آموزش به بیمار منجر به کاهش عوارض بیماری ها می گردد

۰۸م آذر ،

اولین کنگره آموزش بیمار امروز در تالار امام خمینی ره بیمارستان امام خمینی برگزار شد.

دکتر عبدالرحمن رستمیان، دبیر علمی اولین کنگره آموزش بیمار در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان  باشگاه خبرنگاران گفت: امروزه آموزش به بیمار یکی از ارکان اولیه درمان بیماری ها محسوب می گردد.

وی عنوان کرد: آموزش و آگاهی دادن به بیمار منجر به آشنایی بیمار به بیماری خود می گردد و نتیجه ان مشارکت آگاهانه و مسئولانه بیماران در فرآیند درمان می باشد و سبب می گردد تا بیماران عوامل تشدید کننده و بهبود بخش را بشناسند و به آن عمل کنند.

وی اذعان داشت: آموزش به بیمار به آن ها کمک می کند تا آزمایشات را به موقع برای ارزیابی بیماری و اثر بخشی دارویی انجام دهند.

وی در ادامه گفت:از فواید دیگر آموزش به بیمار این است که بیماران نقش تغذیه، فعالیت، ورزش و تاثیر استرس، بر بیماری و عوامل موثر دیگر را می شناسند که نتیجه آن کاهش عوارض و ناتوانی در اثر بیماری کاهش هزینه ها و در بعضی موارد تعداد ویزیت و بستری کمتر و کنترل بهتر بیماری می باشد.

وی افزود: تمرکز بر آموزش بیماران باید یک بخش مهم درمانی تلقی شود و مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان ها باید با ثبت این فرآیند امتیاز در اعتبار بخشی واحدهای خود داشته باشند.

دبیر علمی کنگره اظهار داشت: برای پیاده سازی برنامه آموزش به بیمار در کشور به یک برنامه ریزی جامع نیازمندیم و در دانشگاه ها، دانش آموختگان گروه پزشکی که با بیمار در ارتباط می باشند باید از اهمیت آموزش به بیمار باخبر باشند و با مهارت آموزی و ارتباط موثر با بیمار در این برنامه ها مشارکت کنند.

رستمیان بیان داشت: در مراکز خدمات سلامت اشخاصی آموزش دیده برای این فعالیت آماده برای خدمت باشند و مهارت ارتباطی مناسب را آموخته باشند و حتی مدرک کسب این توانمندی را داشته باشند.

وی متذکر شد: تجهیز به منابع درست و ساده و به روز از طرق مختلف نوشتاری، دیداری، تصویری و الکترونیکی که در اختیار کل نظام سلامت قرار گیرد بسیار با اهمیت است به خصوص انجمن های رشته های مختلف می توانند در تهیه این محتوا موثر باشند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: فعالیت های پراکنده ای در کشور در مورد فرآیند آموزش به بیمار انجام شده است، هر چند به نسبت آن فعالیتی که باید انجام می دادیم کم است که در این کنگره با تجربیات همکاران آشنا می شویم که در کل کشور بتوانیم با کمک هم در زمینه آموزش به بیماران کمک کنیم./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.