اختلال خواب عامل بیماری قلبی

فروردین ۱۴۰۳

اختلال خواب سبب بروز تشدید بیماری های قلبی شده و در صورتی که این اختلالات درمان شود درمان های صورت گرفته برای رفع بیماری های قلبی بی اثر بوده و بیماری دوباره بروز می کند.

دکتر صادق نیت، روانپزشک در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: اختلالات خواب به سبب بروز آنها به صورت بیماری های جسمی و روحی معمولا اشتباه یا دیر تشخیص داده می گردد و سبب جدی تر شدن بیماری و بروز مشکلات بیشتر می گردد.

از عوارض این نوع اختلالات بروز تشدید بیماری های قلبی است که در صورتی که درمان در مورد اختلال خواب صورت نگیرد بیماری های به وجود آمده بعدی نیز باقی می ماند زیرا عامل بیماری همچنان وجود دارد.

وی در ارتباط با شایعترین بیماری هایی که عامل به وجود آمدن آنها اختلالات خواب است گفت: خروپف شبانه یکی از اختلالات خواب به شمار می آید که می تواند منجر به سکته شود این اختلال همراه با تنفس یا کاهش جریان تنفس است که بیماری شایعی است اما غالب مردم آن را جدی نمی گیرند و به عنوان امری شایع و عادی به آن نگاه می کنند.

متاسفانه تشخیص درست و درمان مناسب در این مورد صورت نمی گیرد ،عمدتا فرد دچار عوارضی مانند سکته می گردد ولی به سبب وجود عامل زمینه ای خواب سکته بعدی هم به فاصله نه چندان طولانی اتفاق می افتد و شخصی که می توانست به سادگی از ابتلا به بیماری مهلک نجات پیدا کند به سبب تشخیص ناکامل مجبور به تحمل عوارض جدی تر می گردد.

وی در ادامه گفت: بیش از ۸۰ نوع بیماری در اختلال خواب داریم بیشتر اختلالات در زمان خواب بروز می کند و در طی روز علائمی از خود نشان نمی دهد و صرفا با خواب بیمار آغاز می گردد و با بیداری علائم مرتفع شده یا گاها به نوع دیگری خود را نشان می دهد.

این بیماری ها انواع مختلف دارد از بیماری های تنفسی گرفته تا بیماری های حرکتی، امواج غیر طبیعی حین خواب در مغز و وضعیت غیر طبیعی اکسیژن رسانی حین خواب و همچنین درگیری ارگان های مختلف بدن که بیماری های را در پی دارد.

این متخصص در ادامه افزود: مشکلات خواب عموما دیر تشخیص داده می گردد وعلت آن بروز نیافتن علائم آن در روز است که فرد آنها را در بیداری تجربی نمی کند و به همین سبب به پزشک مراجعه نمی کند.

نکته مهم در بیماری ها و اختلالات خواب این است که خود فرد حین خواب متوجه آنها نمی شود./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.