ارایه ۴۰۰ رشته گرایش در رشته کشاورزی و منابع طبیعی

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ جمعه ۱۹م آبان ۹۱،

  حاضر در محل؛نقوی سرپرست کارگروه کشاورزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در چهل و چهارمین همایش معاونین آموزشی که در سالن همایش های دانشگاه گیلان برگزار شد طی سخنرانی گفت: شورای کشاورزی و برنامه ۶ کمیته دارد که از سال ۹۰ فعالیت خود را آغاز نموده اند، چنانچه اولین فعالیت این شورا تعیین فعالیت های راهبردی بوده و حتی راهکارهایی در خصوص اجرا شدن هرچه بیشتر فعالیت و بهبود آن ارایه شده است.

وی افزود: ۴۰۰ رشته گرایش در رشته کشاورزی و منابع طبیعی ارایه شده که تنها از لحاظ نام با یکدیگر هماهنگ می باشند.

وی در خصوص تعداد دانشجویان زن و مرد در مقاطع مختلف تحصیلی در این رشته گفت: تعداد دانشجویان زن بیشتر از مرد در رشته کشاورزی در مقطع کارشناسی است و این در حالی است که در مقاطع کاردانی، کارشناسی ارشد، دکتری تعداد دانشجویان مرد بیشتر از دانشجویان زن در این رشته می باشد.

وی تصریح نمود: بیشترین دانشجویان به تفکیک نوع آموزش عالی در دانشگاه های آزاد و پیام نور می باشند و استان های تهران، خوزستان و فارس بیشترین دانشجویان را در این رشته دارند.

نقوی اظهار داشت: نسبت دانشجویان به اساتید و اعضای هیئت علمی در وزارت علوم در این رشته ۱ به ۴۵، دانشگاه آزاد ۱ به ۵۵، دانشگاه های عالی مستقل ۱ به ۸۳، دانشگاه پیام نور ۱ به ۱۰۰۰ و دانشگاه علمی کاربردی ۱ به ۵۲۰ نفر است.

وی اظهار داشت: در کشور ما رشته ها به راحتی از یکدیگر تفکیک می شوند و البته در خصوص این رشته باید توجه بیشتری به بازار کار در این رشته شود.

وی خاطرنشان نمود: برای بازنگری دقیق در این رشته چارچوب درس در سال ۱۳۹۰ مشخص شده است.

 سرفصل مقطع کارشناسی رشته کشاورزی و منابع طبیعی مشخص شد

نقوی در ادامه در خصوص کارهای صورت گرفته در این رشته یعنی رشته کشاورزی و منابع طبیعی گفت: هم اکنون یکنواخت سازی کلی در رشته ها صورت گرفته چنانچه در مقطع کارشناسی، سرفصل های دروس مشخص شده است.همچنین کاهش و تجمیع رشته ها در این رشته انجام شده است.

وی اظهار داشت: در مقطع کارشناسی ۱۴۰ رشته در خصوص کشاورزی و منابع طبیعی داشته ایم که هم اکنون تعداد این رشته ها کاهش یافت.

وی خاطرنشان نمود: ما در دروس اختیاری رنج وسیعی را در نظر گرفته ایم تا براساس آن بازار کار درسی و تدریس مورد توجه بیشتر قرار بگیرد.

 آسیب شناسی در رشته علوم و قرآن حدیث در ۳۰ محور به صورت کاربردی صورت گرفت

در ادامه  این همایش خوش منش مسئول گروه قرآن و حدیث طی سخنرانی گفت: تحلیل سند راهبردی توسعه پژوهش قرآن کشور، تحول لازم در رشته مطالعات قرآن و حدیث، هدایت و برنامه ریزی آموزشی کشور و هدایت بودجه هایی که برای کار قرآنی تخصیص داده شده بررسی شد.

وی افزود: آسیب شناسی این رشته و مطالعات و پژوهش آن در ۳۰ محور کاربردی صورت گرفت.

خوش منش اظهار داشت: همچنین نشریه ای در خصوص این رشته آماده شده که به شکل ماهانه همه اطلاعات و مطالب مربوط به این رشته را نوشته و در اختیار مخاطبان قرار می دهد./ع۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.