اختصاص ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای مقابله با بیابان زایی در سطح کشور

معاون وزیر کشاورزی اعتبارات پیش بینی شده برای مقابله با بیابان زایی در سال جاری را حدود ۴۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: سهم استان مرکزی بالغ بر یک و نیم میلیارد تومان است.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه مرکزی، علیرضا اورنگی افزود: ۳۲ میلیون هکتار از کشور را اراضی بیابانی فراگرفته است که ۲۳ استان کشور از جمله استان مرکزی جزو این اراضی است.

 

اورنگی بیان کرد: ۱۸۳ کانون بحران فرسایش بادی یا بیابان زایی در کشور به میزان شش میلیون هکتار در اراضی بیابانی وجود دارد.

 

معاون وزیرکشاورزی با اشاره به هفت میلیون هکتار اقدامات انجام شده از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون در مقابله با بیابان زایی، افزود: از این میزان بالغ بر دو میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار به صورت نهال کاری و چهار میلیون و ۶۰۰هزار هکتار به صورت بذرکاری و بذرپاشی بوده است.

 

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیز داری با اشاره به طرح ترسیب کربن پیرامون مقابله با بیابان زایی توضیح داد: این طرح توسط دولت به تصویب رسیده و باید در سراسر کشور انجام شود که در شش استان کشور از جمله استان مرکزی در حال انجام است.

 

معاون وزیرکشاورزی با اشاره به توسعه پوشش گیاهی و فضای سبز در کشور گفت: بر اساس ماده ۱۵ افزایش بهره‌وری در حوزه منابع طبیعی در طول برنامه ای ۱۰ ساله باید سرانه فضای سبز کشور را از یک هزار و ۷۰۰ مترمربع به دو هزار و ۵۰۰ متر مربع برای هر فرد ایرانی افزایش دهیم.

 

وی ادامه داد: در این ۱۰ سال باید شش میلیون هکتار فضای سبز اعم از جنگل کاری، مقابله با بیابان زایی، توسعه فضای سبز شهری، کمربندهای حفاظتی از طریق دیوار سبز و درختکاری مثمر و غیر مثمر در حوزه باغبانی با مشارکت مردم، دستگاههای دولتی، سازمانهای مردم نهاد و سازمان جنگلها انجام شود.

 

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به بخش آبخیز داری گفت: در این بخش تاکنون حدود ۲۵ میلیون هکتار از مساحت کشور به امور آبخیز داری پرداخته شده که باعث جلوگیری از سیلاب، رسوب، فرسایش و در عین حال تغذیه سفرههای زیرزمینی و تولید آب در کشور شده است.

 

اورنگی پرداختن به بخش آبخیزداری را از محوری ترین اقدامات این سازمان عنوان کرد و افزود: در سال جاری بیش از یکهزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای یک میلیون هکتار از اراضی به امور آبخیز داری نسبت داده شده است.

 

معاون وزیرکشاورزی اظهار کرد: نزدیک به ۹ درصد از مساحت کشور به میزان۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار دارای پوشش جنگلی است که بنا بر نظرات فائو این میزان باید به ۱۰ درصد افزایش یابد تا از بین کشورهای با پوشش کم جنگل خارج شویم.

 

وی افزایش کشت زراعت چوب را در توسعه فضای سبز کشور موثر دانست و افزود: حدود یک میلیون هکتار از جنگل های کشور را جنگل های دست کاشت تشکیل داده‌اند.

 

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور مشارکت های مردمی را بهترین راه ترویج و آموزش در حوزه منابع طبیعی عنوان کرد و گفت: توانمندسازی جوامع محلی یعنی اینکه اقتصاد جوامع محلی را در عرصه های منابع طبیعی با استعدادهای موجود در طبیعت بالا برده و حضور مردم در منابع طبیعی در جوامع محلی بهترین مروج در احیای منابع طبیعی هستند و رشد اقتصادی را به همراه دارد.

 

اورنگی در پایان با بیان اینکه ایران به عنوان کانون آموزش مقابله با بیابان زایی به کشور های هم جوار است، گفت: رییس کنوانسیون مقابله با بیابان زایی در منطقه ایران است که در آذرماه سال جاری دومین کارگاه آموزشی برای کشور های اقیانوسیه و آسیا در حوزه مقابله با بیابان زایی در ایران برگزار می شود.

جنگل و مراتع

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.