ادعای کشف اشعار جدیدی از حافظ!

یک نویسنده از نگارش کتابی درباره شهریار خبر داد و مدعی شد: در دیدارهای من با شهریار وی اشعاری از حافظ را قرائت می‌کرد که در دیوان وی وجود نداشت ولی استاد آنها را متعلق به حافظ می‌دانست.
علیرضا پوربزرگ وافی، نویسنده در گفت‌وگو با فارس، درباره نگارش تازه‌ترین اثر خود، بیان داشت: در حال نگارش کتابی هستم که به خاطرات بنده از «استاد شهریار» مربوط می‌شود.
وی با بیان اینکه شأن نزول برخی اشعار «استاد شهریار» در این کتاب بیان خواهد شد، اضافه کرد: در سال‌های حیات استاد حدود ۴ ساعت با «استاد شهریار» به گفت‌وگو پرداختم که پس از پیاده کردن نوارها، آنها را در این اثر بیان خواهم کرد.
به گفته پوربزرگ وافی، گفت‌وگوی ۴ ساعته‌اش با «استاد شهریار» در زمان‌های مختلف صورت گرفته است و بیشتر سؤالات نیز در راستای «ادبیات» و «تاریخ» پرسیده شده است چراکه «استاد شهریار» اشراف خوبی به تاریخ و عوامل شعری حافظ  داشت.
وی افزود: استاد برای بنده اشعاری را از «حافظ» قرائت کرده است که اصلاً در «دیوان حافظ» وجود ندارد که این اشعار نیز در این اثر بیان و گنجانده می‌شود.
ارائه بیش از ۳۰ دست‌نوشته از «استاد شهریار» در این اثر
پوربزرگ وافی با بیان اینکه بیش از ۳۰ دست‌نوشته از «استاد شهریار» نزد او باقی مانده است، مدعی شد: مخاطب بیشتر دست‌نوشته‌های «استاد شهریار»، بنده هستم چراکه استاد حدود ۱۲ شعر در وصف بنده سروده است که از جمله آن می‌توان به شعر «وافی»، «دل و دلبر» و «برات اصفهان» اشاره کرد.
این نویسنده گفت: قرار بود این اثر را با همکاری «هادی شهریار»، فرزند استاد به چاپ برسانم که اگر او مخالفت کند، کتاب مذکور را به تنهایی به چاپ خواهم رساند.
وی اضافه کرد: برخی از دست‌نوشته‌های «استاد شهریار» به غزلیات او اختصاص دارد یعنی هر زمانی که نزد استاد می‌رفتم اگر غزل تازه‌ای می‌سرود برایم یا قرائت می‌کرد، یا می‌نوشت.
برخی از اشعار سده‌های گذشته متعلق به «حافظ» است
پوربزرگ وافی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا استاد درباره علل اینکه برخی از شعرها در «دیوان حافظ» وجود ندارد، مطلبی را بیان کرده‌ است، گفت: برخی از مورخان و کسانی که تاریخ و ادبیات را پیگیری می‌کنند، معتقد هستند برخی از اشعاری که در سده‌های گذشته وجود دارد متعلق به «حافظ» نیست اما طبق برآورد و ارزیابی فنی «استاد شهریار» این اشعار برای «حافظ» است.
وی اضافه کرد: از جمله اشعاری که برخی از مورخان و ادیبان معتقد هستند که متعلق به «حافظ» نیست شعر «سنگینک» است اما شهریار معتقد بود که این شعر نیز برای «حافظ» است.
پوربزرگ وافی این اثر را دربردارنده حدود ۱۲۰ صفحه دانست و ادامه داد: این کتاب در قطع رقعی منتشر می‌شود، همچنین نگارش این اثر تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید و در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روانه بازار نشر می‌شود اما ناشر آن هنوز مشخص نیست.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.