اثر شغل مردان در باروری

جام جم آنلاین: پژوهندگان می‌گویند عادات شخصی (مثل کشیدن سیگار یا مصرف الکل)، خورد و خوراک (مثل میزان مصرف میوه‌ها و سبزیجات در وعده‌های غذایی)، شغل و سبک زندگی مردان در افزایش یا کاهش توان باروری آنها اثرگذار است.

نتایج مطالعه‌ای که درباره اشتغال مردان صورت گرفته، نشان می‌دهد مردهایی که در محیط‌های گرم مثل نانوایی، کارگاه‌های ریخته‌گری، اشتغال‌های نزدیک به حرارت مثل شیشه‌سازی یا در کارخانه‌های مرتبط با صنایع لاستیک و پلاستیک‌سازی اشتغال دارند، در طولانی مدت ممکن است به ناباروری یا حداقل کم‌باروری دچار شوند.

این تحقیق همچنین حاکی است علاوه بر اینها، کارگران چاپخانه‌ها، کارمندان مطب‌ها و بخش‌های مرتبط با رادیولوژی، حتی کشاورزانی که به سبب شغلشان با سرب، اشعه‌های یونیزه، آفت‌کش‌ها و سموم سر و کار دارند نیز ممکن است با کاهش قدرت باروری روبه​رو شوند.

شغل‌های همراه با فعالیت شدید و انجام کارهای سنگین هم در این مطالعه بیانگر کاهش تولید اسپرم بوده است.

یکی از زمینه‌های تحقیقی که مدت‌هاست درباره اثراتش بر باروری مردان انجام می‌گیرد و هنوز به طور قطعی نتایج آن معلوم نشده، اثرات استفاده از تلفن‌همراه در مردانی است که به واسطه شغل یا سبک زندگیشان از این وسیله استفاده بیشتری می‌کنند.

گفته می‌شود امواج و میدان‌های الکترومغناطیسی به طور بالقوه در کاهش توان یا سلامت اسپرم‌ها اثرگذار است؛ چنان که نتایج مطالعه‌ای بر ۳۶۰ مرد مراجعه کننده به کلینیک‌های ناباروری نشان می‌داد هر قدر زمان استفاده مردان از تلفن همراه بیشتر باشد، اسپرم‌های آنها سلامت کمتری خواهد داشت.

محققان در این مطالعه معتقد بودند مردانی که بیش از چهار ساعت در روز از تلفن همراه استفاده کرده بودند، اسپرمی کمتر، کم‌تحرک‌تر، بدشکل‌تر و ناقص‌تر داشتند.

این در حالی است که تولیدکنندگان تلفن‌همراه معمولا بشدت با چنین گفته‌هایی مخالفند. آنها می‌گویند امواج موبایل آن قدر قدرت ندارد که در شکل یا حرکت اسپرم مردان اختلال ایجاد کند.

بررسی نقش الکل، سیگار، مواد مخدری چون حشیش و حتی مصرف داروها در قدرت و میزان باروری از دیگر موضوعات مورد علاقه محققان در این زمینه است.

در تحقیقی بیان شده هنگامی که والدین هر دو سیگاری باشند، احتمال ناباروری زوجین از ۵۰ درصد هم بیشتر است زیرا دخانیات و الکل نه تنها در تعداد اسپرم‌ها و تحرکشان اثرگذارند، بلکه کارکرد تخمک را هم تحت تأثیر قرار می‌دهند.

اگرچه این تحقیقات همواره موافقان و مخالفانی داشته، به نظر می‌رسد که مردان باید تا مشخص شدن تکلیف قطعی خود در برابر امواج، فعالیت‌ها، اشتغال و… محتاط‌تر باشند و تا آن زمان، حداقل نقشی را که سبزیجات و میوه‌ها در حفظ باروری و افزایش سلامت اسپرم‌ها دارند، نادیده نگیرند. (جام جم – ضمیمه چاردیواری)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.