ارتباطات کشور چند میلیون مشترک دارد؟

 
شش ماه از سال ۹۱ گذشت و شاید همین زمان برای ارایه کارنامه نیم سال هر وزارتخانه‌، سازمان‌ و یا شرکت کافی باشد تا فعالیت‌های انجامی خود را اعلام کند.

به گزارش ایسنا، شرکت مخابرات ایران ضریب نفوذ و تعداد مشترکین تلفن‌ها‌ی ثابت و همراه، فیبر نوری و اینترنت پر سرعت در کشور در سال گذشته را اعلام کرده است.

بیشترین مشترکان تلفن ثابت، تهرانی اند…

بر این اساس تعداد تلفن ثابت‌های ۲۶ میلیون و ۳۶۲ هزار و ۳۷۰ شماره و ضریب نفوذ ۳۴٫۶ اعلام شد که مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات ایران درباره آمار سال ۹۱ به ۲۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تلفن اشاره و اعلام کرد که واگذاری‌ها به روز شده است.

در این میان آمار مشترکان تلفن ثابت در استان‌های تهران و البرز به ۷ میلیون و ۱۴۴ هزار و ۶۲۱ شماره در حال کار می‌رسد که در این باره نیز قائم مقام مدیر عامل شرکت مخابرات استان تهران، آمار شش میلیون و ۲۱۵ هزار و ۹۸۰ شماره را متعلق به استان تهران و ۹۲۸ هزار و ۶۴۱ شماره را متعلق به استان البرز اعلام کرد.

تلفن ثابت
افزایش آمار تلفن‌های همراه…

اما آمار مشترکان تلفن همراه از سوی مدیر کل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران نزدیک به ۵۰ میلیون مشترک اعلام شد که این رقم در سال گذشته با عنوان ۴۸ میلیون بیان شده بود و ضریب نفوذ تلفن همراهبا رقم ۶۳ بررسی شده بود.

مجمع جهانی اقتصاد نیز در تازه‌ترین گزارش خود ایران را از نظر درصد مشترکان تلفن همراه در بین ۱۴۴ کشور دنیا در رتبه ۱۱۲ قرار داد.

به گزارش ایسنا، در این گزارش کشورهای مختلف جهان براساس تعداد مشترکان تلفن همراه به ازای هر ۱۰۰ نفر رده‌بندی شده‌اند. براین اساس اعلام شده که از هر ۱۰۰ ایرانی ۷۴٫۹ نفر جزو مشترکان تلفن همراه محسوب می‌شوند.

بر اساس این گزارش با احتساب جمعیت ۷۵ میلیون نفری و آمار اعلام شده از سوی مجمع جهانی اقتصاد می‌توان نتیجه گرفت که در حال حاضر تعداد مشترکان تلفن همراه در ایران به بیش از ۵۶ میلیون و ۱۷۵ هزار نفر رسیده است.

اما مجمع جهانی اقتصاد، ایران را از نظر شاخص ضریب نفوذ تلفن ثابت در میان ۱۴۴ کشور جهان در رده ۳۲ قرار داد.

ضریب نفوذ خطوط تلفن ثابت در ایران نیز ۳۷٫۱ درصد اعلام شده است. ایران در این رده‌بندی در بین کشورهای منطقه خاورمیانه در رده دوم قرار گرفته است.

با احتساب جمعیت ۷۵ میلیون نفری برای ایران تعداد خطوط تلفن ثابت در ایران به بیش از ۲۷ میلیون و ۸۲۵ هزار خط می‌رسد.

کاربران اینترنت ثابت‌اند…

تعداد کاربران اینترنت هم از سال گذشته تاکنون بیشتر به سمت اینترنت پرسرعت و بی‌سیم رفته که آمار کاربران در پایان سال ۹۰ و امسال ۲۸ میلیون کاربر اعلام شده است.

بنا بر آمارهای اعلام شده در سال ۹۰ حدود چهار میلیون و ۵۳۰ هزار کاربر اینترنت به ADSL‌ دسترسی داشته‌اند که این رقم حدود ۶ درصد از کل کاربران اینترنت کشور محسوب می‌شود.

اما در سال ۸۹ تعداد کاربران این شیوه به مراتب کمتر از سال ۹۰ بود و تنها یک میلیون و چهارصد هزار نفر به ADSL دسترسی داشته‌اند که با این وجود همچنان ۵،۷۳ درصد از دسترسی‌های این سال از طریق ADSL بوده است.

بنا بر اعلام مراجع متولی فناوری اطلاعات در کشور، در سال ۸۸ هم تعداد کاربران اینترنت پرسرعت کشور یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بود که این رقم در مقایسه با سال ۸۷ که تعداد مشترکان این بخش به ۹۸۰ هزار نفر هم نمی‌رسید، رشدی نسبی داشته است.

ورود فیبر نوری به جاده‌ها …

زارعیان در توضیح وضعیت فیبر نوری کشور هم گفته بود که در حال حاضر همه شهرهای کشور تحت پوشش تلفن همراه هستند و در بخش فیبر نوری نیز که در سال‌های اولیه این بحث را نداشتیم امروز ۱۰۴ هزار کیلومتر فیبر نوری داریم واین در حالی است که سال ۹۰ جاده های اصلی وفرعی تحت پوشش تلفن همراه۵۳۳۰۶ کیلومتر بودند.

سال گذشته وضعیت فیبرنوری – شبکه فرعی – راه دور ۸۰۹۱۳ کیلومتر، فیبرنوری – داخل شهری ۲۰۶۲۴ کیلومتر، همچنین واگذاری اینترنت به دانشگاه (از طریق فیبرنوری) ۳۳۴ مورد بوده است.

مدیر کل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران تعداد پورت‌های پرسرعت کشور را یک میلیون و ۷۰۰ هزار عدد اعلام کرد و گفت: اکنون ۹۵۰ هزار پورت واگذار شده و مابقی در حال واگذاری است.

به گزارش ایسنا، عملکرد مخابرات هر استان در پایان هر سال به شرکت مخابرات ایران میرسد و بر اساس آن آمار دقیق مشترکان و اقدامات شرکت مخابرات ایران در سال ۹۱ اعلام خواهد شد.

تلفن ثابت اعتباری و توسعه طرح کشوری…

تلفن ثابت اعتباری نیز از جمله طرح‌ها‌ی چند ساله مخابرات است که قائم مقام مدیر عامل شرکت مخابرات استان تهران نیز در این باره گفته است تلفن‌های اعتباری راه‌اندازی سرویس اینترنت پرسرعت برای مستاجران با حل مشکلات صاحب‌خانه‌ها، سرویس‌های ارزش افزوده و خدماتی که در شبکه‌های مخابراتی است و پیشرفته است و به مردم کمک می‌کند به آن سمت روند.

این تلفن‌ها به گونه‌ای است که فرد خط تلفن را از مخابرات خریداری می‌کند و می تواند همچون تلفن‌ها‌ی همراه اعتباری با خرید کارت شارژ از آن استفاده کند.

اما معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ، در توضیح استفاده از این خطوط به ایسنا گفت: تعرفه مکالمه تلفن‌های اعتباری همچون تلفن‌های ثابت دائمی محاسبه میشود و هزینه خرید این خطوط مبلغ ۱۰هزار تومان است.

رضوانی در توضیح تعرفه این خطوط به ۵۱ ریال در نظر گرفته شده همچون تلفن‌های ثابت اشاره و بیان کرد: این طرح در حال حاضر به صورت پایلوت در چند استان اجرا می‌شود که در صورت استقبال و موفقیت ان در کل کشور اجرا خواهد شد.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.