اخبار ضد و نقیض از ورود تب کنگو به تهران

جام جم آنلاین: هنوز یک روز از تکذیب ورود تب کنگو به پایتخت از سوی کارشناس مسوول بیماری‌های مشترک مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نمی‌گذرد که خبرگزاری مهر از رسیدن تب کنگو به تهران خبر داده است.

به گزارش این خبرگزاری، تب کریمه کنگو در حالی در استان‌های شرقی شیوع پیدا کرده که خبرها حاکی از رسیدن این بیماری به تهران و حال وخیم ۲ شهروند به دلیل ابتلا به آن است. در این میان دستگاه‌های مسوول همچون وزارت بهداشت و رسانه‌ها همچنان در زمینه اطلاع‌رسانی و راه‌های پیشگیری از این بیماری واگیردار کم‌کاری می‌کنند.

چندی قبل بیماری جدید که از طریق دام‌های آلوده از مرزهای شرقی وارد کشور شده بود به علت ناآشنایی افراد و کم‌کاری در اطلاع‌رسانی صحیح وزارت بهداشت و صداوسیما در استان سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی فراگیر و به معضل بهداشتی جدید برای کشور تبدیل شد.

این بیماری که در دور جدید ورودش اخیرا ۹ نفر را در خراسان رضوی مبتلا و جان ۲ نفر را نیز گرفته است طی روزهای اخیر به پایتخت رسیده، به طوری که اکنون حال ۲شهروند وخیم گزارش شده است.با این همه البته مسوولان وزارت بهداشت و صداوسیما از کنترل این بیماری خبر می‌دهند و رسیدن آن به پایتخت را انکار می‌کنند.

یک کارشناس بهداشت با اعلام این‌که راه‌های پیشگیری از این بیماری آسان است به مهر گفت: دامداران می‌توانند با سمپاشی از انتقال این بیماری که توسط حشراتی مانند کنه به وجود می‌آید، جلوگیری کنند. ضمن این‌که مصرف‌کنندگان نیز می‌توانند با استفاده از دستکش در زمان تماس با گوشت و نگهداری آن ظرف مدت ۴۸ ساعت در فریزر از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنند.

پیش از این، دکتر محمد زینلی کارشناس مسوول بیماری‌های مشترک مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: شرایط بیماری تب کریمه کنگو در کشور مثل سال‌های گذشته است و هیچ نگرانی از بابت این بیماری وجود ندارد.

وی میزان مرگ و میر ناشی از تب کریمه کنگو را بین ۳۰ تا ۵۰ درصد عنوان کرد و افزود: موارد منجر به فوت در کشورمان کمتر از ۱۷ درصد بوده که نشان می‌دهد وضعیت خوبی در کنترل بیماری داریم.

زینلی در مورد این‌که گفته می‌شود تب کریمه کنگو در تهران نیز مشاهده شده است، گفت: این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد.

افزایش نگرانی‌ها از بروز احتمالی این بیماری در تهران، نیاز به شفاف‌سازی بیشتر وزارت بهداشت دارد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.