استعفا در تیم مذاکراتی آژانس با ایران

۳۱فروردین۱۳،

یک دستیار ارشد، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به طور غیرمنتظره استعفا داد که این امر نشانگر تنش ها میان مقامات عالی رتبه این سازمان است.

بولتن نیوز به نقل از همشهری انلابن ، خبرگزاری آسوشیتدپرس این خبر را به نقل از دیپلمات های وین گزارش داد.

بنابراین گزارش رافائل گروسی، دستیار مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از سمت خود استعفا داده است.

به گزارش ایسنا،  خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی از وین اعلام کرد که دو مقام ارشد آژانس که مذاکرات با ایران را هدایت می کردند، در سال جاری آژانس را ترک می کنند و احتمالا این سازمان را از تجربه و مهارت شان در برخورد با برنامه هسته یی ایران محروم می کنند.

یک منبع دیپلماتیک گفت که گروسی، دستیار مدیرکل به عنوان نماینده آژرانتین در آژانس انتخاب شده است و انتظار می رود در تابستان منصب تازه خود را عهده دار شود.

آژانس نیز ماه قبل اعلام کرد که ترو وارجورانتا، مقام هسته یی عالی رتبه فنلاندی جانشین هرمان ناکارتس رییس سازمان بازرسان آژانس پس از بازنشستگی ناکارتس در پاییز سال جاری خواهد شد.

ناکارتس رییس بازرسان آژانس در نظارت برفعالیت های هسته یی ایران است.

ناکارتس بلژیکی و گروسی ریاست تیم کارشناسان آژانس که ۹ بار با نمایندگان ایران از سال ۲۰۱۲ تاکنون دیدار داشته را به عهده داشته اند.

مارک فیتز پاتریک، عضو موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک گفت: رفتن این دو نفر، آژانس را از دو مقامی که بیشترین زمان را در مذاکرات دو سال قبل با ایرانی ها در سطوحی عالی رتبه صرف کرده بودند، محروم می کند.

با این حال تحلیلگران و دیپلمات ها تاکید دارند که این یوکیا آمانو ، مدیرکل آژانس است که این سازمان را به سمت رویکردی سرسختانه تر در قبال ایران برده و دربارهٔ سیاست ها تصمیم گیری می کند.

مارک هیبز، عضو موسسه کارنگی گفت که تغییر در تیم آژانس تحت نظر آمانو احتمالا تاثیر اندکی بر مذاکرات با ایران خواهد داشت.


– برگزیده
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.