اعتیاد به نشاط، رمز سالم زیستن در جامعه و خانواده – اخبار اجتماعی

نشاط یک رمز است، رمزی برای زندگی شاداب، رسیدن به آرامش در خانواده و جامعه، ولی حیف که تعداد محدودی این رمز را فرا گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعیممتازنیوز، عناصر و عوامل روانی، اجتماعی و معنوی در کنار عناصر اصلی جسمانی، از جمله مولفه‌های سلامت فردی و روانی شخصی است که صحت آن را می‌توان در نشاط آدمی مشاهده کرد.
نشاط به طور کلی از سالمی جسم و روان خبر می‌دهد و کسانی که نشاط در وجودشان وجود دارد معمولا از آسیب‌های اجتماعی به دور اند و هیچگاه خود را در این معضلات نمی‌اندازند زیرا ذهنی سالم و جسمی پاک دارند و تحقیقات نشان داده که این گونه افراد نه تنها موجب پیشرفت و تکامل خود می‌شوند بلکه تاثیرگذار برای خانواده و جامعه خود نیز می‌باشند.
* عوامل تاثیرگذار بر نشاط فردی
باید گفت که خانواده نقش اساسی را در این زمینه ایفا می‌کنند به گونه‌ای که هر چقدر شور و نشاط فرد در خانواده‌اش بیشتر باشد میزان نشاط اجتماعی و فعالیت مثبت تاثیرگذار فرد در جامعه بیشتر خواهد بود.
بعد از خانواده، عوامل مختلفی در نشاط فرد تاثیرگذار است که می‌توان به آزادی فرد، استطاعت مالی، برابری با اجتماع، ازدواج موفق، نداشتن اختلاف و دشمنی و نداشت عیب و ننگ اشاره کرد که می‌توان گفت حتی با نسبی برآورده شدن این عوامل فرد می‌تواند به نشاط برسد.
یک روانشناس اعلام کرد: نشاط با خندیدین و شاد بودن تفاوت‌های کلانی دارد اگر چه خندیدن و شادی یکی از معیارهای نشاط است ولی تمامی آن را در بر نمی‌گیرد و شادی یک هیجان انبساطی زود گذر است ولی نشاط احساس محبت و شادمانی درونی است به طوری که نشاط آدمی سرچشمه در روانی آرام و جسمی پاک دارد و انسان پر نشاط خود را عاری از هرگونه  عیب و نقص می‌بیند و صفاتی چون حریص بودن، خشونت، ناهنجاری و بقیه موارد شبیه به این‌ها را از خود بروز نمی‌دهد.
* نشاط از دیدگاه قرآن
خداوند در قرآن مجید می‌فرماید: ان الله یحب الفرحین (سوره قصص/ ۷۵) که می‌توان از آن مضمون شادی را به دست آورد، در قرآن کلمه فرح به معنی نشاط بر می‌گردد، اما خداوند این وصف را برای یکی از ویژگی بهشتیان گفته است و می‌خواهد از آن این مطلب را منتقل کند که سرور و نشاط یکی از ویژگی‌های مطلوب می‌باشد که مومنان می‌بایست از آن در دنیا نیز برخوردار باشند و به دیدگاه قرآن نشاط بر این مبنی است که شخص در حال آرامش بوده و آرامش در سایه ایمان مطلوب است.
گفتنی است، دلیلی که بر نشاط فرد و جامعه تاکید می‌کند آهنگ ارگانیزم زیستی و روانی انسان است که بر مبنای نشاط و شادی بنا شده است به همین دلیل در اثر استرس و فشار سیستم ایمنی و روانی دچار اختلال شده و خود را با بیماری‌های روانی و جسمی نمایان می‌کند باشد که به نشاط و سرور خود بیشتر توجه کنیم و زندگیمان را هرچه زیباتر سپری کنیم./ز


باشگاه خبرنگاران
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.