افزایش رقابت تولید با ایجاد تعاونی

۵ شنبه ۱۸ آبان ۹۱ به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان در پورتال خبری ممتاز نیوز انتشار یافته است،

حس رقابت در بین تعاونگران سبب ارتقا کیفیت محصول و صادرات می‌شود

به گزارش تفسیری خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران هر جامعه‌ای برای تداوم حیات، به کار و فعالیت اجتماعی احتیاج دارد و انسان‌ها قسمت اعظم نیازها و احتیاجات خود را از طریق کار گروهی و اجتماعی تامین می‌کنند، تعاونی، تولید بر پایه‌ی سرمایه‌های انسانی و اجتماعی با استفاده از سرمایه‌های خرد مردم است که می‌تواند با تجمیع سرمایه زمینه‌ی ارتقا و پیشرفت تولید را فراهم کند تعاون یکی از شاخص‌های مهم اقتصادی کشور است که با ایجاد بسترهای مناسب و کارآفرینی زمینه را برای حضور مردم در تعاونی‌ها فراهم می‌کند، با ایجاد تعاونی‌ها در کشور سرمایه‌های  انسانی به سمت سرمایه گذاری در تولید و همچنین رقابتی شدن سوق می‌یابد.

اگر در کشور تولید بر پایه‌ی سرمایه‌های انسانی و تعاونی‌ها شکل گیرد زمینه‌ی افزایش تولید و همکاری مردم در اقتصاد کشور فراهم می‌شود و در جهتی رقابتی و همچنین با استفاده از تکنولوژی‌ها، کیفیت محصولات داخل افزایش می‌یابد و زمینه واردات فراهم می‌شود.
با توجه به مطالب فوق برای حمایت از گسترش تعاونی و تولید ملی باید تولید رونق یابد و دولت به حمایت درست تعاونی‌ها بپردازد نه اینکه با سیاست‌های نادرست زمینه‌ی تخریب تعاونی‌ها فراهم شود.
جهاد اقتصادی و تولید ملی تلاش وصف ناپذیر می‌خواهد و برای رسیدن به هدف مطلوب افزایش  کیفیت و صادرات با یک برنامه‌ریزی صحیح و مدون می‌تواند تولید را در کشور افزایش دهیم.
مجلس و دولت باید با برنامه‌ریزی‌های هماهنگ زمینه شکوفایی هرچه بیشتر اقتصاد کشور را مهیا نمایند.
بنابر مطالب فوق، تعاون یکی از بخش‌های مهم و اساسی کشور است که باید با ایجاد زیر ساخت‌ها به سهم ۲۵ درصدی در اقتصاد کشور برسیم. اما در کشور ما با توجه به مسئله اساسی تعاون شاهد نامحسوس شدن این بخش در اقتصاد کشور شده‌ایم. در صورتی که تعاونی‌ها می‌توانند همگام با بخش‌های دولتی و خصوصی به فعالیت بپردازند.
تعاونی‌ها علی رغم سایر بخش‌ها، به فکر سود و بازده خود نیستند و تنها دغدغه‌ی آنان سود اعضا است و با ایجاد اشتغال تولید را افزایش و واردات را کاهش می‌دهند و گامی در جهت استقلال اقتصادی بر می‌دارند.
در اوایل انقلاب اسلامی، تعاون بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت اما با گذر وقت با توجه به موقعیت اقتصادی کشورمان  کمتر به آن توجه می‌شود.
با توجه به اینکه بیش از ۱۰ درصد اقتصاد کشورهای توسعه یافته، اقتصاد تعاونی است باید برای کاهش تحریم‌ها بستر مناسب را برای افزایش تعاونی‌ها فراهم کنیم.
بنابر مطالب فوق، بر سر راه ایجاد تعاونی مشکلات زیادی وجود دارد به گونه‌ای که تعاوانگران از نا امنی برای ایجاد تسهیلات رنج می‌برند و به نوعی بی‌اعتقادی به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات دارند مشکلات تعاونی‌ها به گونه‌ای است که علاوه بر ایجاد رقبت برای افزایش تشکیل تعاونی‌ها سبب کاهش تمایل اشخاص برای تشکیل تعاونی می‌شود بسیاری از تعاونگران با مشکلات عدیده‌ای روبرو می باشند که مسئولین کشوری باید برای رونق اقتصادی با نشستن پای صحبت تعاونگران را حل مناسبی را ارائه  نمایند تا به سهم ۲۵ درصدی در اقتصاد کشور برسیم./ک
گزارش از ناهید خدادادی


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.