرگ و میر بر اثر این نوع سرطان در کشورهای صنعتی به شدت کاهش یافته است. چون راههای تشخیص و پیشگیری از آن به درستی دنبال و اجرا می شود. این واکسن وارداتی است و تحت پوشش بیمه نیست. بنابراین قیمت آن برای تزریق ۳ دوز، در حدود ۳۷۵ دلار است.

دلیل ابتلا به این سرطان چه می تواند باشد؟
یکی از علل ابتلا به زگیل تناسلی، می تواند روابط آزادتر جنسی باشد.تشخیص زگیلهای تناسلی در مراجعات زنان به مطبها، این موارد در شهرهای بزرگ مثل تهران بیشتر است و از همین رو امکان پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم افزایش می یابد اما در شهرستانها چون مراجعات به مطبها کمتر دیده می شود، زنان موقعی که به این سرطان مبتلا شده اند نزد پزشک می آیند.
روابط آزاد جنسی در کشورهای غربی و محدود بودن این روابط در ایران، بهترین زمان برای تزریق این واکسن بین ۱۴ تا ۱۶ سالگی است البته با توجه به افزایش سن ازدواج در کشور، تا ۲۶ سالگی هم می توان این واکسن را تزریق کرد. باید توجه داشت که در صورت افزایش رفتارهای پرخطر جنسی در بین نسل جوان ممکن است در آینده آمار این سرطان بالا برود و از هم اکنون با ارائه راهکار و استفاده از واکسن می‌توان جلوی افزایش احتمالی آن را گرفت.

برخی کاربران درباره هزینه درمان سرطان سوال داشتند که در کشور ما بسیار بالاست؟
در حال حاضر بخش عمده هزینه های درمانی از جیب مردم پرداخت می شود و این امر تبعات مختلفی را بدنبال دارد.انجمن هم حمایت مالی ندارد و در حال حاضر هم اعضا هزینه های انجمن را می دهند اما اگر افراد خیری بخواهند می توانند از طریق پژوهش یا حمایت از بیماران ما را حمایت کنند. متاسفانه مافیای دارو در کشور از بابت فروش داروهایی که باعث حداکثر ۳ درصد بقای فرد مبتلا به سرطان می شود، سود بسیار هنگفتی کسب می کنند.
بیماران سرطانی برای درمان علاوه بر هزینه های دارویی، مجبورند برای هر دوره شیمی درمانی ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان هزینه پرداخت کنند به طوری که در بسیاری از مواقع فشار سنگین هزینه ما را از ادامه روند درمان منع می کند. بنابراین ما هم قبول داریم اما وزارت بهداشت باید در این زمینه پاسخگو باشد.

 


شیوه درمان سرطان در کشور ما چقدر مطابق با استاندارهای جهان است؟
همانطور که اطلاع دارید ما در پزشکی کشور رشد خوبی داریم،مخصوصا در مورد سرطان زنان ما مطابق استاداردهای جهان هستیم. کشور ما ظرفیت‌های قابل‌توجهی در زمینه کنترل، پیشگیری، تشخیص زودرس و درمان‌های حمایتی سرطان دارد که با سیاستگذاری صحیح و تدوین برنامه‌های جامع می‌توان توسعه نظام‌مند و همه جانبه را تجربه کرد و به‌عنوان کشور نمونه در کنترل سرطان در منطقه معرفی شود و در نهایت با ارائه گزارش مبسوطی به مسئولان وزارت بهداشت اجرای برنامه جامع کنترل سرطان در کشور پیگیری خواهد شد. به‌نظر ما، با توجه به ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد، درصورت برنامه‌ریزی و اقدامات مناسب، ایران می‌تواند نقشی محوری برای توسعه این برنامه در منطقه ایفا کند.
اما ضعفی که در مورد سرطان در کشور داریم در مرحله پیراپزشکی است یعنی حمایتهایی که باید از خانواده و بیمار شود ،در کشورهای دنیا بیمارستان های خاصی است تا در زمانی که بیمار دیگر قابل درمان نباشد به آنجا می رود تا تحت درمان تسکینی قرار گیرد اما در ایران در این مرحله،بیمار به خانواده واگذار می شود واز لحاظ روحی بسیار آسیب می بیند.

آیا مشخص است که در چه استانهایی بیشتر بیمار سرطانی داریم؟
همانطور که گفتم در این زمینه مطالعات درستی نشده اما در استانهای غربی کشور آمار سرطان بالاست.

چرا وزارت بهداشت تلاشی نمی کند تا در زمینه سرطان که سومین عامل مرگ و میر در کشور ما است تحقیقاتی انجام شود تا آمار درستی داشته باشیم؟
وزارت بهداشت مدتی است که در صدد ایجاد مرکزی در این زمینه است اما بودجه زیادی می خواهد.
۴۵۲۳۲

 

 

 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.