ادعای رویترز: چین خرید نفت از ایران را کاهش داد

رویترز در گزارشی مدعی شد واردات نفت ایران به چین در آوریل تحت تاثیر قرنطینه‌های کرونا و افزایش واردات از روسیه، از اوجی که اواخر سال ۲۰۲۲ و اوایل سال ۲۰۲۲ داشت، کاهش پیدا کرد.

ادعای رویترز: چین خرید نفت از ایران را کاهش داد

به گزارش ممتاز نیوز، رویترز مدعی شد، ارزیابی‌های شرکت‌هایی که صادرات و واردات نفت کشورها را رصد می‌کنند، نشان می‌دهند که صادرات نفت ایران به چین در ماه آوریل و هم‌زمان با افزایش فروش نفت روسیه به پکن با قیمت پایین‌تر کاهش یافته است.

یکی از دلایل این اتفاق، کاهش تقاضا از سوی پالایشگاه‌های مستقل چین که خریداران اصلی نفت ایران هستند، عنوان شده است. نفت ایران حدود ۷ درصد واردات چین که بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام در جهان است را تشکیل می‌دهد.

طبق گزارش رویترز کاهش خرید نفت از ایران توسط چین در حالی رخ داده است که برخی از دیپلمات‌های غربی تا حد زیادی امید خود را برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۲۲ از دست داده‌اند.

احیای برجام به ایران اجازه می‌دهد تا فروش نفت خود را فراتر از چین به مشتریان پیشینش، کره جنوبی و اروپا گسترش دهد. پکن در دو سال گذشته بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران بوده است.

از سوی دیگر بعد از اعمال تحریم‌های غرب علیه مسکو به دلیل حمله نظامی این کشور به اوکراین، صادرات نفت روسیه به چین افزایش یافته است.

ارزیابی‌های اولیه شرکت ورتکسا نشان می‌دهند که چین در ماه آوریل نزدیک به ۶۵۰ هزار بشکه در روز نفت خام از ایران وارد کرده که اندکی کمتر از حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز در ماه مارس است.

شرکت کپلر، یکی دیگر از شرکت‌های ردیابی نفت‌کش‌ها هم صادرات نفت ایران در ماه آوریل را ۵۷۵ هزار بشکه در روز اعلام کرد که از میانگین ۸۴۰ هزار بشکه در روز در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ کمتر است.

این در حالی است که بر اساس آمارهای ارائه شده، فروش نفت ایران به چین در اواخر سال ۲۰۲۲ و اوایل سال ۲۰۲۲ به اوج خود رسیده بود. 

اما ارزیابی‌های رفینیتیو نشان می‌دهند که صادرات نفت روسیه به چین در ماه آوریل با افزایش ۱۶ درصدی نسبت به ماه مارس، به حدود ۸۶۰ هزار بشکه در روز رسیده که بالاترین رقم از دسامبر گذشته است.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.