آیا چشم‌تان دچار آستیگماتیسم است؟

۲۳م آذر ،
ممتاز نیوز : آستیگماتیسم یکی از عیوب انکساری چشم می‌باشد که طی آن، انحنای طبیعی قرنیه از بین می‌رود و قرنیه در یک قسمت دارای انحنای بیشتر و در قسمت دیگر، دارای انحنای کمتری می‌شود. در نتیجه نور پس از برخورد با اشیا و عبور از سطح ناصاف قرنیه، نمی‌تواند بر روی شبکیه تصویر واضحی ایجاد کند و در نهایت تصویر ایجادشده، حالت کج و غیرطبیعی دارد و فرد در هر فاصله ای از اشیاء، احساس تاری دید می‌کند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از آرمان ؛ برای درمان آستیگماتیسم، روش‌های جراحی، استفاده از عینک و لنزهای تماسی پیشنهاد می‌شود. در صورت عدم درمان آستیگماتیسم، مشکلات متعددی برای فرد ایجاد می‌شود، مانند خستگی چشم، سردرد‌های مداوم و تاری دید.

۱- قبل از اقدام برای خرید لنزهای مخصوص آستیگماتیسم، با چشم‌پزشک مشورت لازم را به عمل آورید تا او بهترین لنز را برای کاهش آستیگماتیسم چشم شما، معرفی کند.

 ۲- چشم پزشکان به کسانی که دچار آستیگماتیسم می باشند، پیشنهاد می‌کنند تا معاینات سالیانه چشم را انجام دهند و حداقل سالی یک بار معاینه شوند. معاینات سالیانه این امکان را به اشخاص می‌دهد تا در صورت بروز مشکلی در چشم، متوجه آن شوند و نسبت به درمان آن اقدام کنند.

 ۳- در صورتی که آستیگماتیسم دارید و برای درمان آن از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید، حتما دستورالعمل‌های لازم را برای تمیز نگه داشتن و نگهداری صحیح از لنزها رعایت کنید و بیش از حد مجاز از لنز استفاده نکنید. در هوای آلوده کمتر از لنز استفاده کنید، زیرا لنز، آلودگی‌های هوا را جذب می‌کند و بیماری‌ها و ناراحتی‌های چشمی را به وجود می‌آورد.

۴- در صورتی که تمایل دارید و پزشکتان اجازه می‌دهد، می‌توانید عمل لیزیک چشم را برای بهبود آستیگماتیسم انجام دهید. در مورد موفقیت عمل لیزیک، از پزشکتان اطلاعات لازم را بپرسید.

۵- اشخاصی که مشکل آستیگماتیسم دارند باید از فشار بسیار بر روی چشم خود اجتناب کنند. استفاده طولانی‌مدت و بدون استراحت از کامپیوتر، نگاه کردن مداوم به تلویزیون و مطالعه طولانی مدت کتاب می‌توانند سبب فشار به چشم شوند. لذا حتما پس از مدتی کار یا مطالعه، به چشم‌های خود استراحت دهید تا از خستگی زودهنگام آنها جلوگیری کنید .برای استراحت دادن به چشم‌ها می‌توانید مدتی به نقطه ای دور نگاه کنید یا چشم‌های خود را ببندید.

 ۶- هرگز در اتاقی با نور کم مطالعه نکنید. در صورتی که موقع مطالعه کردن، درد چشم را احساس کردید، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به چشمان خود استراحت دهید.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.