اختراع دستگاه تمام خودکار استریولوژی برای اولین بار در کشور

گردآوری توسط گروه آموزش ممتازنیوز

خبرگزاری آریا-دستگاه تمام خودکار استریولوژی توسط دانشجویان کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای اولین بار در کشور با نوآوری های ویژه ای اختراع شد.
به گزارش خبرگزاری آریا، مدیر پژوهشی کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه با بیان این مطلب ، گفت : این دستگاه توسط دانشجویان فعال کمیته تحقیقات دانشجویی با نوآوری های ویژه ای نسبت به نمونه خارجی اختراع شده و در مرکز تحقیقات استریولوژی مورد استفاده و تایید قرار گرفته است.
 علی اصغر کریمی افزود: دستگاه استریولوزژی برای اولین بار در کشور تولید شده و با بهره مندی از فناوری هوش مصنوعی ، توانایی شناسایی و شمارش اجزای بافت های مختلف را به صورت خودکار و بدون دخالت انسان دارد.
وی اظهار داشت : مخترع این دستگاه سهیل اشکانی اصفهانی از دانشجویان ورودی ۸۶ رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز می باشد و این نکته دارای اهمیت است که تاکنون در کشور از این دستگاه استفاده نمی شده است .
 کریمی بیان کرد: پیش از این سلول ها توسط تکنسین مربوطه به صورت چشمی شمرده می شدند که دقت کافی نداشته و زمان زیادی هم صرف می شد که استفاده از این دستگاه زمان و دقت را بهبود می بخشد .
وی با اشاره به اینکه استفاده از دستگاه تمام خودکار استریولوژی سرعت شمارش سلول ها را ۱۰ برابر بیشتر می کند ، گفت : شمارش سلول ها در موارد مختلفی از جمله آزمایش های روتین خون و مغز استخوان برای تشخیص بیماری ها مورد نیاز است .
 کریمی تصریح کرد: این دستگاه برای تمام بافت ها قابل استفاده است و به صورت تخصصی کار می کند ، زیرا از هوش مصنوعی استفاده می کند و می توان به آن آموزش داد که چه نوع سلول هایی را در بافت های مختلف شناسایی و شمارش کند.
وی گفت :با استفاده از این دستگاه ارایه جواب آزمایش های مختلف در زمان کوتاه تر و با دقت بیشتری امکان پذیر می شود که زمینه تشخیص و در نتیجه درمان سریع تر را فراهم می کند.
 کریمی افزود: قیمت این دستگاه نسبت به مشابه خارجی آن حدود یک پنجم است در حالیکه از امکانات و فناوری های بیشتری نیز برخوردار است .
وی اظهار داشت : در حال حاضر مرکز رشد تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و شرکت دانش بنیان صدرا تک اقدام به تجاری سازی اختراع مزبور نموده اند


خبرگزاری ممتاز به نقل از آریا
باز نشر: پایگاه اینترنتی خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.