اصول روزه داری برای کودکان و سالمندان

متخصصان تغذیه تاکید دارند دختران و پسرانی که به سن تکلیف نرسیده اند به ویژه کودکان با جثه کوچک و کم وزن، بهتر است که روزه کامل نگیرند.

البته اگر این کودکان مایل هستند در برنامه سحر و افطار شرکت کنند، می توان آنان را تشویق کرد چراکه در این ایام، گرمی حضور اعضای خانواده کنار سفره سحر و افطار و محیط سرشار از معنویت، آنان را به وجد خواهد آورد و شروع خوبی برای شرکت دادن آنان در واجبات دینی است.

کودکان و نوجوانانی که به سن تکلیف رسیده و توان جسمی کامل دارند به عبارت دیگر وزن و قد متناسب با سن خود را دارند براساس تکلیف دینی باید روزه کامل خود را بگیرند.

اما برای اینگونه کودکان نیز باید اصول تغذیه و بهداشتی رعایت شود در غیر این صورت آسیب های جدی به سلامت آنان وارد خواهد شد.

کارشناس تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره اصول تغذیه برای روزه داری کودکان و نوجوانان به خبرنگار ایرنا می گوید: کودکان و نوجوانان باید از مصرف بی رویه مواد قندی ساده مانند زولبیا و بامیه و انواع شیرینی ها به ویژه در وعده سحر اجتناب کنند.

‘سعیده معانی’ می افزاید: مصرف زیاد مواد قندی در کودکان، ابتدا موجب افزایش قند خون و در پی آن موجب افت قند خون می شود و توانایی یادگیری کودکان را در طول روز کاهش می دهد.

وی خاطرنشان می کند چون حجم معده کودکان نسبت به بزرگسالان کوچک است پس باید به حجم غذای مصرفی آنان دقت کرد و تا جای ممکن وعده های غذایی آنان را اضافه کرد؛ در این افراد، یک افطار سبک و سپس گنجاندن وعده شام توصیه می شود.

بدیهی است کودکانی که سال نخست روزه داری را آغاز می کنند به توجه بیشتری نیاز دارند از جمله آنکه رعایت تنوع و تعادل در استفاده از تمام گروه های غذایی برای آنان بسیار مهم و ضروری است و منابع خوب پروتئینی شامل انواع گوشت، ماهی و حبوبات باید در برنامه غذایی آنان باشد.

باید از دریافت کافی گروه شیر و لبنیات -حداقل دو وعده در روز – در این افراد مطمئن بود؛ در این دوران از مصرف انواع هله هوله ها و مواد غذایی کم ارزش که فقط پرکننده حجم معده هستند باید خودداری شود.

پس از افطار براساس توصیه پزشک و متخصص تغذیه از شربت ها و قرص های ویتامین مناسب سن دانش آموز استفاده شود تا نگرانی های والدین برای ایجاد کمبودهای تغذیه ای در این ماه برطرف شود.

**روزه داری و درس خواندن

به گفته متخصصان بهداشتی، در ساعات آخر روز و قبل از افطار به دلیل کاهش نسبی قند خون، قدرت تمرکز و یادگیری پایین می آید البته افراد با هم تفاوت دارند.

بهتر است که دانش آموزان و دانشجویان درس خواندن را از صبح زود شروع کنند و ساعت های آخر روز را برای استراحت بگذارند.

**اصول روزه داری برای سالمندان

‘حامد پورآرام’ کارشناس تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره اصول تغذیه برای سالمندان به خبرنگار ایرنا می گوید: سالمندان اگر روزه می گیرند باید مراقبت بیشتری کنند چون کاهش میزان آب در بدن سالمندان و کاهش قند خون ممکن است موجب سرگیجه شود و اینگونه سرگیجه ها اگر موجب از حال رفتن و افتادن شود برای سالمندان خطرآفرین است.

وی می افزاید: سالمندان عموما از مشکلات دهان و دندان رنج می برند بنابراین مصرف میوه رنده شده، شیر کم چرب، انواع سوپ ها و آش ها در وعده های افطار و سحر و نوشیدن چای کمرنگ در فاصله افطار تا سحر برای آنان مفید است و می تواند تعادل آب و مواد معدنی را در بدن آنان برقرار کند.

اجتمام**۹۱۸۵ ** ۱۵۶۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۶۰۴۳۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.