اشتون: منتظر پاسخ ایران هستیم/ باقری: پیشنهاد‌های خود را ارائه کردیم/شبکه المیادین:جلیلی نشست خبری «از پیش تعیین نشده» برگزار می‌کند

۱۴فروردین۱۳،

سید صادق روحانی: نشست آلماتی ۲ ادامه مذاکراتی است که اسفندماه سال گذشت در آلماتی برگزار شد. دور اول مذاکرات آلماتی دو از صبح امروز در هتل رکسوس شهر آلماتی آغاز شد و قرار است دور دوم بعد از ظهر از سر گرفته شود.

دور اول مذاکرات ایران و ۱+۵ در آلماتی ساعت ۱۳:۱۵ پایان یافت. دور دوم مذاکرات ساعت ۱۶:۴۵ به وقت آلماتی در همان محل از سر گرفته شد.

سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و هیئت همراه امروز (جمعه) پس از پایان دور اول مذاکرات به منظور شرکت در نماز جمعه مسجد جامع این شهر عازم این محل شدند.

آنگونه که خبرگزاری ایسنا گزارش کرده است پیش از اتمام دور اول مذاکرات سخنگوی کاترین اشتون گفت: حرف تازهی در مذاکرات آلماتی جز شنیدن پاسخ ایران به پیشنهادهای ۱+۵ نداریم. مایکل مان در جمع خبرنگاران حاضر در محل استقرار رسانه‌ها در هتل اینترکنتیننتال با اشاره به مذاکرات ایران و ۱+۵ گفت: ما منتظر شنیدن نظرات و پاسخ ایران به پیشنهادهایی که در مذاکرات قبلی به ایران ارایه کردیم، هستیم. وی گفت که قرار نیست حرف تازهی از سوی ۱+۵ در این مذاکرات مطرح شود.

سخنان مایکل مان در حقیقت تکرار اظهارات کاترین اشتون بود. آنگونه که فارس گزارش داده است اشتون پیش از آغاز مذاکرات گفته بود که هیئت تحت رهبری‌اش امروز به دنبال دریافت پاسخ ایران به پیشنهادات ارائه شده در «آلماتی ۱» است. وی گفته است اطمینان دارد که می‌توان از این پاسخ به عنوان گامی جهت رسیدن به توافق استفاده کرد.

اشتون در صحبت‌های امروز خود گفت: این برای بار دوم است که به آلماتی آمده‌ایم. زمانی که برای مذاکرات «آلماتی ۱» اینجا بودیم، پیشنهادی بسیار مختصر و مفید برای انجام اقدامات اعتمادساز ارائه کردیم، که این بخشی از طرح ما جهت تلاش برای برطرف کردن دغدغه‌هایمان در مورد ماهیت برنامه هسته‌ای ایران بود. وی افزود: دیدار امروز با دکتر جلیلی و هیئت همراهش را موقعیتی برای شنیدن پاسخ آن‌ها می‌دانیم و مطمئنیم که این پاسخ بررسی‌شده، متعادل و به‌خوبی فکرشده است تا بتوان از آن برای رسیدن به توافقی جهت حرکت رو به جلو استفاده کرد.

در حالی که از اظهارات اشتون و سخنگویش اینگونه به نظر می‌رسید که ایران باید پاسخگو باشد علی باقری معاون رئیس هیات ایرانی مذاکره کننده پس از نشست صبح از ارائه پیشنهادهای مشخص ایران برای برای آغاز همکاری‌ها با ۱+۵ خبر داد. باقری همچنین گفت: ایران چند ماه قبل طرح جامعی را برای شکل گیری همکاری بین هفت کشور به طرف مقابل ارائه کرد. امروز در نشست صبح، دکتر جلیلی پیشنهادهای مشخص ایران را برای آغاز دور تازهی از همکاری‌های ۱+۵ با ایران به طرف مقابل ارائه کرد. این پیشنهادها در چارچوب طرح کلی ایران در مسکو تنظیم شده بود که ارائه گردید.(ایــنــجــا)

دور دوم مذاکرات پشت درب‌های بسته هتل رکسوس آلماتی قزاقستان در جریان است. سرپرستی هیئت مذاکره کننده ۱+۵ را همچون مذاکرات قبل کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عهده دار است. «وندی شرمن» معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا، «سایمون گس» سفیر اسبق انگلیس در ایران، «ما ژائوشو» دستیار وزیر خارجه چین، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه، «ژاک اودیبر» مدیرکل وزارت خارجه فرانسه و «هانس دیتر لوکاس» از مقامات ارشد وزارت خارجه آلمان در حال مذاکره با «سعید جلیلی» دبیر شورای عالی امنیت ملی، «سید عباس عراقچی» معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه، «علی باقری» معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی، «حمیدرضا عسگری» مشاور وزارت امور خارجه، «رسول موحدیان» سفیر سابق ایران در لندن و «مهدی صفری» سفیر ایران در پکن می باشند.

مشرق با مروری بر تحلیل رسانه های خارجی از اولین روز مذاکرات هسته ای آلماتی نوشت: 

* شبکه المیادین گزارش داد؛ سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی پس از اقامه نماز جمعه در آلماتی قزاقستان، نشست خبری ‘از پیش تعیین نشده’ برگزار می‌کند.

* رویترز در پایان اولین روز از مذاکرات هسته ای کشورمان با ۱+۵ نوشت : قدرتهای جهانی در تلاش برای شنیدن پاسخ ایران به پیشنهادات هسته ای می باشند.

*سی ان ان نتیجه مذاکرات در روز اول را کاملا مثبت ارزیابی کرده و نسبت به حل موضوع بحث برانگیز هسته ای کشورمان دیدگاهی خوشبینانه ارائه داد.

* خبرگزاری فرانسه با اشاره به پیشنهاد تازه گروه ۱+۵ به تهران در مذاکرات آلماتی۲ دربارهٔ لغو تحریم صادرات محصولات پتروشیمی ایران نوشت: ۱+۵ در این پیشنهاد تازه خود به جای ‘توقف’ غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در ازای کاهش تحریم‌ها، ‘تعلیق’ آن را خواستار شد.

* آسوشیتدپرس نوشت : با آغاز دور تازه مذاکرات هسته ای در آلماتی ، اتحادیه اروپا از مقامات ایران خواست سازش بیشتری با ۱+۵ داشته باشد.

* شین هوا و فرانس ۲۴ به بازتاب سخنان ” سعید جلیلی ” دبیر شورای امنیت ملی کشورمان پرداختند که خواستار به رسمیت شناخنه شدن حق غنی سازی ایران توسط غرب شده بود.

*شبکه المیادین گزارش داد؛ در صورت تعلیق غنی سازی اورانیوم ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه ایران به جز تحریم‌های شورای امنیت علیه این کشور لغو می‌شود.

۲۷۲۱۹


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.