متحدان جدید روسیه مشخص شدند، اعلام سیاست خارجی پوتین

https://www.momtaznews.com/wp-content/uploads/2018/03/c2154f96838403e8523ec2aac93cd888.jpg

رئیس جمهوری روسیه بازهم گفت که کشورش با یکجانبه گرایی غرب در جهان به ویژه حوزه خاورمیانه مخالفت خواهد کرد .

وی گفت در حفاظت از صیانت منشور سازمان ملل به غربی ها اجازه مداخله نظامی در کشورهای دیگر را نخواهد داد .

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری ممتاز، ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهوری روسیه ، در سخنرانی خود در جمع سفرا و دیپلمات های روسیه مشخص کرد که حاکمیت روسیه ازهمکاری امنیتی با کشورهای غربی ناامید شده است .

پوتین گفت که جامعه جهانی هنوز با ایجاد نظام مشترک امنیتی فاصله زیادی دارد زیرا شرکای روسیه در جهان تنها به منافع خود می اندیشند . پیش از این روسیه به اروپایی ها پیشنهاد پیمان امنیتی مشترکی را داده بود که اروپا و روسیه را با هم در بر می گرفت . اما این پیشنهاد از سوی غربی ها پذیرفته نشد . موضوع استقرار سپر دفاع موشکی آمریکا در خاک اروپا و در نزدیکی های مرزهای غربی روسیه بر بی اعتمادی دولتمردان روس به غرب افزود .

نگرانی از تغییر توازن استرتژیک در جهان که محصول استقرار این سیستم است بخشی از اظهارت پوتین در جمع سفرای این کشور در خارج را تشکیل می داد .

بر اساس همین نگرانی ها است که پوتین ، رئیس جمهوری روسیه ، در جمع سفرای این کشور اولویت سیاست خارجی روسیه را همکاری های استرتژیک با چین اعلام کرد .

پوتین گفت روسیه قصد دارد توجه ویژه ای را به تعمیق کلیه اشکال همکاری با شرکای چینی اختصاص دهد . وی از جمله این همکاری ها به همکاری و هماهنگی با چین در عرصه امور بین الملل اشاره کرد .

بدین ترتیب تعریف بالاترین مقام روسیه از رابطه با چین نوعی از اتحاد در عرصه بین المللی است . در دوران جنگ سرد ، روسیه در قالب شوروی اروپای شرقی را به عنوان متحد انتخاب کرده بود . در دوران فعلی که رقابت های روسیه و غرب دوباره رنگ و بوی دوران جنگ سرد را گرفته است به نظر می رسد چین متحدی است که مسکو در برابر غرب انتخاب کرده است .

این بار دولتمردان روسیه متحدان خود را از میان کشورهای آسیایی انتخاب می کنند . در همین چارچوب پوتین گفت که روسیه برای تعمیق همکاری ها درعرصه امور بین الملل با کشورهای پیشتاز آسیا به ویژه هند اهمیت خاصی قائل است .

اگر چین و هند برای پوتین متحد استراتژیک محسوب می شوند رئیس جمهوری روسیه از اروپا در حد یک شریک اقتصادی یاد کرد . پوتین برای سفرای روسیه تاکید کرد که روابط سنتی با اروپا را احیا کنند زیرا بیش از یک چهارم روابط تجاری روسیه با چهار کشور اروپایی آلمان ، فرانسه ایتالیا و هلند است .

وی همچنین از طرح بلندپروازانه تشکیل بازار مشترک اروپایی از حاشیه اقیانوس اطلس در غرب اروپا تا منتهی الیه شرق روسیه یعنی سواحل اقیانوس آرام سخن گفت .
اظهارات پوتین در مورد تحولات خاورمیانه در حقیقت تکرار مواضعی بود که مقام های بلندپایه روسیه در ماه های اخیر در مورد تحولات این منطقه اتخاذ کرده بودند .

تاکید بر حمایت از سوریه

لازم به ذکر است در ادامه اقدامات روسیه در سوریه وزیر دفاع روسیه در بیانیه‌ای که برای فرستاده سازمان ملل درامور سوریه ارائه کرده، پیشنهاد داد کمیسیونی بین‌المللی برای رسیدگی به وضعیت شهر رقه سوریه ایجاد شود.
در این میان منبعی نظامی در ارتش سوریه اعلام کرد که تروریست‌های حاضر در منطقه غوطه شرقی شهر دمشق قصد دارند با انجام حمله شیمیایی، ارتش سوریه را مسئول این حمله معرفی کند. نیروهای ارتش سوریه در حال ادامه عملیات خود در غوطه شرقی دمشق هستند و موفق شدند کنترل پدافند هوایی «البیتشورا» در غوطه شرقی را به دست گیرند. خبر دیگر آنکه جنگنده‌های حاضر در ائتلاف موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا بار دیگر افراد غیرنظامی را در ریف شرقی دیرالزور به خاک و خون کشاندند. یک مقام ارشد امنیتی روسیه گفته است که شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه آمریکا ۲۰ پایگاه نظامی در مناطق کردنشین سوریه راه‌اندازی کرده است.
خبر دیگر آنکه رؤسای جمهور فرانسه و آمریکا در تماس تلفنی توافق کردند تا به روسیه درخصوص پایبندی دمشق به آتش‌بس در غوطه شرقی فشار بیاورند. این در حالی است که نشست فوق‎العاده شورای حقوق بشر سازمان ملل برای بررسی اوضاع «غوطه شرقی» ریف دمشق، تا دقایقی دیگر در ژنو آغاز می‎شود. این در حالی است که گروه‌های تروریستی تکفیری مستقر در غوطه شرقی در تازه‌ترین حملات خود به دمشق یک مدرسه را هدف قرار دادند و چندین نفر را به شهادت رساندند.

 

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.