آمریکا بازیگر اصلی علیه سوریه

جام جم آنلاین: وزیر امور خارجه سوریه در اولین مصاحبه خود با رسانه‌های غربی پس از شروع درگیری‌ها در کشورش گفت: معتقدیم که آمریکا اصلی‌ترین بازیگرعلیه سوریه است و بقیه کشورها ابزارهایش هستند.

ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه در مصاحبه اختصاصی با روزنامه انگلیسی ایندیپندنت تصریح کرد: آمریکا پشت خشونت‌های سوریه است و حتی زمانی که درگیری‌ها در حلب به پایان رسیده است، آن‌ها اجازه نمی‌دهند که این شهر آرام بماند.

وی در ادامه افزود: من به اروپایی‌ها می‌گویم نمی‌فهمم که شعار شما در خصوص رفاه مردم سوریه چیست در حالی که ۱۷ قطعنامه بر علیه رفاه مردم سوریه صادر کرده‌اید؟ من خطاب به آمریکایی‌ها نیز می‌گویم شما باید اقداماتی که در افغانستان و سومالی انجام داده‌اید را بار دیگر بررسی کنید. متوجه نمی‌شوم که شعار شما برای مبارزه بین‌المللی با تروریسم چیست وقتی که شما در حال حمایت از تروریسم در سوریه هستید.

وزیر امور خارجه سوریه که به زبان انگلیسی صحبت می‌کرد، در ادامه افزود: پیش از اینکه من وزیر باشم، یک شهروند سوری هستم و از اتفاق‌های ناگواری که در کشورم می‌افتد در مقایسه با دو سال گذشته غمگین می‌شوم. سوری‌های بسیاری همانند من هستند و دوست دارند که کشورشان به روزهای خوب گذشته و زمانی که ما به امنیت خود افتخار می‌کردیم، بازگردد.

المعلم همچنین گفت: حدود ۶۰ درصد از تروریست‌ها در سوریه از خارج از جمله ترکیه، قطر، عربستان سعودی به داخل کشور می‌آیند و از همه مهمتر آمریکا از نفوذ خود بردیگران در این زمینه بهره می‌برد.

وی در ادامه اظهار داشت: زمانی که آمریکا می‌گوید ما در حال تجهیز مخالفان سوریه با وسایل ارتباطی پیچیده و وسایل ارتباطی هستیم، آیا این اقدام کمک نظامی به مخالفان محسوب نمی‌شود؟ زمانی که آن‌ها به مخالفان ۲۵ میلیون دلار کمک مالی می‌کنند و بیشتر این پول از کشورهای حوزه خلیج فارس و عربستان سعودی تامین می‌شود، آیا این کمک نظامی نیست؟

مصاحبه‌گر ایندیپندنت به وزیر امور خارجه سوریه گفت که یک سال پیش امیر قطر از اقدامات بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه انتقاد کرد و وی را متهم به دروغ‌گویی کرد.

المعلم در پاسخ به این اظهارات گفت: اما دو سال پیش امیر قطر از اسد تقدیر می‌کرد و او را یک دوست خوب می‌دانست آن‌ها روابط خانوادگی دارند و تعطیلات خانوادگی را در دمشق و گاهی مواقع در دوحه سپری می‌کردند، حال یک سوال مهم پیش می‌آید: چه اتفاقی افتاده است؟ من امیر دوحه را حدود نوامبر ۲۰۱۱ دیدم در آن موقع اتحادیه عرب رایزنی‌های خود را با اعزام ناظران اتحادیه عرب به سوریه آغاز کرده بود و ما توافق کردیم. امیر قطر به من گفت: چنانچه شما با این تصمیم موافقت کنید من رویکردها را نسبت به شما تغییر خواهم داد و به شیخ القرضاوی،‌ رئیس اتحادیه علمای مسلمین جهان می‌گویم که از سوریه و طرح سازش در این کشور حمایت کند و چندین میلیارد دلار برای بازسازی سوریه اختصاص می‌دهم.

وزیر امور خارجه سوریه تاکید کرد: به هر حال ما معتقدیم که آمریکا یک بازیگر مهم علیه سوریه است و سایر کشورها ابزارهایش هستند. شما به این حرف‌ها می‌خندید. اما زمانی که شما رئیس‌جمهور باشید، اخباری از این دست به گوش شما می‌رسد اینکه موسسه بروکینگز در گزارشی با نام “جاده‌ای به سمت تهران” اعلام کرده است: اگر می‌خواهید به ایران برسید، باید از دمشق شروع کنید.

وی گفت: برخی از فرستادگان غرب در آغاز بحران‌ها به ما گفتند که روابط ایران و سوریه،‌ سوریه و حزب‌الله و سوریه و حماس از عوامل اصلی این بحران‌ها است. چنانچه این موارد را حل کنیم‌، آنها (آمریکایی‌ها) به پایان این بحران به ما کمک می‌کنند. اما هیچ کس به ما نگفت که چرا ما نباید روابط خود را با ایران حفظ کنیم در صورتی که بیشتر کشورهای حوزه خلیج فارس با ایران روابط مهمی دارند.

ولید المعلم همچنین گفت: از من سوالاتی درباره تسلیحات شیمیایی کرده‌اند. اگر سوریه چنین تسلیحاتی داشته باشد هرگز علیه مردمش استفاده نخواهد کرد. ما با گروه‌های مسلح در داخل حلب مبارزه می‌کنیم، با شورشیان در حومه دمشق مبارزه می‌کنیم، در حمص و ادلب نیز به همین صورت است و این بدان معنا است که مبارزه در داخل شهرهای سوریه است و ما موظف هستیم تا از جان مردم خود محافظت کنیم.(ایسنا)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.