اعتصاب عمومی در هند در اعتراض به افزایش قیمت سوخت

به گزارش ایرنا درپی اعتصاب امروز پنجشنبه زندگی عادی مردم هند را مختل کرده و بسیاری از فروشگاههای بزرگ و بنگاههای تجاری نیز بسته هستند و حرکت قطارها و وسایل نقلیه تجاری در بسیاری از ایالت ها با اشکال مواجه شد.

اعتصاب عمومی که فراخوان آن از سوی ائتلاف دمکراتیک ملی (NDA) به رهبری حزب بهاراتیا جاناتا (BJP) و احزاب چپ گرای هند بدلیل افزایش اخیر قیمت بنزین صادر شده، با پاسخ های متفاوتی در بخش های مختلف هند مواجه بوده است.

بر اساس گزارش های رسیده، فراخوان حزب مخالف اصلی بهاراتیا جاناتا، احزاب چپ و دیگر احزاب منطقه ای، بخصوص در ایالت های بیهار، کارناتاکا و مادهیا پرادش اعتصاب های گسترده ای را بدنبال داشته است.

دهلی پایتخت از این اعتصاب به شدت تاثیر پذیرفته است و رهبران مختلف حزب بهاراتیا جاناتا در نقاط مختلف شهر رهبری اعتصاب را به عهده گرفته اند و کارکنان این حزب رفت و آمد را مختل کرده و تظاهرات هایی را در نقاط مختلف شهر به راه انداخته اند.

سانجی جوشی، یکی از رهبران ارشد حزب بهاتیارا جاناتا، در نزدیکی معبد ‘آکشاردهام’ دهلی اعتراض هایی را سازمان داده است.

حزب بهاتیارا جاناتا که بتازگی کنترل سه بخش شهرداری را در دهلی بدست گرفته علیه افزایش مالیات و عوارض از سوی دولت کنگره که بر قیمت گاز طبیعی تاثیر گذاشته اعتراض دارد.

شیلا دیکشی سروزیر دهلی از کاهش ۵ درصدی مالیات بر ارزش افزوده گاز سی ان جی (CNG ) خبر داده بود تا از افزایش بیشتر قیمت این سوخت که اکنون از کیلویی ۳۵٫۴۵ روپیه به ۳۷٫۲۰ روپیه رسیده پیشگیری کند.

این افزایش قیمت، موجب واکنش شدید اتحادیه رانندگان ‘ریکشا’ (موتورسه چرخه مسافربری ) شده بطوری که با وجود هشدار دولت، امروز کار را تعطیل کرده اند.

بر اساس گزارش ، دست کم ۵۵ هزار اتوریکشا و ۱۵ هزار تاکسی امروز در دهلی دست از کار کشیده اند. حزب بهاتیارا جاناتا تهدید کرده که رفت و آمد حدود یکصد منطقه شهر را مختل می کند.

شرکت های نفتی هند قیمت بنزین را به طور بی سابقه در این کشور از پنجشنبه گذشته به میزان لیتری ۷٫۵۰ روپیه (حدود دو هزارو ۴۰۰ ریال ) درهرلیتر افزایش دادند و هم اکنون قیمت بنزین در دهلی از ۶۵٫۶۴ (حدود ۲۱ هزار ریال ) به ۷۳٫۱۸ روپیه (۲۴ هزار ریال ) رسیده است .

آساق ** ۵۸۹**۱۶۰۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۲۴۲۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.