استفاده از ظروف پلاستیکی تاثیر منفی بر عملکرد غدد دارند

رئیس مرکز تحقیقات ناباروری صارم گفت: استفاده از پلاستیک ها و کیسه های نایلونی بر باروری افراد و نیز سلامت نوزادان تاثیر منفی می گذارد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمانممتازنیوز،‌ دکتر ابوطالب صارمی افزود: پلاستیک ها دارای ترکیب های مختلف زیان آور برای سلامت افراد هستند و برخی از آنها مستقیما بر باروری زنان و مردان لطمه می زنند.
 
وی گفت: مواد مضر موجود در پلاستیک به ماده غذایی که در آن نگهداری می شود نفوذ می کند مثلا بیس فنل آ(BPA) ماده ای شیمیایی است که در پلاستیک های سبک اما سخت و سفت به نام پلی کربنات یافت می شود.
 
رئیس مرکز تحقیقات ناباروری صارم افزود: این ماده در عملکرد غدد درون ریز و هورمون های آن اختلال ایجاد می کند که شاخص ترین اثر منفی آن بر هورمون استروژن یعنی هورمون زنانه است.
 
صارمی گفت: یافته های پژوهشی نشان داده است، جنین هایی که در معرض BPA حتی با مقدار کم قرار می گیرند، سال ها بعد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار می گیرند و در کسانی که میزان این ماده شیمیایی در ادرار آنان بیشتر است ، ابتلا به دیابت، مشکلات کبدی و بیماری های قلبی ، بیشتر دیده می شود.
 
وی گفت: همچنین افرادی که با ماده شیمیاییBPA(از ترکیبات پلاستیک) تماس زیادی دارند بیش از سایر افراد به اضافه وزن و چاقی مفرط مبتلا می شوند این درحالی است که بیشترین موارد استفاده از  این ماده شیمیایی در پلاستیک های شفاف و نشکن است و از آن ها در  ساخت شیشه شیر کودکان ، بطری های آب معدنی و بطری های مخصوص نوشیدنی های ورزشی استفاده می شود.
 
رئیس مرکز تحقیقات ناباروری صارم افزود: ” فتالات” دیگر ماده ای است که در تولید محصولات پلاستیکی و ساخت ظروفPVC کاربرد دارد ، افزود: این ماده می تواند به درون غذایی که در این ظرف ها نگهداری می شود نفوذ کند و این نفوذ زمانی که غذا داغ یا چرب باشد بسیار بیشتر خواهد شد.
 
صارمی افزود: این ماده شیمیایی نیز بر هورمون های انسان تأثیرگذار است با این تفاوت که بر هورمون تستوسترون (هورمون مردانه) بیشترین تاثیر منفی را می گذارد.
 
وی گفت: مطالعات نشان می دهد میزان بیشتر فتالات در بدن مردان بالغ  با کاهش قدرت باروری آنها همراه است و در مطالعه ای دیگر هم بالا بودن میزان فتالات در زنان باردار، احتمال تولید فرزندان پسر با مشکلاتی در خصوص باروری را نشان داده است.
 
رئیس مرکز تحقیقات ناباروری صارم افزود: فتالات ها در احتمال ابتلا به واکنش ها و حالت های آلرژیک در کودکان همراه و این درحالی است که نوارهای بسته بندی و پلاستیک های مخصوص نگهداری بطری ها، کنسروها و قوطی های مواد غذایی ، معمولا حاوی فتالات هستند. /عط
 
برای جلب توجه مسئولان و مردم به آثار زیان بار استفاده از پلاستیک و کیسه های نایلونی ، ۲۱ تیر ” روز بدون نایلکس” نامگذاری شده است./عط


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.