اشعار حافظ مختص خواننده‌های سنتی نیست/حافظ شاعر همه ما است

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

شهرام شعرباف در گفت و گو با هنرآنلاین/

سرپرست گروه اوهام گفت: حافظ هشتصد سال پیش برای موسیقی خاصی شعر نگفته است و انحصار اشعار شاعران بزرگ نباید مختص خواننده‌های کلاسیک و سنتی باشد، همچنین حافظ شاعر همه ما است و هرکس با هر برداشتی که دارد می‌تواند از اشعار بزرگان همچون حافظ استفاده کند.

شهرام شعرباف، خواننده و سرپرست گروه اوهام در گفت و گو با خبرنگار موسیقی ممتاز نیوز در پاسخ به این پرسش که چرا گروه اوهام از اشعار حافظ استفاده می کند، گفت: به طور کلی من خودم بسیار اهل شعر نیستم و معتقدم شعرهای کلاسیک ایرانی بسیار خوب می باشند. البته شعر نو را هم دوست دارم ولی زمانیکه با موزیک ادغام می‌شود چون ریتم و وزن ندارد قابل فهم نیست. به نظر من حافظ توانسته است حرفی را که الان می‌خواهیم بزنیم ۸۰۰ سال پیش بزند و همان‌ها را بیان کند یعنی اینکه مشکلات جامعه امروز ما را در زمان خودش در قالب شعر بیان کرده است و این برای من بسیار عجیب است.

این خواننده در ادامه دربارهٔ اینکه آیا موسیقی راک و اشعار حافظ می‌توانند با هم ترکیب شوند و آیا اگر روی اصول پیش برویم این دو با هم به درستی تلفیق می‌شوند، تاکید کرد: اگر بخواهیم براساس تئوری پیش برویم بسیار اصول غیرممکن و نشدنی است. اما من معتقدم وقتی بسیار‌ها ۱۲ سال پیش یک آهنگ را شنیدند و پس از ۱۲ سال ۲۴۰۰ نفر به کنسرت ما آمدند و همراه با ما ۱۴ آهنگ گروه اوهام را از حفظ خواندند این به معنای آن است که توانسته‌اند با این آهنگ‌ها ارتباط برقرار کنند.

سرپرست گروه اوهام در پاسخ به این پرسش که به نظر شما این کار هنجارشکنی نیست، خاطرنشان کرد: به نظر من بستگی دارد چه کاری را هنجارشکنی بدانیم.خیلی چیزهایی که امروزه هنجار است چند سال قبل ناهنجاری بوده است. به‌طور مثال الان موسیقی جاز را قبول دارند و معتقد می باشند که این موسیقی یک موسیقی مدرن و علمی است اما روزهای اول که موسیقی جاز آمد بسیار از موسیقیدان‌های موسیقی جاز را بی‌سواد می‌دانستند و می‌گفتند این موسیقی نوعی هنجارشکنی است اما همان ناهنجاری امروزه به یک استاندارد تبدیل شده است.

شعرباف در ادامه بیان کرد: همچنین حافظ هشتصد سال پیش برای موسیقی خاصی شعر نگفته است و انحصار اشعار شاعران بزرگ نباید مختص خواننده‌های کلاسیک و سنتی باشد. حافظ شاعر همه ماست و هرکس با هر برداشتی که دارد می‌تواند از اشعار بزرگان همچون حافظ استفاده کند. موسیقی راک تمام استانداردهای لازم را دارد پس می‌توانیم برای این نوع موسیقی از اشعار حافظ نیز استفاده کنیم.

سرپرست گروه اوهان در ادامه افزود: بسیار از جوان‌های ما اشعار حافظ را بلد نیستند زیرا خواندن اشعار این شاعر یک شکل کلیشه‌ای پیدا کرده است. به نظر ما حافظ یعنی اینکه روی طاقچه باشد و گاهی به آن نگاهی بیندازیم ولی به نظر من می‌توانیم به آن شکل دیگری بدهیم طوری که هم بشود با آن شاد بود یا با آن گریه کرد!

شهرام شعرباف در پایان گفت: به نظر من همه نمی‌توانند با این اشعار ارتباط برقرار کنند، من می‌خواهم کارهای اوهام همیشه با اشعار حافظ باشد و همیشه و همه جا گفتم که اوهام آلبومی با اشعار فارسی ندارد و نخواهد داشت.

گفتنی است، اوهام یک گروه موسیقی ایرانی است که سبک آن تلفیقی است از راک و موسیقی ایرانی به همراه اشعار حافظ. این گروه در سال ۱۳۷۸ توسط شهرام شعرباف به همراه شاهرخ ایزدخواه(گیتار الکتریک) و بابک ریاحی‌پور(گیتارباس) در تهران تشکیل شد.

اولین آلبوم خود نهال حیرت را در تابستان همان سال ضبط کرد و با یک شرکت برای انتشار یافتن آن قرارداد بست. اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دادن مجوز به اوهام اجتناب کرد و موسیقی آنان را اثری غربی و فاقد استانداردهای قانونی دانست.

اوهام که نتوانسته بود برای آلبوم نهال حیرت از وزارت ارشاد مجوز بگیرد، در زمستان ۱۳۷۹ وب‌گاه رسمی خود را راه‌انداخت و تمام آهنگ‌های نهال حیرت را به‌صورت رایگان در اختیار شنوندگان قرار داد. بدین ترتیب آهنگ‌های اوهام در مدت کوتاهی بین جوانان ایرانی پخش شد و توانست طرفداران بسیاری به‌دست آورد.

شهرام شعرباف در تابستان سال ۹۱ قصد داشت بعد از ۱۲ سال با مجوز رسمی وزارت ارشاد در تهران آهنگ‌های اوهام را روی صحنه اجرا کند؛ اما این اجرا به دلایل نامعلومی لغو شد.

اما چند ماه بعد در روزهای آخر تابستان ۹۱ شهرام شعرباف با گروه تازه خود در مجموعه فرهنگی برج آزادی در ۳ روز و ۶ سانس٬ آهنگ‌های قدیمی گروه اوهام را به روی صحنه برد که با استقبال طرفداران این گروه همراه بود.

پایان پیام/۴۶
 


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.