ابتلای سالیانه ۱۰ هزار نفر به سرطان معده در کشور

۰۸م آذر ،

89-29.jpg

به گفته رییس پژوهشکده گوارش و کبد، در سال ۱۰ هزار نفر به سرطان مبتلا می‌شوند که از میان آنها هفت تا هشت هزار مورد منجر به فوت می‌شود.

به گزارش خبرنگار «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رضا ملک‌زاده در «دوازدهمین کنگره بین‌المللی گوارش و کبد» در جمع خبرنگاران در این رابطه افزود: این گفته که سرطان معده در کشور رو به افزایش است، صحیح نبوده و آمار سرطان پیش از این نیز در ایران بالا بوده است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود تا ۲۰ سال آینده شیوع سرطان معده در همین حد باقی مانده و پس از آن کاهش پیدا کند.

این فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه یکی از دلایل ابتلا به سرطان معده، وجود عفونت “هلیکو باکتری پایلوری” در بدن است، افزود: اشخاصی که در اوایل انقلاب متولد شده‌اند بیش از متولدین سال‌های دیگر به این عفونت مبتلا بوده‌اند. با کاهش این عفونت در میان مردم، احتمال ابتلا به سرطان معده نیز کاهش خواهد یافت.

به گفته ملک‌زاده، از هر ۲۰۰ نفری که مبتلا به هلیکوباکتری می باشند، یک نفر به سرطان معده دچار می‌شود که البته نباید این عامل را تنها سبب ابتلا به سرطان معده دانست؛ بلکه عواملی همچون استفاده از غذای پرنمک و سوخته و کاهش مصرف سبزیجات در تشدید ابتلا به این بیماری بسیار موثر است.

به گفته این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، سرطان معده به سبب فراخی معده به راحتی قابل تشخیص نیست، زیرا غده باید بسیار بزرگ شود تا قابل تشخیص باشد.

وی با تاکید بر اینکه مصرف قرص آسپیرین، میزان ابتلا به سرطان معده را کم می‌کند، افزود: ما پیشنهاد می‌کنیم اشخاصی که مشکلات معده دارند با مصرف قرص آسپیرین خود را علاوه بر مقابله با سرطان معده، نسبت به بیماری‌های قلبی و عروقی نیز ایمن کنند.

ملک‌زاده با اشاره به بی‌تاثیر بودن آب آلوده در ابتلا به سرطان معده و سبزیجاتی که با کود شیمیایی پرورش یافته‌اند، افزود: این سرطان با زخم معده و اثنی‌عشر نیز ارتباطی ندارد و ارتباط آنها بسیار نادر است.

وی در پایان با بیان اینکه سرطان معده در بعضی نقاط کشور بیشتر است، افزود: عادت‌های غذایی در نقاط مختلف متفاوت بوده و سبب می‌شود ابتلا به این بیماری در بعضی نقاط مانند شمال کشور بیشتر باشد که از میان این عادت‌ها می‌توان به تمایل به استفاده از غذاهای پرنمک و بسیار برشته‌ شده اشاره کرد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.