اصل غنی‌سازی قابل مذاکره نیست

ایران > سیاست‌خارجی– ممتازنیوز:
معاون بین‌الملل وزیر خارجه گفت در مذاکرات ژنو بر سر اصل غنی‌سازی مذاکره نمی‌کنیم اما می‌توان بر روی میزان آن مذاکره کرد.

عضو هیات مذاکره کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با ایرنا در پاسخ به این پرسش که آیا هیات ایرانی در حاشیه مذاکرات ژنو با اعضای گروه ۱+۵ گفت و گوهای دو جانبه خواهد داشت؟ افزود: گفت و گوهای دو جانبه بین هیات ایرانی و اعضای ۱+۵ در حاشیه مذاکرات ژنو همچون قبل صورت می‌گیرد.

عراقچی در پاسخ به این پرسش که آیا با آمریکا نیز گفت و گوی دو جانبه خواهیم داشت؟ اظهار داشت: «این موضوع، امری معمول است و گفت و گوها و تبادل نظرهای جانبی با آمریکا همچون قبل صورت می‌گیرد.»

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا دربارهٔ سطح و میزان غنی سازی اورانیوم مذاکره خواهیم کرد؟ گفت: اصل غنی سازی اورانیوم قابل مذاکره نیست اما ابعاد، سطح و میزان آن قابل مذاکره است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران حاضر است دربارهٔ خروج مواد هسته‌ای از کشور نیز مذاکره کند؟ تاکید کرد: غنی سازی و حفظ حقوق مردم را خط قرمز می‌دانیم و از آنچه مردم ایران بر اساس معاهدات بین‌المللی از آن برخوردارند، ذره‌ای کوتاه نخواهیم آمد.

عراقچی افزود: اگرچه دربارهٔ ابعاد، سطح و میزان غنی سازی مذاکره خواهیم کرد اما خروج مواد از کشور، خط قرمز ما است.
عضو هیات مذاکره کننده ایران تاکید کرد: در مذاکرات ژنو به دنبال مذاکراتی هدفمند و واقعی هستیم؛ نه برای نمایش و اتلاف وقت به ژنو می رویم و نه مذاکره برای مذاکره خواهد بود.

قرار است دور تازه مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ از روز سه شنبه (۲۳ مهرماه جاری ) در ژنو سوئیس آغاز شود. هیات جمهوری اسلامی ایران به ریاست وزیر امور خارجه فردا (دوشنبه) عازم ژنو خواهد شد.

عراقچی دربارهٔ ضیافت شام خصوصی دکتر ظریف و خانم کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت: این زمان، فرصت مناسبی برای مرور مسائلی است که در روزهای پس از آن مذاکرات انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با جدیت و مصمم در ژنو حضور می‌یابد تا برای رسیدن به هدفی مشخص و مورد قبول طرفین مذاکره و اقدام کنیم.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه تاکید کرد: در این مذاکرات، طرح مشخصی را ارائه خواهیم داد تا مبنایی برای مذاکره باشد و امیدواریم در فاصله زمانی معقول، نتایج حاصل شود.

عراقچی دربارهٔ سطح مذاکرات ژنو نیز گفت: این مذاکرات در سطح معاونان وزیر امور خارجه انجام می‌شود و مسئولیت مذاکره با بنده خواهد بود و دکتر ظریف در جلسه افتتاحیه این نشست دربارهٔ طرح پیشنهادی تازه ایران توضیح خواهد داد.

قرار است جمهوری اسلامی ایران طرح مکتوب پیشنهادی تازه خود را بصورت «پاور پوینت» به اعضای گروه ۱+۵ ارائه کند.
به گفته عراقچی، جمع بندی مذاکرات در جلسه‌ای با حضور دکتر ظریف و خانم اشتون ارائه می‌شود.

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی دربارهٔ بعضی ابهامات و سوالات گروه ۱+۵ دربارهٔ فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران گفت: همه نگرانی‌های معقول طرف مذاکره کننده را برطرف خواهیم کرد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا ایران حاضر است دربارهٔ سایر موضوعات با ۱+۵ گفت و گو و مذاکره کند؟ اظهار داشت: مذاکرات ژنو دربارهٔ موضوع هسته‌ای است اما اگر آنها علاقه‌مند باشند در مورد مسائل منطقه و دیگر چالش‌های بین‌المللی آماده گفت‌وگو خواهیم بود.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.